Hej
Funderar på att köpa ut min central. Den är från 2006 och har alltid funkat bra. Just nu hyr jag den för 350kr i månaden alltså 4200kr om året.
Tycker det känns lite dyrt.
Fått pris på 3500kr för att köpa ut den, så det sparar man ju igen på inte ens ett år.
Fjärrvärmebolaget hävdar en livslängd på 23 till 25 år och varnar för att den kan gå sönder snart. Samtidigt läser man trådar här om centraler som tuffat på sen 70talet. Antar att dom försöker skrämmas? Det är ju ingen avancerad teknik direkt. Jobbigast är väl om någon elektronik dör, är t.ex kretskortet svårt att få tag i?
Funderar på att köpa ut min central. Den är från 2006 och har alltid funkat bra. Just nu hyr jag den för 350kr i månaden alltså 4200kr om året.
Tycker det känns lite dyrt.
Fått pris på 3500kr för att köpa ut den, så det sparar man ju igen på inte ens ett år.
Fjärrvärmebolaget hävdar en livslängd på 23 till 25 år och varnar för att den kan gå sönder snart. Samtidigt läser man trådar här om centraler som tuffat på sen 70talet. Antar att dom försöker skrämmas? Det är ju ingen avancerad teknik direkt. Jobbigast är väl om någon elektronik dör, är t.ex kretskortet svårt att få tag i?
Nej, det är ingen avancerad elektronik och regulatorn (den grå lådan med två svarta vred) är lätt att byta, en ny kostar 5-6000 kr. Övriga delar som kan krångla är cirkulationspumpen och reglerventilen, de är lite knöliga att byta men billigare i inköp. Energimätaren längst ner är värmeleverantörens egendom så går den sönder fixar de den.
Vad ingår i hyran av centralen? Ingår årlig service eller är det bara nyttjandet? Å ena sidan låter ju friköp för 3500 kr som en självklar affär, å andra sidan känns det lite som om kommunen försöker slippa ansvaret för de gamla centralerna när beräknad livslängden är uppnådd...
En helt ny fjv-central kostar lätt 25000 kr, sen tillkommer installation.
Vad ingår i hyran av centralen? Ingår årlig service eller är det bara nyttjandet? Å ena sidan låter ju friköp för 3500 kr som en självklar affär, å andra sidan känns det lite som om kommunen försöker slippa ansvaret för de gamla centralerna när beräknad livslängden är uppnådd...
Sen kan även varmvattenregulatorn, AVTQn strula. Finns reservdelar att köpa, finns även servicemanual.
Vår fjv-central är från 2004, har inte haft några problem med den förutom att cirkulationspumpen har låtit & vibrerat.
Den köptes direkt. Har inga planer på att byta den än på typ minst tio år.
Vår fjv-central är från 2004, har inte haft några problem med den förutom att cirkulationspumpen har låtit & vibrerat.
Den köptes direkt. Har inga planer på att byta den än på typ minst tio år.
Typ 40.000 "varnade" bolaget mig för. Men jag kan inte se vad som skulle orsaka att jag behöver köpa en helt ny.Ossian K Olsson skrev:
Kan jag behålla denna i 20 år till har jag sparat 80.000.
De har aldrig varit här och servat den vad jag vet. Vad är det för service som kan tänkas göras?zarkov skrev:
Nej, det är ingen avancerad elektronik och regulatorn (den grå lådan med två svarta vred) är lätt att byta, en ny kostar 5-6000 kr. Övriga delar som kan krångla är cirkulationspumpen och reglerventilen, de är lite knöliga att byta men billigare i inköp. Energimätaren längst ner är värmeleverantörens egendom så går den sönder fixar de den.
Okej men det låter ju rätt bra annars. Jag har inget emot att ev behöva laga den om något händer. Som sagt så hade hyran i 20 år till kostnat 80k (utan hyreshöjning)
Dåså!!surris skrev:
Låter bra. Vad skulle kunna bidra till att du tänkt byta den om 10 år? Om dvs allt fortfarande funkar. För man får ju inte högre effektivitetDemmpa skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Man vill helst byta den under sommarhalvåret.
Man vill helst göra ett planerat byte.
Så det är att kolla till centralen då och då så att det inte finns något läckage (kopplingar mm börjar ärga, bygga upp avlagringar).
Man vill helst göra ett planerat byte.
Så det är att kolla till centralen då och då så att det inte finns något läckage (kopplingar mm börjar ärga, bygga upp avlagringar).
Det är ingen som vill sälja det. Det var jag som initierade frågan.P PappasHammare skrev:
Efter att googlat runt på forumet så är jag av uppfattningen av dessa centraler kan hålla bra mycket längre än så, och går något sönder så går det att laga.
Men är du av annan uppfattning så lyssnar jag gärna såklart
Jo allting verkar såklart tätt, annars hade jag ju tagit hit dom.Demmpa skrev:
Men kan inte se varför jag skulle planera ett byte öht om allting funkar?
Bolaget har också sagt att dom inte byter central på intervall, utan man kör tills något går sönder.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Jag förstod det och det var därför jag satte "sälja" inom citationstecken.N naikon skrev:
Bolaget ser ju en förtjänst att släppa centralen till dig då du får ta smällen då det går sönder.
Visst kan allt hålla länge men som mycket med pumpar och elektronik så bara havererar dom en dag. Men vilken dag då?
Om du köper loss så sätt undan 2-3000 varje månad till du har summan för en ny.
Klicka här för att svara