Hej,

Har fått en gammal bandsåg med tillhörande ny men ej inkopplad Viking motor...

Modellen heter 1 ATF 100L-43.

Teknisk info:

3kW 4hp
A230V 12,9A
Y400V 4,7A

Behöver även en brytare till denna gärna med en större nödstoppsknapp.

Skall den kopplas till 230v eller 400v vad blir skillnaden?

Någon som har några förslag på material?

//Per

Vi har trefas 400 V i Sverige så motorn ska kopplas för 400 V och det är Y-koppling.

Rekommenderat är en brytare med nollspänningsutlösning för din säkerhet.

Sedan har du något fel med strömmarna mellan 4,7 och 12,9 ska det vara en kvot på ≈1,73 och det är det inte. Troligen är det 12,9 som är fel.

Protte

Ok fick för mig att det menades att den kunde kopplas till 1-fas 230v men det är typ Norsk 3-fas som det syftar på på eller?

Fungerar det med en sådan här:Jula motorskydd

Skulle dock vilja ha en större variant av stoppknapp...

Är lite osäker på vad du menar med "nollspänningsutlösning"... Kan du förtydliga det?

Tack

Nollspänningsutlösning är en strömbrytare som stänger av sig själv vid strömavbrott. Om det blir strömavbrott när du sågar och du lämnar den på så skall sågen inte starta av sig själv när strömmen kommer åter. Det går att använda en kontaktor med självhållning.

Erik

Den stora skillnaden är hur mycket ström den drar. Kopplar du in den som Delta-koppling (En triangel på märkskylten) så kommer den att dra 12,9 A.
Du ska koppla den i Y-koppling eftersom du har 3-fas 400 V. 3-fas med huvudspänningen 230 V är inte standard i Sverige.
Du måste också motorskydd förutom nödstoppet.

Motorskyddet går att få med stor nödstoppsknapp.

Protte

PS den motorn kan inte dra 12,9 A i D-koppling, måste vara skrivfel.

Någon som vet mer exakt vad man skall köpa typ, elbutik?

Behöver man en brytare med både Y/D start?

• DSC_0134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorskydd 6-10A (ska innefatta 7,4 A) med start och stopp med nödstoppstrycke med nollspänningsutlösning.

Protte

En Y D funkar inte på den motorn och vår spänning

3kW går att direktstarta utan större bekymmer.

Protte

Dom brukar väl tillåta upp till 6 kW direktstart

elmont skrev:
Dom brukar väl tillåta upp till 6 kW direktstart
Jag har för mig att högsta motoreffekten vid direktstart brukar variera mellan olika elbolag, men att mellan 3-5 kW brukar vara vanligt. Fast kanske 6 kW också.

//Patrik

Siffrorna på märkplåten är lite luriga, men dom går ihop om man antar verkningsgraden till 77%: I=P/(U * 1.73 * cos * n) = 3000/(400 * 1.73 * 0.76 * 0.77) = 7.4A. Därmed stämmer också 12.9A för D-koppling och Uh=230V. Om man slarvräknar som jag gjorde först och glömmer både fasvinkel och verkningsgrad så kan det bli lite huvudbry då 1/(0.76 * 0.77) är misstänkt nära roten ur 3 :confused:
Är det alltid så att den effekt som anges på plåten är den avgivna effekten, inte den tillförda?

Om du söker på "motorskydd" på elbutik.se så får du upp en lista på allt du behöver, överströmsskydd, underspänningsskydd, nödstopp och kapsling. Jag antar att delarna ska passa ihop...

Nu är den inkopplad och klar...

Tackar ödmjukast för svaren, tråkigt att man inte själv kan tillföra något i detta forum utan bara tar och tar...

Förövrigt vägde bandsågen 480kg helt i gjutjärn... 60 år gammal men bättre såg kan man inte lösa för pengar idag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.