Hej har en fråga om en bänkdiskmaskin.

Har den i ett underskåp på ena sidan diskbänken och på andra sidan står spisen, nu är det så att jag måste dra en skarvsladd över diskbänken till ett jordat uttag, men så vill jag inte ha det, visst kan man dra en jordadkabel från ex. spisuttaget vidare till diskmaskinen, sen ha ett uttag bakom diskmaskinen så jag slipper dra skarvsladden över allt? får man göra så, eller måste spisen sitta på egen Propp etc?
Är det något speciellt jag måste tänka på för att göra så?

/Johan

Det finns ju några tänkbara problem, För det första vad har du för typ av uttag till spisen?

I många fall så har spisen ett "periflex" uttag för 3-fas. I så fall så kanske det går att bryta ut en fas ur det till ett nytt uttag för diskmaskinen. Men dels så är det risk att säkringen inte klarar att driva både diskmaskin och spis, och dels så är det risk att spisen har för hög säkring för att du skall kunna ha ett vanligt uttag. Ett vanligt enfas uttag får ite säkras högre än 16A (vissa får bara säkras med 10A).

Om det går att göra en uppdelning till diskmaskinen, så måste det sättas en kopplingsdosa där uppdelsninge nt ill spis och diskmakin görs. Uppdelningen får inte göras i själva spisuttagte (enl. andra trådar här).

Jag antar att du tänker be en elektriker om hjälp med detta. Det är inte tillrådligt att hempula med 3 fas om man inte är MYCKET kunnig.

okej, men om jag kopplar vidare från ett vägguttag?
Vad ska man använda för kabel?

Eftersom det är tort utrymme kan du använda "kulo" EKRK 3x1,5 som avslutas med ett vägguttag UNDER diskbänken ej bakom diskmaskinen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.