Hej ska koppla in en kompressor jag nyligen köpt, ska koppla från dosan till tvättmaskinen tänkte jag, faserna är brun gul och grön, blå nolla och gröngul jord. När körde man gul och grön fas egentligen? jaja tänkte jag skulle fråga vilken som är fas1 fas2 och fas3... Sen tänkte jag höra om någon vet hur jag kopplar det till motorn, ska det kopplas dit nolla och isåfall var? var kopplar jag jorden? såg att dom kopplat jorden på den kabeln som går till motorn, i höljet på "eldosan" ska jag göra det också? faserna antar jag att jag bara kopplar på l1 l2 och l3 men dom har redan kopplat ett par sladdar till l1 och l3 ska man bara låta dom vara kvar? och någon som vet vad den röda snurran och blåa knappen är till för? bifogar bild..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschemat har du ju i locket. 3-fas matning in på översidan L1, L2 och L3 på kontaktorn (ordningen spelar ingen roll så länge motorn går åt rätt håll). Och motorn kopplas in på T1, T2 och T3 på undersidan överströmsreläet (blå knapp återställning, röd ratt inställning motorns märkström). Samtliga jordtrådar kopplas i någon gemensam punkt som har kontakt med dosans hölje. Och alla befintliga trådar skall med största sannolikhet vara som dom är. Nollan kan du glömma för den behövs inte.
Det är ström och inte effekt som anges på motorskyddet. Det borde anges ström på märkplåten också. Gör det inte det är förmodligen 5,2 a ganska lagom. 3 kW / (230 V * 3 faser * 0,85 effektfaktor) = 5,1 a.
Håller med i allt Avemo skriver utom slutresultatet 5.2 A för inställningen av skyddet, bör vara drygt 6 A upp mot 6.5 A. Det är verkningsgraden som fattas i den räkningen och den är ganska låg för så små motorer.
Klicka här för att svara