Jag har två grupper av LED downlights (Hide-a-lite Comfort G2) som idag styrs separat av två vriddimmers. Den ena gruppen består av två lampor och den andra fyra. Dimmers sitter monterade i samma ram. En av grupperna är trappkopplad till en brytare i andra änden av rummet.

Är det möjligt att koppla in de två grupperna till samma dimmer för gemensam styrning? Räcker det att t ex flytta över gruppernas tändtrådar till samma utgång på den trappkopplade dimmern?

Ja, om dimmern klarar av hela belastningen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
De här LED:arna drivs av konstantströmsdrivdon, där varje LED har ett eget drivdon. Är det naivt att tro att den totala effekten som dimmern behöva klara är summan av alla drivdons uppmärkta effekt? :) Jag har för mig att LED:arna är specifierade till 8W/st

På databladet för dimmern så borde det stå maxeffekt för LEDlampor.

En dimmer som klarar tex glödlampor, 230-halogen, lysrör, lågenergi, halogen via järnkärnetrafo, halogen via elektronisk trafo och/eller LED har olika min- & maxeffekt för dom olika lamptyperna.

• Gilla
fyrafyra
  • Laddar…
Det är nog snarare LED-armaturernas sammanlagda effekt, förutsatt att du har dimmers i traditionell mening som begränsar energin på primärsidan till drivdonet. Det kan också vara en vridpotentiometer som styr drivdonet på 1-10V-ingången. I båda fallen bör det inte innebära några problem att hänga på ett drivdon till. Men om de är av olika fabrikat kanske dimringen inte blir lika.

• Gilla
fyrafyra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.