15 786 läst ·
27 svar
16k läst
27 svar
Koppla in 3-fas elmätare?
Du har inte fel, men det är onödigt.chamme skrev:
Synd TS inte fick en gammal "snurrmätare", då hade det synts direkt om det går ström.
En pump går ju väldigt intermittent, och jag tvivlar att den går på maxlast, så det borde dröja lite innan det börjar ticka iväg.
tänk att exakt en sån mätare köpte jag också, på samma ställe som du dessutom...
jag har min för garaget och den visar ju rätt, men den röda impulsdioden funkar inte, och kW-stapeln verkar inte visa rätt vid lysrörsbelastning..
slår jag på ca 600W lysrör så går den upp till 3kW steget, tycker den borde hålla sig kvar på 1kW steget.. men kopplar jag på en byggfläkt på 9kW så visar den upp till 10-steget.
men sen räcker det att jag slår på lysröret över arbetsbänken (2x18w) så går den upp till nästa steg
jag har min för garaget och den visar ju rätt, men den röda impulsdioden funkar inte, och kW-stapeln verkar inte visa rätt vid lysrörsbelastning..
slår jag på ca 600W lysrör så går den upp till 3kW steget, tycker den borde hålla sig kvar på 1kW steget.. men kopplar jag på en byggfläkt på 9kW så visar den upp till 10-steget.
men sen räcker det att jag slår på lysröret över arbetsbänken (2x18w) så går den upp till nästa steg
bax skrev:
FEL.
Kan ju inte ha mätaren som en stor Nollskruv...
Hej..
Jag tänkte göra en liknande installation av elmätare, på kabeln mellan el-central och en värmepump.
Kabeln är en 4x6+6 ekkj.
Är det bara nollan som ska kopplas till mätaren??
Eller kopplar man ihop jord o nolla på mätaren för att kunna fortsätta med en lika kabel mot pumpen..?
Är det föresten ok att montera en elmätare på väggen i ett pannrum?
Jag tänkte göra en liknande installation av elmätare, på kabeln mellan el-central och en värmepump.
Kabeln är en 4x6+6 ekkj.
Är det bara nollan som ska kopplas till mätaren??
Eller kopplar man ihop jord o nolla på mätaren för att kunna fortsätta med en lika kabel mot pumpen..?
Är det föresten ok att montera en elmätare på väggen i ett pannrum?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Du får absolut INTE koppla ihop nollan och skyddsjord efter elcentralen. Har du JFB så kommer du att få ideliga elavbrott så då avslöjar det sig. Skyddsjorden har inget i mätaren att göra. Tre faser in och ut + nolla.
Min kära fru påpekade att med din kompetens borde du anlita en elektriker, häng över axeln och lär dig, det gjorde jag i unga år.
Protte
Min kära fru påpekade att med din kompetens borde du anlita en elektriker, häng över axeln och lär dig, det gjorde jag i unga år.
Protte
hej hej.. det där med att koppla ihop PE o N var bara efterssom det inte finns en plint att skarva jorden på...Det kändes lite "epigt" att sätta en lös sockerbit
Har en gammal elcentral utan jfb...kanske ska installera jfb,men vill inte ha vp kopplad över den....
Har en gammal elcentral utan jfb...kanske ska installera jfb,men vill inte ha vp kopplad över den....
grön torix, känns som det är nåt jag skulle behöva inhandla, om jag förstår dig rätt är den betydligt större än röd torix, kan man få plats med 3st 6mm2 RK?
har du nåt E-nummer?
har du nåt E-nummer?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Röd torix rymmer 14mm2 medan grön rymmer 16 mm2 så någon betydande skillnad finns inte, det går att dra ihop 3 st 6mm2 RK men egentligen är det för mycket.
Protte
Protte
Klicka här för att svara