Hej. Övervåningen har eget attenburet värmesystem, elpatron med cirkulationspump.
Undervåningen har ett exakt lika system. Garaget med en liten lägenhet ovanpå har olje&vedpanna och vattenburen värme.

Garagets och undervåningens system är ihopkopplade och går att slå till&ifrån med kulventiler.

Vi får ingen ordning på cirkulationen i systemen. Vi vill stödelad i pannan i garaget med ved och få nytta av detta i undervåningen och därmed även i övervåningen.

Att köra systemen var för sig fungerar men elmätaren viner som en jetmotor

Är det någon som har något råd elle vet var man kan vända sig? (inser att man egentligen behöver ha ett rördragningsschema med alla ingående komponeter med)

//Hasse

Finns det någon cirkulationspump för att mata vatten från garaget till undevåningen? Eller är det samma pump som skickar upp vattnet till lägenheten?
Om det är det senare så skulle jag gissa att flödena till lägenheten och undervåningen måste justeras. Men jag vet inte hur lätt det blir om du ibland vill stänga cirkulationen från garaget till undervåningen.

Vi får se om det är någon annan som har en åsikt om detta.

Om man ser det ur undervåningens slinga så är hela garaget påkopplat som om det vore ett "element" med T-kopplingar, en på till och en på returen.

Det finns 2 cirkulationspumpar och vattnet måste passera båda om vattnet ska kunna cirkulera genom hela systemet. Jag tycker det en "udda" lösning - kan vattnet
ens passera en pump som står still?

Jag skulle vilja kunna tvinga runt vattnet i en slinga med en cirkulationspump. Elpatronen och olje&vedpannan intill varandra (nu sitter de långt ifrån varandra - jag tror det blir svårt att lustera in annars)

Jag är fortfarande inte säker på om jag förstått hur det är kopplat, men om systemen går att köra var för sig måste det finnas en koppling mellan stigare och retur i båda systemen. Leder inte det till en sorts "kortslutning" så att vattnet föredrar att cirkulera i varsitt system? Det kanske finns någon avstängning så man t.ex. tvingar iväg returen från ena systemet till andra systemet så de byter mer vatten med varandra och värmen sprids?

garaget har en egen slinga och husets undervåning en egen. Var för sig är slingorna designade "helt normalt".Förre ägarenkopplade ihop slingorna med hjälp av 2 rör i en kulvert mellan byggnaderna. Rakt på med T kopplingar och balofixer så man kan stänga av

anno1905 skrev:
Om man ser det ur undervåningens slinga så är hela garaget påkopplat som om det vore ett "element" med T-kopplingar, en på till och en på returen.

Det finns 2 cirkulationspumpar och vattnet måste passera båda om vattnet ska kunna cirkulera genom hela systemet. Jag tycker det en "udda" lösning - kan vattnet
ens passera en pump som står still?
Det är detta jag hakar upp mig på. Om slingorna är anslutna till varandra parallellt med radiatorerna behöver väl inte vattnet gå genom båda pumparna? Det är väl bättre att driva vattnet med ena pumpen och försöka hindra det att gena genom elpatronen och dess pump när pannan ska användas?

just precis! jag förstår inte hur de tänkt sig. Jag funderar på att göra en förbikoppling på ena pumpen (elpatronen kan ju vara kvar och nerställd till 35 grader eller nått, ifall brasan slocknar i vedpannan ::) )

Sedan borde jag nog ta bort det som du kallar "parallellkoppling" och "seriellkopplla" istället så att jag säkerställer cirkulionen i båda slingorna

Vad tror du?

//Hasse

Nu är det nya systemet kopplat och klart sedan ett år tillbaks. Elförbrukningen har minskat med ca 40% (men det beror mest på att vi installerat en luft->vattenvärmepump)

Det var felkopplat på många ställen i det gamla systemet så det var inte så konstigt att jag inte fick ordning på det.

//Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.