Hej! Helt grön på det här med fiber. Byggt nytt hus och fick fibern inkopplad idag. Totalt har vi 11st nätverksuttag i huset. Elektrikern lämnade 5st korta nätverkskablar, se bild. Är tanken att dra en kabel från Lan1 i fiberbox till plinten till höger och sen korskoppla dem?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
jo det går. Men skall du ha trådat internet (ethernet) till flera platser i huset rekomenderar jag att du sätter routern i skåpet och sen sätter en accespunkt vid nätverksuttag 8.F Filipl89 skrev:
dra en kabel till 8. Sätt routern i det rummet. Dra tillbaka en kabel från routern till skåpet som går in i en switch (köp en switch). Från switch drar du massa kablar till varenda koppling du har i skåpet. Nu har du internet i alla jack.U Utsliten och utdömd skrev:
Om du ska ha routern i ett annat rum kommer du förmodligen dessutom behöva använda VLAN för att separera extern och intern trafik till routern om du inte har två portar i rummen.
Själv hade jag placerat en router (utan wifi) i skåpet och sedan placerat accesspunkter där det är lämpligt i huset.
Själv hade jag placerat en router (utan wifi) i skåpet och sedan placerat accesspunkter där det är lämpligt i huset.
Har man bara dubbla nätverksuttag kan man sätta Wifi-routern vid vilket rum/uttag som helst.
Då räcker det med en enkel switch i mediaskåpet. Ofta är det trångt i mediaskåpet.
Jag rekommenderar just en röd patchkabel eller annan avvikande färg för inkommande internet/WAN (LAN1 på mediaomvandlaren) och gärna till routerns WAN men där kanske placeringen rummet får avgör om det är lämpligt/snyggt…
Utbudet av Wi-Fi-routrar är stort. En WAN/internet-port och 4 LAN portar är mycket vanligt.
En väl presterande liten router utan antenner kan vara lite svårare att konfigurera liksom lösa Wifi-accesspunkter.
Då räcker det med en enkel switch i mediaskåpet. Ofta är det trångt i mediaskåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rekommenderar just en röd patchkabel eller annan avvikande färg för inkommande internet/WAN (LAN1 på mediaomvandlaren) och gärna till routerns WAN men där kanske placeringen rummet får avgör om det är lämpligt/snyggt…
Utbudet av Wi-Fi-routrar är stort. En WAN/internet-port och 4 LAN portar är mycket vanligt.
En väl presterande liten router utan antenner kan vara lite svårare att konfigurera liksom lösa Wifi-accesspunkter.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man koppla två LTA pumpar till samma anslutning i gatan?
Vatten & Avlopp -
Endast varmvatten kopplat till utkastare utomhus. Är det tillåtet?
Vatten & Avlopp -
Vad behöver jag för att koppla nya aquastop till blandaren=
Vatten & Avlopp -
Är det möjligt att koppla på en stickkontakt till denna armatur?
Belysning -
Jordtag till reservkraftsomkopplare
El