Jag vill dra två grupper (olika faser) till en genensam liten kopplingslåda med DIN-skena i. Ena gruppen ska i slutändan styra den andra via ett relä. Ena gruppen är 10A 1,5mm2 och andra är 13A 2,5mm2.
Jag tänkte då använda mig av vanliga weidmuller-plintar som man brukar ha i apparatskåp. Kan det uppstå några konstiga situationer om jag ansluter respektive jord på en varsin jordplint? (sådana som låser fast och skapar kontakt mot din-skenan). Jag skulle ju kunna använda vanliga gråa ”isolerade” plintar för att koppla/skarva vidare jorden med men tycker det känns bättre använda vanliga jordplintar.
Jag tänkte då använda mig av vanliga weidmuller-plintar som man brukar ha i apparatskåp. Kan det uppstå några konstiga situationer om jag ansluter respektive jord på en varsin jordplint? (sådana som låser fast och skapar kontakt mot din-skenan). Jag skulle ju kunna använda vanliga gråa ”isolerade” plintar för att koppla/skarva vidare jorden med men tycker det känns bättre använda vanliga jordplintar.
Nej, du ska inte koppla ihop två grupper, däremot kan du göra en två-fasgrupp, säkra av bägge faserna 13A & använd 4G2,5mm^2, om du vill ha manöverkretsen avsäkras lägre så sätter du säkring i skåpet/kopplingslådan.
Jo så här i efterhand borde jag nog löst det på så vis... Blir nog att dra 5G2,5 såna fall ifall det blir 3-fas i framtiden.
Men är väl inte helt ovanligt med flera matningar till ett apparatskåp (kanske inte i hus) så därför borde det funka som jag skrev med jord? Är det helt förbjudet så får jag tills vidare ha manöverspänningen i en dosa bredvid och bara dra in manöverkretsen till relät till lådan så länge. Och märka upp att det är spänning från annan grupp.
Men är väl inte helt ovanligt med flera matningar till ett apparatskåp (kanske inte i hus) så därför borde det funka som jag skrev med jord? Är det helt förbjudet så får jag tills vidare ha manöverspänningen i en dosa bredvid och bara dra in manöverkretsen till relät till lådan så länge. Och märka upp att det är spänning från annan grupp.
Det är helt förbjudet att ta jord från en annan grupp, tänk bara om någon kopplar bort/klipper den grupp som har jorden utan att veta att den jorden även skyddar en annan grupp. Då tror man att det finns jord i den andra gruppen fast den i verkligheten saknar jord. Har du ett apparatskåp har du EN grupp som matar skåpet, sedan matas div "apparater" från det skåpet. Så man matar inte skåpet med flera grupper. Det kan förekomma främmande spänning i ett apparatskåp men det är lite ovanligare och ska nogrant märkas upp så man inte är omedveten om faran. Men dom främmande grupperna ska jordas i den grupp som dom får spänning ifrån.
Jag förstod frågan som om det var ok att koppla ihop PE från två olika grupper, dvs två grupper med varsin PE som blir sammankopplade i kopplingslådan.
Inte heller detta är bra. Om grupperna går lite olika väg har du byggt en loop-antenn som kan introducera problem i din anläggning. Det försvårar också felsökning. Bättre då att sätta styrkretsen utanför och bara dra in manöverspänning till reläet (tydligt uppmärkt som du skriver).
Inte heller detta är bra. Om grupperna går lite olika väg har du byggt en loop-antenn som kan introducera problem i din anläggning. Det försvårar också felsökning. Bättre då att sätta styrkretsen utanför och bara dra in manöverspänning till reläet (tydligt uppmärkt som du skriver).
Jag tror du/ni missförstår lite. Jag ska inte låna nån jord. En grupp (med sin jord) matas med 10A 1,5mm2, en annan grupp (med sin egen jord) mataa med 13A 2,5mm2. Eftersom det sitter en din-skena där slår man ju ihop jorden med varandra. Och undrar om det finns några lägen detta skulle kunna bli ett problem. Har svårt se vad men frågar ändå.
Jag pratar inte i första hand om risken med två matningar utan jord-frågan.
Ett ett apparatskåp kan man ju mata med vanlig spänning, generator och UPS så visst kan man ha olika.
Jag pratar inte i första hand om risken med två matningar utan jord-frågan.
Ett ett apparatskåp kan man ju mata med vanlig spänning, generator och UPS så visst kan man ha olika.
Sätter du en plintrad med kopplingsplintar är det inga problem, se bara till att det är tydligt vilken grupp jorden hör till dvs sätt inte en gemensam jordskena utan en jordplint för varje jord.
Och till apparatskåpet matar man inte (normalt) parallellt från nät, ups reservkraft utan man matar från en av dom möjliga matningsalternativet. Därför har man tex resevkraftsomkopplare som bryter den ena matningen innan den andra kopplas in.
Och till apparatskåpet matar man inte (normalt) parallellt från nät, ups reservkraft utan man matar från en av dom möjliga matningsalternativet. Därför har man tex resevkraftsomkopplare som bryter den ena matningen innan den andra kopplas in.
Det du skriver här är absolut inget fel att utföra så och vad gäller sammankoppling av PE inget problem öht. Att du har flera grupper i lådan får man isf göra tydligt via märkning och hur det utförs i kapslingen med tex skilda plintuppsättningar, färg på ledare för manöver etc. Om man har någon huvudbrytare kan den väljas med tillräckligt antal poler så manövern pckså bryts osv.É ÉlPontus skrev:Jag vill dra två grupper (olika faser) till en genensam liten kopplingslåda med DIN-skena i. Ena gruppen ska i slutändan styra den andra via ett relä. Ena gruppen är 10A 1,5mm2 och andra är 13A 2,5mm2.
Lösningen är ju ovanlig för vad som hör till BH-el men det hindrar inte att det kan göras på ett ok sätt även här, och just frågan kring PE är den som är enklast att sätta ok på. Låna jord mellan grupper är givetvis en helt annan sak och helt fel men det var nu inte fallet här.
Klicka här för att svara