1 627 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Koppla DCL jordad kontakt till dubbelisolerad lampa?
Hej,
Jag kopplade just in ett jordat DCL takuttag i ett rum. Hade också köpt kontakter för lampor, men endast köpt den jordade varianten. Lampan som skulle upp i taket var dock dubbelisolerad, så ingen jordkabel från den. Men tänkte det skulle gå bra att bara lämna jorduttaget tomt på kontakten.
Men när det var fördigkopplat och jag slog på strömmen så löste jfb ut.
Är det så att man måste ha en ojordad dcl kontakt till en lampa som är dubbelisolerad? Borde det inte gå att bara lämna jordplinten tom och endast koppla in nolla och fas?
Jag kopplade just in ett jordat DCL takuttag i ett rum. Hade också köpt kontakter för lampor, men endast köpt den jordade varianten. Lampan som skulle upp i taket var dock dubbelisolerad, så ingen jordkabel från den. Men tänkte det skulle gå bra att bara lämna jorduttaget tomt på kontakten.
Men när det var fördigkopplat och jag slog på strömmen så löste jfb ut.
Är det så att man måste ha en ojordad dcl kontakt till en lampa som är dubbelisolerad? Borde det inte gå att bara lämna jordplinten tom och endast koppla in nolla och fas?
Men jag förstår inte vad som kan vara felkopplat? Jag har blå, gul/grön och orange ut från taket. Nydraget av elektriker. Satte blå på N, gul/grön på jord och orange på L.
Sen från lampan in i kontakten; Blå på N och Brun på L.
Sen från lampan in i kontakten; Blå på N och Brun på L.
Vad exakt löste ut? Bild?
Bild på kopplingarna?
Det förekommer att folk kallar JFB för säkring och vice versa. Säger inte att du gör det men det är bra vid felsökning att eliminera alla osäkerheter.
Som Johan456 skrev, någonstans är det felkopplat.
Bild på kopplingarna?
Det förekommer att folk kallar JFB för säkring och vice versa. Säger inte att du gör det men det är bra vid felsökning att eliminera alla osäkerheter.
Som Johan456 skrev, någonstans är det felkopplat.
Är det inte just detta som en DCL gör – jävlas med den som inte skyddsjordar sin lampa hela vägen? Hur den nu ska veta det i en dubbelisolerad armatur... jag skulle prova med en tvåpolig DCL (utan mittstift). Finns på Clas Ohlson.tommib skrev:
Klicka här för att svara