Davidbagare
Hej,
Jag kopplade just in ett jordat DCL takuttag i ett rum. Hade också köpt kontakter för lampor, men endast köpt den jordade varianten. Lampan som skulle upp i taket var dock dubbelisolerad, så ingen jordkabel från den. Men tänkte det skulle gå bra att bara lämna jorduttaget tomt på kontakten.
Men när det var fördigkopplat och jag slog på strömmen så löste jfb ut.
Är det så att man måste ha en ojordad dcl kontakt till en lampa som är dubbelisolerad? Borde det inte gå att bara lämna jordplinten tom och endast koppla in nolla och fas?

Det går bra att ha den tom. Men någonstans har du kopplat fel.

• Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Inte för att misstro, rätt kopplat i armaturens plint, låter som att jordsnutten ligger mot noll, då kan JFB lösa. Annars kortis fas jord och då går säkringen.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
tommib
Kolla i dosan så att du inte har klämt någon ledare bakom ramen. Felet kan då uppstå när man trycker in en kontakt men inte annars. Fråga inte hur jag vet det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Men jag förstår inte vad som kan vara felkopplat? Jag har blå, gul/grön och orange ut från taket. Nydraget av elektriker. Satte blå på N, gul/grön på jord och orange på L.
Sen från lampan in i kontakten; Blå på N och Brun på L.

tommib
Vad exakt löste ut? Bild?

Bild på kopplingarna?

Det förekommer att folk kallar JFB för säkring och vice versa. Säger inte att du gör det men det är bra vid felsökning att eliminera alla osäkerheter.

Som Johan456 skrev, någonstans är det felkopplat.

• Gilla
Ymp och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad exakt löste ut? Bild?

Bild på kopplingarna?

Det förekommer att folk kallar JFB för säkring och vice versa. Säger inte att du gör det men det är bra vid felsökning att eliminera alla osäkerheter.

Som Johan456 skrev, någonstans är det felkopplat.
Är det inte just detta som en DCL gör – jävlas med den som inte skyddsjordar sin lampa hela vägen? Hur den nu ska veta det i en dubbelisolerad armatur... jag skulle prova med en tvåpolig DCL (utan mittstift). Finns på Clas Ohlson.

tommib
Nej, det är inte vad DCL gör och det är inte lösningen på problemet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Jag bytte ut kontakten till en annan likadan så löste det sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.