Hej!

Jag har köpt Julas utslagsback som jag ska montera i tvättstugan. Den levereras med väggfäste och har en G40 (1½”) gängad plastanslutning i botten.

Mitt problem gäller anslutningen till mitt befintliga avlopp. Jag har ett uppstickande gjutjärnsrör i golvet med invändig diameter på ca 90 mm, se bild.

Nu behöver jag köpa vattenlås, kopplingar och rör som passar ihop med:
  1. Utslagsbackens G40-utlopp
  2. En rimlig avloppslösning ned till 90 mm muff i golv
  3. Krav på vattenlås enligt norm (jag gissar att en böj inte räcker 😅 längre)
Jag har inget behov av att ansluta tvättmaskin eller liknande – det ska bara vara en utslagsback - vad är det för prylar som behövs köpas in?

• Utslagsback med avloppsrör anslutet till gjutjärnsrör i golvet i en tvättstuga, omgiven av diverse städutrustning och en måttkanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutjärnsrör som sticker upp från golvet i en tvättstuga, bredvid blå dunke och vägg av vit puts.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Du behöver mäta exakt innediameter på muffen.
Du behöver gumminippel i muffen, eller röret om du sågar bort muffen.
[länk]
Samt en övergångsnippel 50/40,
[länk]

Det är helt okej att göra ett vattenlås av böjar.
Om man gör vattenlås av böjar eller använder färdigt vattenlås är en smaksak samt utrymmessak.
Stort tack!

Jag ska ge muffen en ordentlig genomgång med skjutmått i dagsljus för man vill ju inte gå in i fel dimension utan förspel. Kombinippeln ser ut att kunna glida in helt perfekt och med en övergångsnippel på det så blir det ju som att para modern plast med gammalt gjutjärn. Lite generationsöverskridande VVS-romantik, faktiskt.

Och att man får böja till ett vattenlås själv, det gillar jag. Inget går upp mot ett hemmagjort svanhals när man vill känna att det är ens eget flöde som styr.

Nu känns det som att utslagsprojektet gått från svett till svets. Tack för hjälpen! 😎

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ta en rejäl omgång med sandpapper eller helst sliptrissa inne i gjutjärnsrörets muff före du monterar gummidetaljen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ta en rejäl omgång med sandpapper eller helst sliptrissa inne i gjutjärnsrörets muff före du monterar gummidetaljen.
Satan vad den gumminippeln var känslig - gick hål på den bara man nuddade den. Jag får köpa en ny.

Utöver den så köpte jag PREVEX SMARTLOC BASIC och körde ner röret genom nippeln.

• Grå diskbänk med vattenlås och anslutet rör. En pil pekar på en sprucken svart gumminippel i ett avloppsrör.
    Skapa konto
Krilleman
B Bromma01 skrev:
Satan vad den gumminippeln var känslig - gick hål på den bara man nuddade den. Jag får köpa en ny.
Ser ut att vara någon form av kombinippel.
Är det en kombinippel så brukar man ju kunna trycka i den delen som börjat spricka loss i den undre delen! 👍

Vad köpte du?

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Ser ut att vara någon form av kombinippel.
Är det en kombinippel så brukar man ju kunna trycka i den delen som börjat spricka loss i den undre delen! 👍

Vad köpte du?
Köpte den här: https://www.bauhaus.se/gumminippel-purus-kombi-96-83-75-50mm

Jag ska göra rent muffen lite bättra vid andra försöket så den glider in bättre och använda sopa.

Krilleman
B Bromma01 skrev:
Köpte den här: [länk]

Jag ska göra rent muffen lite bättra vid andra försöket så den glider in bättre och använda sopa.
Illustration av olika adaptrar för rörkopplingar med mått 96/50 mm, 83/50 mm, 96/75 mm, 75/50 mm, och 83/75 mm med pilar som indikerar flödesriktning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.