52 665 läst ·
140 svar
53k läst
140 svar
Köparen annonserar om uthyrning innan tillträde
Den allmänna rättsuppfattningen är inte nödvändigtvis samma som min. Jag tycker att det är intressantare att diskutera den allmänna rättsuppfattningen än min egen. Om den allmänna rättsuppfattningen stämmer dåligt överens med lagstiftningen riskerar vi en uppluckring av laglydnaden. (Det innebär inte att jag tycket att vi ska ha pöbelvälde och ändra lagar överilat).tveksamt skrev:
Då behöver du förklara för mig vad du menar med:
"Min generella inställning till lagar är att man ska följa dem, men inte slaviskt." och
"När det gäller upphovsrätt så tror jag att lagstiftningen inte riktigt är i fas med den allmänna rättsuppfattningen, men att lagen fungerar ganska bra ändå."
Om det här inte ska förstås som att lagen inte stämmer överens med din rättsuppfattning och att du därför kan strunta i den, vad menar du då?
Jag har svårt att komma på en situation när det är applicerbart på just upphovsrättslagen, men det är alltså min generella inställning till lagar.tveksamt skrev:
Och när du skriver:
"Min generella inställning till lagar är att man ska följa dem, men inte slaviskt. Risken är då att människor råkar illa ut för att ingen vågar bryta mot en lag i ett nödläge."
Om det här inte är applicerbart på upphovsrättslagen, som är den lag vi diskuterar, varför drar du upp det över huvud taget?
Det två meningar du citerar högst upp här är inte speciellt hårt kopplade uttalanden. Det var inte meningen att de skulle tolkas så.
Menar du att man inte får bryta sig in hos någon och stjäla bilder från väggarna? I så fall har du rätt, men då handlar det om (ringa/grov)stöld och inte bildstöld. Men pratar vi om upphovsrättsbrott, som jag tolkar det som att vi gör, är det ingen stöld alls.OlssonX skrev:
@pmd är fullkomligt korrekt när han skriver att brottet bildstöld inte finns, för det finns inget sådant brott...
Tänk, då har alla fotografer som i decennier fakturerat precis detta - och fått betalt - haft fel.Alfredo skrev:
Menar du att man inte får bryta sig in hos någon och stjäla bilder från väggarna? I så fall har du rätt, men då handlar det om (ringa/grov)stöld och inte bildstöld. Men pratar vi om upphovsrättsbrott, som jag tolkar det som att vi gör, är det ingen stöld alls.
@pmd är fullkomligt korrekt när han skriver att brottet bildstöld inte finns, för det finns inget sådant brott...
Du kanske ska revidera din personliga tolkning istället? Retoriken ”du menar alltså…” och sen baxa fram random slagträ fungerar alltså inte irl.
Precis vad är det fotograferna har fakturerat för?OlssonX skrev:
Du kanske ska visa oss var i lagen brottet "bildstöld" definieras i stället? Detta är trots allt juridikdelforumet och här är vi, och ska vi, vara petiga med korrekta brottsrubriceringar.OlssonX skrev:
Eller för att vara övertydliga. Du har fel. @pmd och jag har rätt. Det finns inget brott bildstöld.
Det du syftar på, antar jag, är upphovsrättsbrott som definieras i Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kan det säkert även finnas annat relaterat till bilder och upphovsrätt på andra ställen i författningen, det utesluter jag inte.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köparen kommer efter 9 år med dolda "konstruktionsfel"
Juridik -
HD-DOM: Fel i badrum ger köparen rätt till prisavdrag
Juridik -
Vad gäller för oss som säljare när köparen kräver pengar?
Juridik -
Vad gör man om köparen flyttar in i bostaden innan tillträde
Köpa & Sälja hus -
Avtal på språk som köparen inte förstår?
Köpa & Sälja hus