9 102 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Koppla diskmaskin till vanligt uttag?
Vad man kan se på dina bilder finns inte en jordfelsbrytare i centralen. Stämmer det? Om det saknas jordfelsbrytare i centralen så kan du öka säkerheten något genom att sätta en lös jordfelsbrytare på matningen till diskmaskinen. För att vara tydlig så skyddar den mot eventuella jordfel som kan uppstå i diskmaskinen. Den skyddar inte mot slitna uttag. Men det jordade uttaget på bild 2 som jag uppfattade att du skulle koppla diskmaskinen i ser inte så gammalt ut.
Jordfelsbrytare är alltid bra, oavsett om diskmaskin finns i hemmet eller ej, men inget måste. Att en diskmaskin installeras gör inte behovet av jordfelsbrytare större.
"Missförstå mig rätt", jag rekommenderar alla att skaffa jordfelsbrytare men det är inget särskilt med diskmaskiner som gör det extra viktigt.
"Missförstå mig rätt", jag rekommenderar alla att skaffa jordfelsbrytare men det är inget särskilt med diskmaskiner som gör det extra viktigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jo jag ser en stor skillnad. Diskmaskinen är en stor ny ledande del som kan bli strömförande vid ett jordfel var som helst i huset. Den är utsatt. Vi har åtskilliga trådar där folk har symptom på spänning mellan diskmaskin och diskbänk, t.ex pga avsaknad skyddsjord. Ett fel kan alltså få allvarliga konsekvenser. En JFB gör där nytta tycker jag, även om den skulle sitta i ett ojordat uttag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Stor utredning för så lite.W Wheelabrator skrev:En diskmaskin har ganska hög effekt och därför brukar de ha sin egen säkring. Vägguttag är vanligen avsäkrade med 10A och då finns det inte "ström nog" till både diskmaskin och andra prylar på samma säkring.
Så långt teorin.
I verkligheten tål säkringar en stunds måttlig överlast så att det troligen fungerar bra ändå med flera prylar på samma säkring. Att köra en vattenkokare eller liknande pryl med hög effekt samtidigt som diskmaskinen går riskerar dock att resultera i att proppen går.
Egentligen är det väl inte helt rätt att avsiktligt utnyttja säkringens överlasttålighet, men du har en liten elcentral med få säkringar och därav drar jag slutsatsen att du bara har enfasmatning hemma. Då brukar huvudsäkringen vara på 25A och sitta i ett rum i källaren tillsammans med alla husets elmätare.
I en bostad med trefas brukar elen delas upp på fler säkringar så i det fallet hade det varit en bra lösning att koppla diskmaskinen på en egen propp. I lägenheter med enfas är det maximala effektuttaget ganska begränsat - att dela upp förbrukarna på fler säkringar riskerar leda till att huvudsäkringen i källaren löser först.
Låt oss säga att du har några förbrukare i köket igång samtidigt som drar mycket ström, exempelvis diskmaskin, kaffebryggare, vattenkokare. Dessa har i detta exempel var sin säkring. Så startar du tvättmaskinen också - då ligger huvudsäkringen risigt till. Det blir mörkt i hela lägenheten och har du otur så är rummet med elmätarna låst och du måste ringa fastighetsskötaren.
Om istället prylarna i köket ligger på samma säkring så kommer den proppen i din elcentral att lösa istället.
Koppla in diskmaskinen i det där uttaget du, någon förhöjd brandrisk föreligger inte såvida anläggningen är korrekt avsäkrad och i gott skick.
Fast är det inte lite charmen med Byggahus att så många vill förklara saker, kanske saker som inte ens efterfrågades...A Alf K skrev:
Vi får hoppas det löste sig utan krångel och övriga rum fick petskydd.
Så här 4 år senare vore det roligt med lite feedback från @Mg123
Klicka här för att svara