Byggahus.se
Hejsan har en kombinerad handdukstork och eftersom den av någon anledning inte funkar via centralvärmen tänkte jag nu använda den bara på el. Men hur gör jag? Ska jag börja med att stänga ner de två ventilerna som är till/från till rörsystemet? Vad gör jag sen med sån NH ventil, ska den vridas öppen eller? Vill göra rätt innan jag slår på patronen. Se bilder. Tack snälla
 
  • Kromad handdukstork ansluten till rörsystem med två ventiler på en kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad handdukstork monterad på vägg med en handduk och fråga om konvertering till eldrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng kranen som reglerar cirkulationen av vattnet slå sen på patronen.
 
Villa ( årsmodell fabrikat typ ) eller hyreshus ( byggår om du vet )
 
tttomten TomasJor skrev:
Stäng kranen som reglerar cirkulationen av vattnet slå sen på patronen.
Vilken kran är det? Den på handdukstorken eller tänker su två svarta ventiler längst ner på golvet?
 
J jonaserik skrev:
Villa ( årsmodell fabrikat typ ) eller hyreshus ( byggår om du vet )
Handddukstork är Hafa, huset är från 1932 en bostadshus
 
Avstängningsventilerna nere vid golvet är stängda. Stängde du dom innan du tog bilden? Om inte annat öppna dom så kanske handdukstorken fungerar.

Det räcker med att stänga ventilerna nere vid golvet för att inte vattnet ska cirkulera till/från handdukstorken, du behöver inte röra vredet på handdukstorken.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Avstängningsventilerna nere vid golvet är stängda. Stängde du dom innan du tog bilden? Om inte annat öppna dom så kanske handdukstorken fungerar.

Det räcker med att stänga ventilerna nere vid golvet för att inte vattnet ska cirkulera till/från handdukstorken, du behöver inte röra vredet på handdukstorken.
yes stängde dem innan jag tog bilden. Ok så låter de vara avstängda. Jag rörde vredet åt något håll ;) men då spelar det ingen roll?

behöver jag släppa ut vatten eller luft där uppe efter jag stängt ventilerna och innan jag slår på el?
 
Efter du har stängt ventilerna går det nog inte att lufta längre. Jag skulle nog se till att lufta, innan jag stänger ventilerna. Det är tänkbart att elpatronen inte gillar att gå torr (har ingen aning, men det skulle kunna vara dåligt om den inte ligger i vatten).
 
H hempularen skrev:
Efter du har stängt ventilerna går det nog inte att lufta längre. Jag skulle nog se till att lufta, innan jag stänger ventilerna. Det är tänkbart att elpatronen inte gillar att gå torr (har ingen aning, men det skulle kunna vara dåligt om den inte ligger i vatten).
Men när jag öppnar där uppe och ventilerna är på, då sprutar det vatten ut (högst upp) :)
 
I instruktionen till vår handdukstork så stod det att det skulle vara ca 2cm med luft längst upp i torken. Luften är en del av skyddet så att den inte ska gå sönder när vattnet expanderar.

Edit: Det var i papperen till elpatronen det stod om hur mycket vatten det får vara i handdukstorken, ca 5cm från topp när elpatronen har gått på max i minst två timmar,
https://www.hafa.se/storage/D2CC29E...d5bc0b2a8a8973d/Instruction Hafa Elpatron.pdf

När jag tänker efter så räcker det att ena ventilen vid golvet är stängd å andra öppen, då kommer expansionen i handdukstorken att tass upp av vanliga exp.kärlet.
 
Redigerat:
VesnaM VesnaM skrev:
Handddukstork är Hafa, huset är från 1932 en bostadshus
Tänkte mer om det var en villa med s.k 1-rörssytem i , då kanske inte andra element får flöde. Vattnet ska vara kvar i H-torken
Uppe till vänster sitter en avluftare , dessa H-torkar ska enligt info om dom,inte vara helt fulla med vatten när dom går på El-drift,
Bäst är att lossa pluggen på höger sida och lätta på en koppling nertill, det ska vara ca 2,5 cm ner till ytan från topp där. Vattnet måste ha plats för att exspandera när det värms.

Edit 2:a på den
 
Demmpa Demmpa skrev:
I instruktionen till vår handdukstork så stod det att det skulle vara ca 2cm med luft längst upp i torken. Luften är en del av skyddet så att den inte ska gå sönder när vattnet expanderar.

Edit: Det var i papperen till elpatronen det stod om hur mycket vatten det får vara i handdukstorken, ca 5cm från topp när elpatronen har gått på max i minst två timmar,
[länk] Hafa Elpatron.pdf

När jag tänker efter så räcker det att ena ventilen vid golvet är stängd å andra öppen, då kommer expansionen i handdukstorken att tass upp av vanliga exp.kärlet.
vet du vilken ska vara öppen, den till höger eller vänster?
 
Bäst är att låta returen vara öppen, för då kvittar det hur termostatvredet står.
Jag tror det är den högra.
 
Intressant med detta med luft i systemet, låter helt logiskt när jag tänker efter.
Har sen 2007 kört elpatron på sommaren utan att reflektera på detta och utan att ha problem-ska jag vara orolig?
Det enda jag kan tänka är att kranen inte orkar stå emot trycket så det utjämnas där, vad tror expertisen?

TS, det kändes som du fått svar och att du kan ha nytta av denna info, därav att jag fortsatte i din tråd, hoppas det är ok.
 
Samma problem som jag har. Ibland är den varm och så efter en timme kan den vara iskall. I resten av huset har jag termostater som drar ner temperaturen dagtid måndag till fredag. Samma sak på nätterna då temperaturen sänks till 18 grader. Verkar som om flödet i rören påverkas av hur varma respektive kalla elementen är i huset,
Spelar ingen roll om jag ställer blandaren på en eller tvårörs. Verkar vara lite problematiskt med den här typen av blandare Som kanske kräver att man har större diameter på rören än 15 mm. Har även testat att skruva bort termostaten och så har jag skruvat på den lille hemliga knappen som reglerar flödet. Däremot står flödesinställningen på alla andra elementen på max, Har enplans hus med källare.
I mitt fall bytte jag ut handdukstorken mot ett mindre element så nu har jag det varmt och skönt i badrummet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.