Hej, jag ska byta ut en dubbeltrapp från 1974 och tog naturligtvis bort kablarna utan att fota före.. det är inte heller märkt på den gamla med några symboler. Funktionen skall vara trappomkoppling på en knapp och vanlig strömbrytare på andra. Hur skall dessa kablar kopplas?
Bifogar också bild på min nya trappomkopplare.
Hoppas på några tipps så att jag kan förstå detta innan jag kopplar.
mvh
Janne
mvh
Janne
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Så här hade jag gjort.virre68 skrev:
Hej, jag ska byta ut en dubbeltrapp från 1974 och tog naturligtvis bort kablarna utan att fota före.. det är inte heller märkt på den gamla med några symboler. Funktionen skall vara trappomkoppling på en knapp och vanlig strömbrytare på andra. Hur skall dessa kablar kopplas?
mvh
Janne
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
virre68 skrev:
Det är bara att flytta trådarna på "1" till "2", och tvärtom!virre68 skrev:
Du byter plats på trådarna, all
Tänkte se om jag kunde väcka denna tråden igen, har samma problem som TS, min fråga är då körde du båda de svarta kablarna in på "svart" inklusive bygeln med typ en wago?virre68 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Att gissningen i den här tråden fungerade beror i princip på tur. Man kan inte bara gå på vilka färger som finns. I vissa fall finns även skyddsjord kopplad i dosan där brytaren sitter, i så fall kan en gissning som här bli akut livsfarlig om man bara provar sig fram.
Jag föreslår att du beskriver mer om förutsättningarna i just ditt fall.
Har där funnits en fungerande dubbeltrappomkopplare tidigare (gärna en bild på den). Går trådar vidare från den aktuella dosan mot ex. ett vägguttag (som på bilden i den här tråden, man ser att trådar går vidare nedåt från dosan). Har du någon uppfattning om hur det var kopplat tidigare. Osv.
Och bilder.
Jag föreslår att du beskriver mer om förutsättningarna i just ditt fall.
Har där funnits en fungerande dubbeltrappomkopplare tidigare (gärna en bild på den). Går trådar vidare från den aktuella dosan mot ex. ett vägguttag (som på bilden i den här tråden, man ser att trådar går vidare nedåt från dosan). Har du någon uppfattning om hur det var kopplat tidigare. Osv.
Och bilder.
Klicka här för att svara