2 573 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Koppla 31V ljusslinga till 24V trafo - någon som provat?
Hej,
ser att fler tillverkare går över till 31V utebelysning (ljusslingor). Jag kör sedan tidigare 24V (Konstsmide) och behöver nu byta ut en del trasiga slingor, men det börjar bli svårt att hitta ersättningsslingor i 24V. Konstsmide har slutat med sitt 24V-system.
Är det någon som provat att köra 31V slingor på en 24V trafo. Funkar det dvs lyser det tillräckligt bra?
ser att fler tillverkare går över till 31V utebelysning (ljusslingor). Jag kör sedan tidigare 24V (Konstsmide) och behöver nu byta ut en del trasiga slingor, men det börjar bli svårt att hitta ersättningsslingor i 24V. Konstsmide har slutat med sitt 24V-system.
Är det någon som provat att köra 31V slingor på en 24V trafo. Funkar det dvs lyser det tillräckligt bra?
Tack, då tror jag att jag köper en 31V-slinga och provar. Det verkar vara samma typ av kontakter.
För info så har jag nu provat en 31V ljusslinga från Rusta till ett 24V system från Konstsmide (som utgått). Om man kopplar ljusslingan i närheten av trafon funkar det bra. Om har har ett längre system så sjunker spänningen, efter ca 20 meter mätte jag upp till ca. 20V. Där funkar 31V-slingan inte så bra, såg en tendens till flimring.
Kontakterna är inte heller samma så man måste bygga en egen lösning/löda.
Så, sammanfattning:
- vid längre slingor kommer spänningen sjunka och 31V slingan kommer inte att fungera bra
- vid kortare slingor eller inkoppling nära 24V-trafon funkar det bra
- kontakterna mellan äldre 24V-system och nya 31V-system är inte kompatibla, man måste bygga en koppling själv
Kontakterna är inte heller samma så man måste bygga en egen lösning/löda.
Så, sammanfattning:
- vid längre slingor kommer spänningen sjunka och 31V slingan kommer inte att fungera bra
- vid kortare slingor eller inkoppling nära 24V-trafon funkar det bra
- kontakterna mellan äldre 24V-system och nya 31V-system är inte kompatibla, man måste bygga en koppling själv
Medlem
· Västerbottens län
· 17 927 inlägg
Har du som etompau satt in en likriktare mellan om transformator ger växelström.
Sätter man en kondensator efter likriktaren så stiger spänningen.
Protte
Sätter man en kondensator efter likriktaren så stiger spänningen.
Protte
Klicka här för att svara