Hej
jag har gjort bort mig lite. Har renoverat ett sovrum och tagit bilder på hur en el-installation såg ut med mobilen som nu ligger i ett hav
jag skulle vilja ha hjälp med att få ihop detta. Säkert inget svårt för den som vet dom håller på med.
det finns en ac monterad i sovrummet vars strömbrytare går in i samma dosa. I dosan är det också två vanliga uttag. Bifogar lite bilder, från av kabeln kommer det brun, blå och grön/gul. Dessa kommer också från väggen fast i dubbelt antal
tack på förhand
jag har gjort bort mig lite. Har renoverat ett sovrum och tagit bilder på hur en el-installation såg ut med mobilen som nu ligger i ett hav
jag skulle vilja ha hjälp med att få ihop detta. Säkert inget svårt för den som vet dom håller på med.
det finns en ac monterad i sovrummet vars strömbrytare går in i samma dosa. I dosan är det också två vanliga uttag. Bifogar lite bilder, från av kabeln kommer det brun, blå och grön/gul. Dessa kommer också från väggen fast i dubbelt antal
tack på förhand
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Bilden av uttaget, ser ut att vara ett ojordat uttag, stämmer det? Men du har skyddsjord som går till ACn, ser det ut som?
Hur är det med övriga uttag i rummet, uttag i taket för lampa? Alla uttag och andra elprylar i rummet skall vara antingen ojordade eller jordade.
På bilderna av dosan ser man en tråd (tror den är svart) som går till en "ubåt", den transparanta kopplingsklämman. Den tråden ser uat att vara en stump som kommer från torixklämman (de röda hattarna). Har du inte liknande stumpar ifrån blå och gulgrön kopplingsklämma?
I så fall skall stumparna in på uttaget, ubåtarna sitter bara som isolering av ändarna. Men du måste reda ut frågan om skyddsjord, kopplas den fel blir det akut farligt.
Hur är det med övriga uttag i rummet, uttag i taket för lampa? Alla uttag och andra elprylar i rummet skall vara antingen ojordade eller jordade.
På bilderna av dosan ser man en tråd (tror den är svart) som går till en "ubåt", den transparanta kopplingsklämman. Den tråden ser uat att vara en stump som kommer från torixklämman (de röda hattarna). Har du inte liknande stumpar ifrån blå och gulgrön kopplingsklämma?
I så fall skall stumparna in på uttaget, ubåtarna sitter bara som isolering av ändarna. Men du måste reda ut frågan om skyddsjord, kopplas den fel blir det akut farligt.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ett jordat uttag matas med Fas-nolla-jord om det är jordat.
Ac'n matas med fas-nolla-jord
På uttaget har du plintar märkta L och N där ska fas och nolla sitta och jord till plinten i mitten om det är ett jordat uttag. ( sitter dock ingen jordsymbol där)
I dosan kommer det ut dubbla trådar för att det går vidare till någon annan dosa.
Men angående jorden. Om resterande rum är ojordat så får du inte blanda in jord.
(Hemmapularen hann visst före fick lite annat emellan när jag skrev )
Ac'n matas med fas-nolla-jord
På uttaget har du plintar märkta L och N där ska fas och nolla sitta och jord till plinten i mitten om det är ett jordat uttag. ( sitter dock ingen jordsymbol där)
I dosan kommer det ut dubbla trådar för att det går vidare till någon annan dosa.
Men angående jorden. Om resterande rum är ojordat så får du inte blanda in jord.
(Hemmapularen hann visst före fick lite annat emellan när jag skrev )
Redigerat:
Klicka här för att svara




