Hej! Helt grön på det här med fiber. Byggt nytt hus och fick fibern inkopplad idag. Totalt har vi 11st nätverksuttag i huset. Elektrikern lämnade 5st korta nätverkskablar, se bild. Är tanken att dra en kabel från Lan1 i fiberbox till plinten till höger och sen korskoppla dem?

• Nätverksskåp med öppen fiberbox, nätverksuttag och nätverkskablar i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver en router efter fiberboxen.

Ok. Jag skulle egentligen vilja ha routern kopplad till nätverksuttag 8 som är centrerad i huset. Borde det inte gå att dra en nätverkskabel från Lan1 till 8an i plinten och sen koppla in routern i nätverksuttag 8?

Eller behöver jag koppla in alla uttag via routern?!

U
F Filipl89 skrev:
Ok. Jag skulle egentligen vilja ha routern kopplad till nätverksuttag 8 som är centrerad i huset. Borde det inte gå att dra en nätverkskabel från Lan1 till 8an i plinten och sen koppla in routern i nätverksuttag 8?
jo det går. Men skall du ha trådat internet (ethernet) till flera platser i huset rekomenderar jag att du sätter routern i skåpet och sen sätter en accespunkt vid nätverksuttag 8.

U
F Filipl89 skrev:
Eller behöver jag koppla in alla uttag via routern?!
Du behöver koppla in de uttag du vill använda mot routern

A
U Utsliten och utdömd skrev:
Du behöver koppla in de uttag du vill använda mot routern
dra en kabel till 8. Sätt routern i det rummet. Dra tillbaka en kabel från routern till skåpet som går in i en switch (köp en switch). Från switch drar du massa kablar till varenda koppling du har i skåpet. Nu har du internet i alla jack.

Tack för svar. Då gäller det hitta en router med möjlighet att koppla in flera uttag

F Filipl89 skrev:
Tack för svar. Då gäller det hitta en router med möjlighet att koppla in flera uttag
Och en switch behöver du i ditt nätverksskåp om du skall ha routern i ett annat rum.

A
K Kane skrev:
Och en switch behöver du i ditt nätverksskåp om du skall ha routern i ett annat rum.
det var precis det jag skrev

Om du ska ha routern i ett annat rum kommer du förmodligen dessutom behöva använda VLAN för att separera extern och intern trafik till routern om du inte har två portar i rummen.

Själv hade jag placerat en router (utan wifi) i skåpet och sedan placerat accesspunkter där det är lämpligt i huset.

Har man bara dubbla nätverksuttag kan man sätta Wifi-routern vid vilket rum/uttag som helst.
Då räcker det med en enkel switch i mediaskåpet. Ofta är det trångt i mediaskåpet.

Schematisk bild av nätverksinstallation med switch, router, WAN- och LAN-nätverkskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag rekommenderar just en röd patchkabel eller annan avvikande färg för inkommande internet/WAN (LAN1 på mediaomvandlaren) och gärna till routerns WAN men där kanske placeringen rummet får avgör om det är lämpligt/snyggt…

Utbudet av Wi-Fi-routrar är stort. En WAN/internet-port och 4 LAN portar är mycket vanligt.

En väl presterande liten router utan antenner kan vara lite svårare att konfigurera liksom lösa Wifi-accesspunkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.