Hej! Är dags att byta lite vägguttag här hemma. Frågan är hur jag kopplar in dessa utag då jag har en extra svart kabel som är timmerstyrd från elskåpet? Så det övre uttaget är timmerstyrt och det undre har konstant ström. Bakifrån vy av ett öppet vägguttag med märkningen X, anslutningsskruvar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
X plintarna är väl inget om jag förstått det rätt, så var kopplar jag in den svarta?

Du måste ha ett uttag med "separat brunntändning", där varje uttag har sin egen L/N-plint. Hade du det på det gamla uttaget?

Fel sorts uttag !
Du ska ha ett med delad brunnständning.
Du menar timerstyrt väl?

nisse123 nisse123 skrev:
Fel sorts uttag !
Du menar timerstyrt väl?
nisse123 nisse123 skrev:
Fel sorts uttag !
Du menar timerstyrt väl?
Det var det jag misstänkte, bara skicka tillbaka å beställa rätt. Japp dom är timmerstyrda.

Tack för snabbt svar!

E etompau skrev:
Du måste ha ett uttag med "separat brunntändning", där varje uttag har sin egen L/N-plint. Hade du det på det gamla uttaget?
Japp det stämmer, finns på dom gamla. Bara skicka tillbaka å beställa rätt. Tack för snabbt svar!

Tobias Härngren Tobias Härngren skrev:
då jag har en extra svart kabel som är timmerstyrd från elskåpet
När du säger kabel hoppas jag du menar ledare, en fjärde ledare i samma rör som de andra tre, och att allt matas ifrån samma gruppsäkring?
Är det en separat kabel med L,N,PE så behövs två separata uttag.
Elektrisk kabel med synliga kopparledare och svart isolering, relaterad till diskussion om installation.

• Gilla
Tobias Härngren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.