29 022 läst ·
36 svar
29k läst
36 svar
koppla från uttag till uttag?
Sida 1 av 3
En skiss jag fått av en elektriker visar att samtliga uttag i utbyggnaden ska kopplas med varsin flexslang upp till takdosan mitt i taket.
Väggarna har liggande reglar innerst just för att ge utrymme för eldragning innanför ångspärren, så det vore enkelt att dra horisontella flexslangar...
Så varför kopplar man inte vidare från uttag till uttag i stället, med endast en slang upp till takdosan?
Jag inser att det "sista" uttaget får sin matning genom ledningar med flera skarvar, men visst är det tillåtet att koppla så? Finns det kanske någon regel, eller tumregel som anger hur många uttag som får kopplas efter varandra? Vore det OK att göra så på åtminstone ett par av uttagen som sitter nära varandra?
mvh,
Magnus
Väggarna har liggande reglar innerst just för att ge utrymme för eldragning innanför ångspärren, så det vore enkelt att dra horisontella flexslangar...
Så varför kopplar man inte vidare från uttag till uttag i stället, med endast en slang upp till takdosan?
Jag inser att det "sista" uttaget får sin matning genom ledningar med flera skarvar, men visst är det tillåtet att koppla så? Finns det kanske någon regel, eller tumregel som anger hur många uttag som får kopplas efter varandra? Vore det OK att göra så på åtminstone ett par av uttagen som sitter nära varandra?
mvh,
Magnus
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det låter tokigt. Kommer bli väldig mycket att koppla i takdosan. Det är bättre att t.ex. gå ner med en slang till strömbrytare och sedan vidare ner till ett uttag och möjligtvis sy vidare till något uttag därifrån. Sedan kanske dra en ny slang från takdosan direkt ner till ett annat uttag och sy vida från det till fler osv.
//Patrik
//Patrik
Han kommer nog att ändra sig då han ser att det är liggande reglar då han slipper borra genom stående vilket han nog trodde han skulle få göra då han gjorde skissen.
Jag ifrågasätter inte elektrikerns kompetens. Man kan se det som en fördel att slippa bry sig om man anlitar professionella hanterkare. Jag tycker emellertid att det är stimulerande att lära mig hur och varför professionella hantverkare gör som de gör!Busig skrev:
Sättet att lösa olika saker för elektriker kan vara lika många som det finns elektriker, det som är gemensamt är att göra anläggningen elsäker.
Jo forumgud, jag fiskade ju efter mer information. Varför och om det finns ett faktiskt problem avgör om jag som fackman vill lägga tid på att svara utförligt. Om frågeställaren utan anledning och utan att vågat fråga sin entreprenör på måfå vill testa sin kunskap så hjälper jag hellre de med reella problem.thomasx skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Såja, såja.
Ett normalt förläggningssätt är ju att fördela från en takdosa till alla/flesta installationsapparater, men det är ju samtidigt normalt med stående reglar i väggarna...
Lyckligtvis får man dra rören både vertikalt och horisontellt så det löser sig nog bra när elektrikern får se väggarna.
Ett normalt förläggningssätt är ju att fördela från en takdosa till alla/flesta installationsapparater, men det är ju samtidigt normalt med stående reglar i väggarna...
Lyckligtvis får man dra rören både vertikalt och horisontellt så det löser sig nog bra när elektrikern får se väggarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
För stora rum, visst.
Elektrikern som var hemma hos mig i fredags har iaf dragit ner EN slang från takdosan till ett vägguttag, och vidare från det vägguttaget förgrenat till två andra på samma vägg. På samma sätt har han dragit ner EN slang från takdosan till ett lampuutag ovanför ett fönster, och vidare från detta till två andra lamputtag över två andra fönster.
Man brukar ganska ofta koppla flera uttag efter varandra.
I slutändan väger man in, längder på ledningar (och åtgång av elmaterial) som gärna hålls kort.
Arbetsinsats att dra lodrätt gentemot vågrätt.
I vårt hus blev det att gå ner från takdosan med ett eller två rör till ett uttag i varje rum och sen vidarekopplat därifrån. Ett eller två lite beroende på hur opraktiskt det blev med vidarekopplingsslingan.
I slutändan väger man in, längder på ledningar (och åtgång av elmaterial) som gärna hålls kort.
Arbetsinsats att dra lodrätt gentemot vågrätt.
I vårt hus blev det att gå ner från takdosan med ett eller två rör till ett uttag i varje rum och sen vidarekopplat därifrån. Ett eller två lite beroende på hur opraktiskt det blev med vidarekopplingsslingan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Man behöver inte vara rädd för reglar. Är det trä så har man givetvis en bra maskin och en bra borr så man knappt behöver anstränga sig för att borra igenom. Man vill inte ha för många trådar i en takdosa för då blir det trååångt! Gjorde själv en miss förra veckan så jag (läs snickarna) fick plocka ner en gipsskiva så jag kunde byta till en djupare takdosa.
//Patrik
//Patrik
Tack för intressanta svar!
Jag tror inte att nämnda elektriker skulle ångra sig vid åsynen av reglarna, då han både sett och kommenterat dem redan. jag kommer dock troligen inte att anlita honom och får därför inte tillfälle att fråga.
Finns det någon egentlig gräns för hur många uttag, och därmed skarvar, man får ha på väg till sista uttaget?
Jag tror inte att nämnda elektriker skulle ångra sig vid åsynen av reglarna, då han både sett och kommenterat dem redan. jag kommer dock troligen inte att anlita honom och får därför inte tillfälle att fråga.
Finns det någon egentlig gräns för hur många uttag, och därmed skarvar, man får ha på väg till sista uttaget?
