29 024 läst ·
36 svar
29k läst
36 svar
koppla från uttag till uttag?
Jag ville belysa att det är synd om både elektriker och andra yrkesgrupper.
Ang 4 ton/dag så är det bara en uträkning av många, det finns både högre och lägre siffror, men från 1-2 ton och uppåt per dag, brukar man komma fram till.
1 ton/timme:
http://www.cisionwire.se/handelsans...strof-vantar-i-butikerna-och-varuhusen,c26845
Detta är baserat från en rapport från fackförbundet handels.
Sen finns det andra...
http://www.corren.se/nYhEteR/artikel.aspx?articleid=4582041
Ang 4 ton/dag så är det bara en uträkning av många, det finns både högre och lägre siffror, men från 1-2 ton och uppåt per dag, brukar man komma fram till.
1 ton/timme:
http://www.cisionwire.se/handelsans...strof-vantar-i-butikerna-och-varuhusen,c26845
Detta är baserat från en rapport från fackförbundet handels.
Sen finns det andra...
http://www.corren.se/nYhEteR/artikel.aspx?articleid=4582041
Det handlar om vilken byggteknik som använts (om det är så i alla rum).yxis skrev:
Hos svärmor är det så, ingen el alls dragen i betongbjälklagen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, i flervåningshus (läs betong) så är det inte ovanligt. Värdelöst slutresultat, men det är väl enklare att utföra när man slipper in i taken.yxis skrev:
Jo, det hela handlar ju om vad dom bestämt för typ av prefab. Ska det tex göras billigt så gjuter dom på en sisådär en 6 cm på färdigt golv och då kommer allt från golvet upp i väggarna men om dom kastar in några kronor till i projektet så görs det utrymme direkt från fabrik i taket istället, dvs att det projjas in takdosor direkt inan tillverkning osv osv.
Sen det som togs upp tidigare, vid projjning så räknar man på ca 10-12 FÖRBRUKARE, inte bara uttag, det inkluderar alltså handukstorkar, lamputtag, fasta armaturer, golvvärme osv, så det är förbaskat olika hur många säkringar det blir på olika lägenheter/villor beroende på vad som ska klämmas in i anläggningen.
Sen det som togs upp tidigare, vid projjning så räknar man på ca 10-12 FÖRBRUKARE, inte bara uttag, det inkluderar alltså handukstorkar, lamputtag, fasta armaturer, golvvärme osv, så det är förbaskat olika hur många säkringar det blir på olika lägenheter/villor beroende på vad som ska klämmas in i anläggningen.
Det finns väll ingen regel på hur många uttag du får ha? De kanske finns åsikter om hur många de får vara. De är väll mer upp till kunden om han pluggar i kaffekokaren, vattenbryggaren och micron på samma säkring, då får han köra en sak i taget. Räkna på hur mycket effekt dina grejjer tar som du ska ha i rummet, ha en hyffsad marginal upp till max effekt (2300W vid 10A). Jag var och jobbade hos en kille som förmodligen hade köpt ett parti med gamla uttag för han hade 14 st 2-vägs uttag i några av rummen i huset 
Klicka här för att svara