B
Magnus Filip skrev:
Det är många som verkar vara oroliga i inläggen, synd, eller har jag fel?
Det är du som har fel.

• Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
. Kolla vad som gäller om installationer själv och påföljd om obehörig. Här eller var du vill:
[länk]
jag tog och kikade på det rättsfall från 2012 som var en av tre länkade källor tidigare i tråden

det hela handlade om en person som kopplat förbi mätarsäkringen och mätartavlan för att driva några elektriska element och varmvattenberedaren i huset – av vad som går att utläsa gjordes detta mycket taffligt och var långt ifrån fackmannamässigt gjort (inte för att en fackman skulle ägna sig åt elstöld)

från domslutet citerar jag:

...installerade Vattenfall den 28 oktober 2011 en kontrollmätare i [kabel]skåpet. När mätarna den 7 december 2011 lästes av visade det sig att differensen uppgick till cirka 50 %...Vattenfall gjorde en polisanmälan, och den 28 december 2011 gjordes en husrannsakan...

...i mätarrummet i källaren var en installation som var dåligt och farligt gjord. Det stack ut tampar från mätarsäkringen som var strömförande. Om någon hade råkat trampa eller snubbla på en ledning så hade nollan ryckts loss först eftersom den bara satt lindad runt en skruv. Faserna satt mycket hårdare och hade förmodligen inte åkt ut. Om nollan skulle lossna hade bl a vattenberedaren och alla varmvattenrör som var kopplade till den blivit strömförande. Det hade varit mycket farligt ... På grund av installationen hade inte säkringen gått vid ett överslag. Detta innebar att det förelåg en stor risk för brand...

och han döms för
1. Olovlig kraftavledning – 8 kap 10 § 1 st brottsbalken
2. Framkallande av fara för annan – 3 kap 9 § brottsbalken

sammantaget till 100 dagsböter á 200 kronor

jag drar väl två slutsatser av detta:
1. utöver elstölden så dömdes killen för att ha framkallat en potentiellt farlig situation på det sätt kopplingen gjorts – inte för själva akten att ha kopplat själv – och
2. anlita inte domstolsverket för att få elektrisk rådgivning

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Inte om jag har fel eller rätt, det är det inte frågan om här. Då kan du sluta redan nu. Jag vill heller inte slå någon på fingrarna, jag har inte den läggningen eller intresset att jobba så. Att slå någon på fingrarna gör någon för att trycka ned andra istället för ta shäjpa upp sig sig och ta sig själv i kragen och göra något av sig själv och sitt eget liv = mobbare. Det som är det viktiga för mig är att det blir rätt i sista änden.

Kolla med myndigheten istället. Jag går på deras instruktioner,.

Det är många som verkar vara oroliga i inläggen, synd, eller har jag fel?
Nu vill vi se dig göra en pudel efter inlägget med skriftligt svar;)

• Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Nu vill vi se dig göra en pudel efter inlägget med skriftligt svar;)
Sorry, har inte kunskapen att läsa lagtexter. Dessutom behövs jusrist för att kunna tolka en lagtext korekt. Just tolkningen brukar vara det kniviga. Det är normalt sett inget lättvindigt att läsa en lagtext och dra slutsatser från det.

Därför som de flesta andra antar jag kontaktar jag myndighet och frågar direkt, går på det och deras råd, som i det här exemplet. Det var solklart för dem vad som gällde i det här fallet. Då räknar man att det också är så.

Tex. deklaration. Vem går och läser en lagtext om skatt? Förmodar att de flesta ringer och frågar om det är något. Eller Bygga hus? Tror de flesta frågar kommunen istället för att sätta sig in i texter om olika detaljplaner.
osv.

Magnus Filip skrev:
Sorry, har inte kunskapen att läsa lagtexter. Dessutom behövs jusrist för att kunna tolka en lagtext korekt. Just tolkningen brukar vara det kniviga. Det är normalt sett inget lättvindigt att läsa en lagtext och dra slutsatser från det.

Därför som de flesta andra antar jag kontaktar jag myndighet och frågar direkt, går på det och deras råd, som i det här exemplet. Det var solklart för dem vad som gällde i det här fallet. Då räknar man att det också är så.

Tex. deklaration. Vem går och läser en lagtext om skatt? Förmodar att de flesta ringer och frågar om det är något. Eller Bygga hus? Tror de flesta frågar kommunen istället för att sätta sig in i texter om olika detaljplaner.
osv.
Det räcker så bra om du läser inlägg #44.
Ts fråga var om man själv får montera en anslutningssladd, inget annat.

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
tommib
Problemet i det här fallet var din extremt höga svansföring och din blinda tro på ett enstaka svar från någon på en myndighet där det var oklart exakt hur du ställde frågan. Du kanske förstår nu att den exakta frågan är viktig.

Det behövs ingen jurist till att tolka den lagtexten som är relevant, den är ovanligt tydlig.

• Gilla
redep och 11 till
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Problemet i det här fallet var din extremt höga svansföring och din blinda tro på ett enstaka svar från någon på en myndighet där det var oklart exakt hur du ställde frågan. Du kanske förstår nu att den exakta frågan är viktig.

Det behövs ingen jurist till att tolka den lagtexten som är relevant, den är ovanligt tydlig.
Jag kopierade frågan med bilder och allt och skickade på e-post. Som jag skrev tidigare kan en myndighet ha fel också, hyptetiskt sett. Fast det verkade inte så för sedan personen på tel var mkt säker på sin sak.
Kolla med dem om du vill gå vidare, ingen idé att kolla med mig.

Ringer jag till Polisen och frågar om jag får köra en bil med sommardäck till bilprovningen på vintern och de svarar ja att man får litar jag på det. Eller vilket exempel som helst. Jag ringer och frågar som de flesta andra. Inte går man in och kikar på en lagtext.

tommib
Det verkar fortfarande vara väldigt svårt för dig att skriva att du hade fel.

När jag tittar tillbaka på din första post där du skriver att man kan hamna i fängelse och att försäkringsersättning uteblir så känns det rätt motiverat att fortsätta pressa på den punkten.

• Gilla
redep och 15 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
För att få ett stopp på detta ringde jag ESV kundservice, skickade bilderna och texten och de sade att man absolut inte får göra detta själv.
Bara det att du framför åsikterna från en godtycklig kundtjänstmedarbetare som en oomkullrunkelig sanning säger väl tillräckligt om kvalitén på din argumentation. ;)

• Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Visst kan jag ha fel om saker och står för det givetvis i så fall, så pass rakryggad är jag. Men här har jag inte fel.
l!
Är det inte dags vara lite "rakryggad" nu :cool:
Som du uttryckte det till mig i en annan tråd "är du storebror för de ska alltid ha rätt" och så visade det sig att det var någon annan som var lite fel ute och gjorde "avbön";)

• Gilla
senap
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Är det inte dags vara lite "rakryggad" nu :cool:
Som du uttryckte det till mig i en annan tråd "är du storebror för de ska alltid ha rätt" och så visade det sig att det var någon annan som var lite fel ute och gjorde "avbön";)
tommib tommib skrev:
Det verkar fortfarande vara väldigt svårt för dig att skriva att du hade fel.

När jag tittar tillbaka på din första post där du skriver att man kan hamna i fängelse och att försäkringsersättning uteblir så känns det rätt motiverat att fortsätta pressa på den punkten.
.

P
Märkligt att fråga mig? Undrar ni något:
Kolla på ESV:s hemsida om polisanmälan, står klart och tydligt.
Andra frågor? Kontaka deras support.

Detta är vad jag har gjort.
Går givetvis själv på det spåret, oavsett vad andra skriver här.

Med detta sätter jag punkt här.
Ha ett bra liv!

Magnus Filip skrev:
Märkligt att fråga mig? Undrar ni något:
Kolla på ESV:s hemsida om polisanmälan, står klart och tydligt.
Andra frågor? Kontaka deras support.

Detta är vad jag har gjort.
Går givetvis själv på det spåret, oavsett vad andra skriver här.

Med detta sätter jag punkt här.
Ha ett bra liv!
Precis som du själv har fått erfara är det mycket bättre att du sätter din tilltro till den samlade expertisen här på byggahus elforum istället för ESV ;)

• Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
För att citera Homer Simpson:

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Tråd Skaparen ”TS” fick sitt svar redan i inlägg #2 med en komplettering i #4, samma som 100 tals som haft samma fråga här på Byggahus.se, efter att köpt en ny induktionshäll.
I detta fall var huset byggt 2010 och skall ha ett fullkopplad Perilex kontakt!
Men hade huset varit byggt på på förra århundrandet så hade vi på forumet bett TS eller anlita en elkunnig person, att kontrollera att det finns en komplett inkopplad Perilex kontakt med 3 faser + nolla och jord med 2,5 mm2

• Gilla
senap och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.