A anis16 skrev:
Sollentuna energi har lagt ner en hel del fiber i de flesta gatorna så det beror ju helt på om det finns ledig duct eller inte i gatan.

När det gäller 5G så ska man titta på FWA lösning, dvs avsedd fast anslutning till 5G. Då kan man komma ner i latency etc. men inte i närheten till fibernanslutning. FWA så brukar man få betala för installationen etc. så det blir ju nån 10' eller så hur som helst.
Fast 5g anslutning kostar 1100kr i installation hos Telenor, så ganska mycket billigare än 10k. 399 för abg med bra router och antenn (ordinarie pris).

• Gilla
Lovisasj
  • Laddar…
nikasp
A anis16 skrev:
Hur nära är det till grannar som har fiber? Frågar då de många gånger lägger lediga duct-ar när de drar fiber i områden där alla inte hoppar på första erbjudandet men sedan ändå vill vara med på tåget. Kollegan fick lägga 24' på ansluta sig efteråt istället för 18' så inte så stor skillnad.
Aha, vore ju drömmen då det är rejäl skaftväg upp. DOCK skulle jag inte bevara sugen på att låsa upp egen tomtmark för att en granne ska spara pengar… är ett hus jag snabbt kollar på igår så noll koll på grannar.

• Gilla
Anki Lindström
  • Laddar…
Jag vet vad villor i Sollentuna kostar, så om du räknar skithögt och tar med 50 000 för fiber i kalkylen borde det inta vara det som avgör om ni köper huset eller inte. Sedan hör du av dig när du flyttat in, så delar vi på det som blev över. Deal?

• Gilla
Joakim654 och 8 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vi kör 5g bara. Sa upp fibern.
Vi har ca 400 mbit ner och 70 Mbit upp.
Allt beror på hur många i in omgivning som belastar.
Har en Zyxel mobil router FWA 510 och dessutom utbyggt md ett mesh nätvärk Wii 7.
Fungerar för TV och streamar möten.
Men hur det dssutom fungerar med spelande barn svårt att säga.
Kör Telia 5g obegränsat
Vi skaffade Telenor 5G med utomhusantenn.
I början var det tveksamt bättre än det gamla 4G. Kan berott på att det inte fanns ordentlig 5G täckning i området. Det spelade ingen roll åt vilket håll man pekade antennen, det pendlade mellan 5G och 4G och ibland inget alls

Nyligen smällde de upp en ny mobilmast och enligt den uppdaterade täcknings kartan så skulle vi ha 5G. Jag flyttade antennen och pekade den mot nya masten.

Vipps hade vi över 500mbs ner och liknande upp.

Märkligt nog så har vi senaste veckorna noterat en rejäl nedgång i hastighet. Nästan så man tror att någon varit inne och strypt

Som av en händelse ringde en säljare från Telenor upp och undrade om vi ville uppgradera router mm…….

• Gilla
  • Haha
  • Wow
nybbstrom och 8 till
  • Laddar…
ClasseClas
nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Jag tror nog SEOM kan klämma in fiber. Det är väl utbyggt. Kolla vad de tar. Ring/maila. Gissar på 25-30 tusen kr.

• Gilla
kompaktkikare och 4 till
  • Laddar…
R rhdf skrev:
I början var det tveksamt bättre än det gamla 4G. Kan berott på att det inte fanns ordentlig 5G täckning i området. Det spelade ingen roll åt vilket håll man pekade antennen, det pendlade mellan 5G och 4G och ibland inget alls

Nyligen smällde de upp en ny mobilmast och enligt den uppdaterade täcknings kartan så skulle vi ha 5G. Jag flyttade antennen och pekade den mot nya masten.
Det många missar är att de "extrema" hastigheter man brukar nämna i reklamen för 5G kräver att man kör på höga frekvenser och har nära till basstationen. Under normala förhållanden kör man på samma frekvenser som 4G och hastigheten är bara marginellt bättre.

• Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det många missar är att de "extrema" hastigheter man brukar nämna i reklamen för 5G kräver att man kör på höga frekvenser och har nära till basstationen. Under normala förhållanden kör man på samma frekvenser som 4G och hastigheten är bara marginellt bättre.
Precis. för att få bra täckning så behöver man låga frekvenser, men då får man lägre hastighet. Dessutom är alla mobiler aktiva på dessa frekvenser. Och för att ställa till det ytterligare är vanliga mobiltelefoner inte kapabla att skicka hög effekt i upplänk, vilket gör att de också behöver använda de låga frekvenserna så snart signalen avtar. Det innebär i raktiken att de höga frekvenserna ofta är nästan tomma och det leder i sin tur till att man oftast får bra hastighet på dessa, men att man får mycket sämre om man inte kan använda dem.

Detta gör att man i praktiken får bra eller dålig anslutning, sällan mittemellan.Det innebär också att man bör bo inom ca 300m från basstationen för att få riktigt bra kvalitet. Men inte heller det hjälper alltid, där exempelvis min syster bor så bor man för nära masten (som är ordentligt hög), vilket gör att man inte får tillgång till de höga frekvenserna ändå.

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Saken var ju den att vi hade ingen 5G täckning alls (enligt täckningskartan)
När vi satte upp antennen först så försökte vi hitta en riktning där det fanns någon form av stabil signal. Det spelade ingen roll åt vilket håll vi testade så vi tog det som var hyfsat bra…
När vi flyttade den nu så hade vi full signal (och har fortfarande) men hastigheten verkar gått ner.

Som en sidonot så klarar inte längre bredbandkollen av att avgöra vad vi har för upppkoppling längre det gjorde den förut…

Har haft 5g från Telenor i några månader med en utomhusantenn. Har ca 90/50 mbit och inga problem att spela onlinespel.
Mer än nöjd då fiber skulle kosta 35k.

• Gilla
gixxern och 1 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Har haft 5g från Telenor i några månader med en utomhusantenn. Har ca 90/50 mbit och inga problem att spela onlinespel.
Mer än nöjd då fiber skulle kosta 35k.
Jag hade betalt 35k. När Bahnhof fick kapacitetsproblem under Covid så tvingades jag byta bort deras 100/100. Det gick inte köra fyra möten samtidigt utan störningar. Och möten ställer inga höga krav på bandbredd, bara på tillförlitligheten på leveransen. Dvs just det som mobilt inte är så bra på alla gånger...

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jag begärde anslutning ca 8 år efter grannarna då Telia inte bygger ut i mitt område. Fick grävning/anslutning inom en vecka. Merkostnaden jämfört med grannarna blev 4.000:- (24.000:- om jag kommer ihåg rätt) vilket jag anser försumbart.
Dessutom kunde jag slippa Telias alla faktureringsproblem.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Antingen investerar ni i fiber eller kör 5g i väntan på 6g som kommer runt 2030 🙂.

Utvecklingsfaser för 5G och 6G, visar faser från 2018 till 2030 med teknik som edge computing och högfrekvenshologram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Antingen investerar ni i fiber eller kör 5g i väntan på 6g som kommer runt 2030 🙂.

[bild]
För tillfället finns ingenting som tyder på varken bättre täckning eller högre hastigheter utomhus med 6G. I den mån sådana investeringar görs så skulle de lika görna kunna göras med 5G-teknik, det är samma frekvensband som fungerar nämligen. Däremot kan man anta att inomhustckningen blir mycket bättre i 6G. Detta tack vare centimetervågor som fungerar rätt bra som ett alternativ till WiFi.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:

[bild]

Ja. THz-kommunikationen kommer att lösa allt. Enda nackdelen är att man måste ha en basstation i varje rum (som ansluts med fiber)...

Compared to lower radio frequencies, terahertz radiation is strongly absorbed by the gases of the atmosphere, and in air most of the energy is attenuated within a few meters, so it is not practical for long distance terrestrial radio communication.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För tillfället finns ingenting som tyder på varken bättre täckning eller högre hastigheter utomhus med 6G. I den mån sådana investeringar görs så skulle de lika görna kunna göras med 5G-teknik, det är samma frekvensband som fungerar nämligen. Däremot kan man anta att inomhustckningen blir mycket bättre i 6G. Detta tack vare centimetervågor som fungerar rätt bra som ett alternativ till WiFi.
Yes den som lever får se vad 6g faktiskt kommer erbjuda för förbättringar kontra nuvarande 5g. Personligen tycker jag TS borde investera i fiber.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.