yxis skrev:
Förutom om man t.ex. har spottar så har jag sett en del bostäder där det bara funnits lamputtag på vägg (invid taket) men ingen takdosa / takuttag (åtminstone i vissa rum).
Takvärme eller betongbjälklag kanske?
 
Mikael_L
Mikael_L
yxis skrev:
Förutom om man t.ex. har spottar så har jag sett en del bostäder där det bara funnits lamputtag på vägg (invid taket) men ingen takdosa / takuttag (åtminstone i vissa rum).
Det handlar om vilken byggteknik som använts (om det är så i alla rum).
Hos svärmor är det så, ingen el alls dragen i betongbjälklagen.
 
yxis skrev:
Förutom om man t.ex. har spottar så har jag sett en del bostäder där det bara funnits lamputtag på vägg (invid taket) men ingen takdosa / takuttag (åtminstone i vissa rum).
Ja, i flervåningshus (läs betong) så är det inte ovanligt. Värdelöst slutresultat, men det är väl enklare att utföra när man slipper in i taken.
 
Mikael_L
Det är väl när man bygger med prefabricerade betongbjälklag, det skulle ändå inte gå att få elrören att passa in i varandra, även om man skulle försöka.
 
Jo, det hela handlar ju om vad dom bestämt för typ av prefab. Ska det tex göras billigt så gjuter dom på en sisådär en 6 cm på färdigt golv och då kommer allt från golvet upp i väggarna men om dom kastar in några kronor till i projektet så görs det utrymme direkt från fabrik i taket istället, dvs att det projjas in takdosor direkt inan tillverkning osv osv.

Sen det som togs upp tidigare, vid projjning så räknar man på ca 10-12 FÖRBRUKARE, inte bara uttag, det inkluderar alltså handukstorkar, lamputtag, fasta armaturer, golvvärme osv, så det är förbaskat olika hur många säkringar det blir på olika lägenheter/villor beroende på vad som ska klämmas in i anläggningen.
 
Det finns väll ingen regel på hur många uttag du får ha? De kanske finns åsikter om hur många de får vara. De är väll mer upp till kunden om han pluggar i kaffekokaren, vattenbryggaren och micron på samma säkring, då får han köra en sak i taget. Räkna på hur mycket effekt dina grejjer tar som du ska ha i rummet, ha en hyffsad marginal upp till max effekt (2300W vid 10A). Jag var och jobbade hos en kille som förmodligen hade köpt ett parti med gamla uttag för han hade 14 st 2-vägs uttag i några av rummen i huset :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.