hej någon som har kopplingsschema att koppla 3 fas motor i tex kompressor

1784127085566.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1784127414753.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
O orutti skrev:
[bild]
Du har lyckats hitta en av de mest udda layouterna på anslutningarna för en 3-fasmotor jag sett och då har jag sett en hel del.

Normalt liknar dom denna bild:
Inkoppling 3-fas.jpg

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
O orutti skrev:
[bild]
Har du någon särskild anledning till att lägga in ett förvirrande utförande av klassiskt "motorklembrett"? Nisse 123 lyckas betydligt bättre.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du har lyckats hitta en av de mest udda layouterna på anslutningarna för en 3-fasmotor jag sett och då har jag sett en hel del.

Normalt liknar dom denna bild:
[bild]
Så ser alla jag kommer i kontakt med ut iaf 😅
Men är kanske inte det vanligaste med kylkompressorer som 3fas motorer

O orutti skrev:
Så ser alla jag kommer i kontakt med ut iaf 😅
Men är kanske inte det vanligaste med kylkompressorer som 3fas motorer
Du får nog räkna i princip promille för dessa sett till trefasmotorer åtminstone inom EU. Så ett kanske intressant men inte speciellt bra exempel.

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Är bra att kolla på märkskylten på motorn så man vet vilken koppling som är lämplig att använda.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ha också koll på om det är 690V/400V-Volt motor (större motor med Y/D-start) eller 400V/230V-motor (mindre motor ofta i maskiner med direktstart)

Det är olika kopplingar vid normaldrift (alltså Y eller D-koppling) och kopplar man fel så har man snart bränd motor om inte motorskyddet hinner rädda motorn i tid.

Körs 690V/400V-motor i Y-koppling (startläge) för länge under mer eller mindre last så får man bränd rotor, för att det magnetiskt slirar mycket under lång tid och värmer rotorn kraftigt vilket motorskydd i regel inte skyddar för innan det är försent.

D-inkoppling på en 400V/230V motor så bränns statorlindningarna, men där kan ett motorskydd hinna rädda motorn i tid.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det klurigaste med att koppla in en 3-fasmotor för den ovane är väl att det är 4 anslutningar på motorn men 5 i kontakten?!
Så ett kopplingsschema borde se ut så här:

Kontakt. Motor
L1___________U1, R (L1/L2)*
L2___________V1, S (L2/L1)*
L3___________W1, T(L3)
N_____ används ej
Jord__________Jord

* Går motorn åt fel håll skiftar man faserna tex U1 och V1 på motorn.

Egentligen vet vi inte ens vad TS behöver hjälp med. Tidigare kopplingsschema ger ingen hjälp utan information från märkskylt (Spänning för Y resp ∆ koppling).

Förmodligen är den byglad för den nätspänning vi har här i landet. Visst är det bra att kontrollera att den är byglad för 3-fas 400V, man ska aldrig chansa!

Edit: uppdaterat beteckningar på motor och hur man ändrar rotationsriktning.

Redigerat:
Purre
blackarrow blackarrow skrev:
Det klurigaste med att koppla in en 3-fasmotor för den ovane är väl att det är 4 anslutningar på motorn men 5 i kontakten?!
Så ett kopplingsschema borde se ut så här:

Kontakt. Motor
L1___________L1
L2___________L2
L3___________L3
N_____ används ej
Jord__________Jord

Egentligen vet vi inte ens vad TS behöver hjälp med. Tidigare kopplingsschema ger ingen hjälp utan information från märkskylt (Spänning för Y resp ∆ koppling).

Förmodligen är den byglad för den nätspänning vi har här i landet. Visst är det bra att kontrollera att den är byglad för 3-fas 400V, man ska aldrig chansa!
Nja. Motorn heter dom U1, V1 och W1.

Sen har man fem "stift" i uttaget på väggen ska det finnas en nolla fram dit, annars ska uttaget bara ha fyra "stift". Blir tråkigt om man stoppar i något som kräver nolla men nollan saknas.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.