4 905 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Koppla avlopp på gammal brunn, vad gäller?
En vän till mig tänkte koppla in en toalett i sitt garage (en lokal från 1930 på ett gammalt industriområde). Utanför lokalen finns en stor brunn i betong, rund typ 80cm bred, 200cm djup. Det enda inloppet kommer från lokalen och går till en golvbrunn. Utloppet är ca 15-20cm i diameter.
Brunnen är säkerligen lika gammal som huset, det står ca 10cm vatten i botten.
Kan man koppla en toalett på denna brunn? Känns ju sådär att ha 10cm högt med skitkorvar i botten på brunnen?
Brunnen är säkerligen lika gammal som huset, det står ca 10cm vatten i botten.
Kan man koppla en toalett på denna brunn? Känns ju sådär att ha 10cm högt med skitkorvar i botten på brunnen?
Jag har ingen aning, det är därför jag frågar. Men tydligen är det en dålig ide. Tänkte eftersom den går till en golvbrunn så kanske den va kopplad till avlopp. Vad ska det va för brunn för att man ska kunna ansluta toalett då?
Dagvattenbrunn borde det ju inte vara eftersom det enda anslutna röret (inkommande) kommer från en golvbrunn inne i huset. Vi har spolat i golvbrunnen och det flödar fint ut till brunnen och sen vidare ifrån den.
Rätta mig om jag har fel men fanns det dagvattenbrunnar på 30-talet? Jag har fått för mig att avlopp och regnvatten gick i samma ledningar förr?
Rätta mig om jag har fel men fanns det dagvattenbrunnar på 30-talet? Jag har fått för mig att avlopp och regnvatten gick i samma ledningar förr?
Hur ska jag tolka det?
Jag vill ju veta vad som gäller, och "nej" rakt av köper jag inte
Jag skulle vilja få förklarar varför isåfall.
Det kan ha blivit missförstånd också.
Jag vill ju veta vad som gäller, och "nej" rakt av köper jag inte
Det kan ha blivit missförstånd också.
De flesta sådana brunnar går till ett s.k sandfång innan vattnet går vidare till antingen avlopp eller dagvattenledning. På senare år finns det även krav på oljeavskiljare.
Så det du har är högst troligt minst ett sandfång som finns för att inte sand ska gå ut i dag/avloppsledning.
Du får inte koppla på avlopp från en toalett på ett sådant.
Så det du har är högst troligt minst ett sandfång som finns för att inte sand ska gå ut i dag/avloppsledning.
Du får inte koppla på avlopp från en toalett på ett sådant.
Byggnaden är en mindre byggnad (ca 10x8m 2 vånings) på ett stort fabriksområde. Byggnaden har inte varit ett garage från början. Det enda avlopp som finns i hela byggnaden är den golvbrunn jag nämnt. Golvbrunnen är placerad i ett hörn av huset men för långt ifrån väggen för att det skulle va lämpligt för ett handfat etc.
Brunnen på utsidan har ju ett sandfång, står ca 10cm vatten under utloppet sen är det just sand.
Men ok, det blir ingen toalett. Kan man koppla handfat/dusch?
Brunnen på utsidan har ju ett sandfång, står ca 10cm vatten under utloppet sen är det just sand.
Men ok, det blir ingen toalett. Kan man koppla handfat/dusch?
Klicka här för att svara