Cruzze Cruzze skrev:
Dolda fel är ett juridiskt begrepp och inte en allmän känsla av att ha blivit lite lurad. Köparen måste läsa in sig på vad begreppet innebär. Det du beskriver ovan är långt ifrån detta, så inget case...
Undersökningsplikt och därmed dolda fel är bara aktuellt när bostadsrätten avviker från ”normal standard”. När bostadsrätten avviker från avtalet ska man inte prata om dolda fel.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det finns ingen skriftlig utfästelse om att utrustningen ska vara just integrerad.
Objektsbeskrivningen är ju skriftlig och den kan tolkas som en utfästelse om att köpeobjektet ska ha de egenskaper som beskrivs.

• Gilla
ByggarnMalmo
  • Laddar…
Claes Sörmland
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Objektsbeskrivningen är ju skriftlig och den kan tolkas som en utfästelse om att köpeobjektet ska ha de egenskaper som beskrivs.
Det är det ingen som ifrågasätter. Men man måste ju också vara läskunnig så att man förstår vad som utfästs och vad som inte utfästs i texten. Man kan ju inte göra som köparen och bara känna att texten utfäster något som den inte gör.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är det ingen som ifrågasätter. Men man måste ju också vara läskunnig så att man förstår vad som utfästs och vad som inte utfästs i texten. Man kan ju inte göra som köparen och bara känna att texten utfäster något som den inte gör.
Allt beror, som jag skrev, på hur avtalet tolkas. Det går inte att göra en säker tolkning av avtalet baserad på den information som finns i den här tråden.

• Gilla
Anderz H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Allt beror, som jag skrev, på hur avtalet tolkas. Det går inte att göra en säker tolkning av avtalet baserad på den information som finns i den här tråden.
Där är vi eniga. Men vi har i alla fall ett direkt citat från annonstexten. Samma annonstext som jag uppfattar är en del av överlåtelseavtalet för bostadsrättslägenheten.

(Ett generellt råd till den som säljer en bostadsrättslägenhet är att noga se till att annonstexten är så innehållslös och mångtydig som möjligt. Mäklare brukar vara oproffsigt specifika i sina texter. De vet nog inte bättre.)

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Citatet är från objektbeskrivningen som är med i överlåtelseavtalet.

Undersökningsplikt och därmed dolda fel är bara aktuellt när bostadsrätten avviker från ”normal standard”. När bostadsrätten avviker från avtalet ska man inte prata om dolda fel.
Så ett dolt fel kan alltså vara att en mikro saknas, då de flesta har det som standard?
I beg to differ...

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Så ett dolt fel kan alltså vara att en mikro saknas, då de flesta har det som standard?
I beg to differ...
Om det står i avtalet att mikro ska ingå och om mikro saknas, så är det ett fel. Man pratar som sagt inte om dolt fel när det är avvikelser från avtalet.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Om det står i avtalet att mikro ska ingå och om mikro saknas, så är det ett fel. Man pratar som sagt inte om dolt fel när det är avvikelser från avtalet.
2 frågor om köparen köper utan vart på visningen skulle man då kunna kräva det som ts köpare har gjort eller om köparen är blind skulle man då kunna hävda det som står skrivet i annonsen?

• Gilla
HildeQ och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
2 frågor om köparen köper utan vart på visningen skulle man då kunna kräva det som ts köpare har gjort eller om köparen är blind skulle man då kunna hävda det som står skrivet i annonsen?
Huvudregeln är att avtalet gäller. Om säljaren vill annorlunda så finns det olika regler att bygga argumentationen på.

En regel är 20 § 1 st köplagen - ”Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.”

En annan regel är 36 § avtalslagen som handlar om att en del av ett avtal kan förklaras ogiltigt om det är oskäligt.

En annan ”regel” är rättspraxis om avtalstolkning som handlar om att försöka fastställa vad man egentligen avtalet om.

I alla dessa fall blir det svårare för säljaren att argumentera om köparen inte varit på visningen. Om köparen varit på visningen men är blind så tror jag inte det är lika svårt. Jag föreställer mig att blinda förväntas använda andra sinnen för att uppleva lägenheten, t.ex. känna om spisen är infälld i bänkskivan eller inte. Om köparen inte varit på visningen och dessutom är blind så kan det nog vara ännu svårare, eftersom säljaren kanske inte kan argumentera utifrån bilder på samma sätt. Men det är mycket spekulationer från min sida. Jag kan inte minnas att jag sett någon prövning av dessa frågor med en blind köpare.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Absolut, det kan jag köpa. Jag har redan erbjudit mig att ge bort micron, men det är det enda.
I det här fallet handlar det väl ändå inte om att du ska ”ge bort” mikron utan du ska lämna tillbaka den mikro som köparen köpt men som du ändå olovligen tagit med dig.

• Gilla
MONTREAL och 28 till
  • Laddar…
Som andra har sagt, släng tillbaka mikron och sen bör det hela vara utagerat.

Men...

"Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen"

...är så klumpigt formulerat att den som skrev det bör dömas för grov misshandel av svenska språket.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 33 till
  • Laddar…
Tog du med micron?
Hahahahahaha, så himla konstigt.
Köp en ny micro åt köparen och säg att den gamla gått sönder så du var tvungen att köpa ny.
Ge inte tillbaka den gamla, det vore ju riktigt korkat och småsnålt, som att erkänna att du gjort fel.
Strunta i resten av köparen gnäll.

Lycka till.

/W

• Gilla
Aron72 och 15 till
  • Laddar…
H
Låter som köparen är en sönder curlad -90 talist
Möjligen född på 00 talet. Dom vill göra köra dolt fel på allt å någon annan ska betala helrenoveringar.

• Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Låter som köparen är en sönder curlad -90 talist
Möjligen född på 00 talet. Dom vill göra köra dolt fel på allt å någon annan ska betala helrenoveringar.
Och du som är gammal och vis lärde dig korrekt särskrivning och att särskilja pronomen för subjekt/objekt?

• Gilla
  • Haha
  • Arg
MONTREAL och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.