Hej,
skulle vilja ha hjälp att koppla in en 1-fas motor till min betongblandare.
Jag har köpt ny kondensator som ersättning till den som brunnit och mätt upp lindningarna.
Testade med att koppla enligt nedanstående bild, men, men...motorn går åt fel håll!!
Antar att jag gjort någon felkoppling.
Är det någon som kan hjälpa mej?

Skiss av elanslutning för 1-fasmotor med kondensator och mätvärden, inkluderar kopplingsplint och jordanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser konstigt ut det där.

Jag skulle gissa ("fel 1") på att kondensatorn sitter till fel lindning. Den borde vara i serie med 50 ohm enligt mig.

Tog Du inga bilder innan Du kopplade isär?

Sedan, om riktningen är fel; polvända (byta plats fas/nolla) för ena lindningen i förhållande till den andra kombon av lindning och kondensator i serie.

Finns det "ledtrådar" i linje med märkskylt på motorn, med namn och modell-nr, så kanske man kan surfa upp info via Internet...
Kolla även denna bild:

https://www.pinterest.se/pin/585186545311774459/

I Ditt fall har motorn ingen "Starting Cap".

• Gilla
alsd2mac och 1 till
  • Laddar…
Jag kopplade om, polvände, ena lindningen (huvudlindningen) som du förslog, nu går motorn åt rätt håll. Toppen!
Jag får fortfarande hjälpa igång blandaren, det är säkert som du förslår att jag inte har en "Starting Cap".

Bakgrunden är att jag fick tillbaka blandaren, (då hade kondensatorn och "kontakthuset" brunnit), med lindningarna parallellkopplade i en "sockerbit". Jag har ny byggt på ett nytt apparathus med ny kondensator, på motorn, se bilder.

Nu snurrar den i allfall åt rätt håll. Stort tack för hjälpen!

Elektromotor från MEZ MOHELNICE med specifikationsetikett, använt tillstånd, kopplat för åtgärd.
Skapa konto
Elmotor med öppet apparathus och ny kondensator på ett arbetsbord med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Som det är kopplat nu borde motorn vara svagare än den skall vara, samtidigt som det finns risk för överbelastning på startlindningen, som inte är avsedd för att ha permanent 230V.

Att kondingen brunnit när hela "huvudströmen" måste gå genom den, och inte bara hjälplindningens ström, är inte alls konstigt. Koppla om för att inte få samma brasa en gång till!

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
K Kenta55 skrev:
Jag kopplade om, polvände, ena lindningen (huvudlindningen) som du förslog, nu går motorn åt rätt håll. Toppen!
Jag får fortfarande hjälpa igång blandaren, det är säkert som du förslår att jag inte har en "Starting Cap".

Bakgrunden är att jag fick tillbaka blandaren, (då hade kondensatorn och "kontakthuset" brunnit), med lindningarna parallellkopplade i en "sockerbit". Jag har ny byggt på ett nytt apparathus med ny kondensator, på motorn, se bilder.

Nu snurrar den i allfall åt rätt håll. Stort tack för hjälpen!

[bild] [bild]
Gör som Soltorp skriver och skifta plats på det du använder som drift- och startlindning så ska du se att den blir lite kraftigare. Det du mätt är rimliga värden och en faktor 1.5 - 3 större värde på hjälplindningen är helt normalt.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Nu startar blandaren utan hjälp och går åt rätt håll. Stort tack för all hjälp:)

• Gilla
Murars
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.