11 908 läst ·
37 svar
12k läst
37 svar
Köpa tomt med beviljat bygglov men bygga annat hus.
Rita upp en skiss på det hus ni skulle vilja bygga och förklara att detta skulle passa in i kulturmiljön. Kanske är det så att de faktiskt blir mycket mer positivt inställda till ert bygge och lättarr går med på en förlängning av byggtiden.
Jag håller på med liknande process med att överta tomt med bygglov där kommunen mycket motvilligt godkänt bygglov fast med flera reservationer gällande storlek och då framförallt höjd. När jag lite försiktigt visade mina tankar om förändring av huset som hade mer traditionella drag tyckte de att det såg väldigt fint ut. Sedan tyckte byggingenjören att skall ni inte höja lite till och få in låga fönster på övervåningen? Men, tyckte jag höjden var ju viktigt... Men det blir snyggt och ännu mer rätt så hem och rita om... någon meter extra gör inget.
Jag håller på med liknande process med att överta tomt med bygglov där kommunen mycket motvilligt godkänt bygglov fast med flera reservationer gällande storlek och då framförallt höjd. När jag lite försiktigt visade mina tankar om förändring av huset som hade mer traditionella drag tyckte de att det såg väldigt fint ut. Sedan tyckte byggingenjören att skall ni inte höja lite till och få in låga fönster på övervåningen? Men, tyckte jag höjden var ju viktigt... Men det blir snyggt och ännu mer rätt så hem och rita om... någon meter extra gör inget.
Sedan tycker jag att ni inte skall snåla på konstruktion och isolering utan istället välja bra men billigare ytskikt och enklare kök och badrum. Kommer troligtvis köpa ett fint men begagnat kök. Kan få ett nästan nytt inkl fina maskiner för 15-20 tusen på blocket om man håller ögonen öppna.
Håller helt med, mäklare litar jag inte på för 5 öre. När jag frågade mäklaren angående bygglovet sa denna att det inte var några problem alls att få det förlängt 2 år. När jag sedan pratade med kommunen lät det mer tvivelaktigt och därför ska de nu ha ett möte om det på måndag. Tänk om jag hade gått på mäklarens ord och köpt tomten rakt av och sedan hade kommunen sagt nej till förlängt bygglov. Då hade man stått där på en tomt som får byggförbud om 10 månader. Antingen hade man fått bygga jäkligt snabbt eller också har man slängt pengarna i sjön.Lane skrev:
Nu har jag fått svar av kommunen. De kan inte garantera att jag får bygga på tomten, vare sig om jag lämnar in ett nytt bygglov eller om jag går efter det gamla och om jag får fortsätta ska bygget vara färdigt inom 10 månader för då har det gått 5 år sedan bygglovet beviljades. De anser att nuvarande ägare har gjort alldeles för lite för att bygget ska anses vara påbörjat. Nuvarande ägare har grävt ur, lagt dränering, lagt ut grus samt börjat bygga en ram för gjutning av sulan.
Hela tomten ligger inom strandskyddat område och i värsta fall kan det vara så att man aldrig igen får bygga på tomten. Jag pratade med andra som har försökt få bygglov i samma område på senare år och det har varit helt omöjligt sedan de nya strandskyddsreglerna kom.
Kommunens tips var att köpa tomten med en klausul inskriven att om de inte beviljar att jag får fortsätta bygget ska köpet gå tillbaka. Problemet blir ju då att man slänger lite pengar i sjön om det skulle skita sig, för jag antar att avgifter för pantbrev lär ju aldrig banken betala tillbaka samt lite ränta/ränteskillnad kommer man ju få lägga ut.
Hela tomten ligger inom strandskyddat område och i värsta fall kan det vara så att man aldrig igen får bygga på tomten. Jag pratade med andra som har försökt få bygglov i samma område på senare år och det har varit helt omöjligt sedan de nya strandskyddsreglerna kom.
Kommunens tips var att köpa tomten med en klausul inskriven att om de inte beviljar att jag får fortsätta bygget ska köpet gå tillbaka. Problemet blir ju då att man slänger lite pengar i sjön om det skulle skita sig, för jag antar att avgifter för pantbrev lär ju aldrig banken betala tillbaka samt lite ränta/ränteskillnad kommer man ju få lägga ut.
För att bygget ska anses påbörjat ska någon bygglovsförpliktigande åtgärd vara utförd. Det du beskriver att säljaren gjort kräver ej bygglov vilket innebär att kommunen redan nu skulle kunna säga att bygglovet är ogiltigt (bygget ska påbörjas senast 6mån efter datum för bygglovets godkännande).
Inom 2 år ska bygget vara påbörjat har de som regel i den här kommunen. Men, nu fick jag dock ett nytt samtal från kommunen och de hade missat att nuvarande ägare har gjutit en sula till en gäststuga som ingick i bygglovet och därmed anser de att bygget är påbörjat, men det måste nu avslutas inom 10 månader.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Och kommunen ser inget utrymme för att förlänga bygglovet?
Att få det färdigbyggt på 10 månader känns som ett riskprojekt. Och hur var det med avoppslösning/vatten, det måste troligen också vara färdigt inom tiden.
Frågan är ju också vad som händer om bygget inte blir klart i tid. Jag tror att eftersom bygglovet då blir ogiltigt så är det byggda då rent formellt ett svartbygge, som du blir tvungen att riva iom. att det inte går att få bygglov där enl. dagens regler.
Att få det färdigbyggt på 10 månader känns som ett riskprojekt. Och hur var det med avoppslösning/vatten, det måste troligen också vara färdigt inom tiden.
Frågan är ju också vad som händer om bygget inte blir klart i tid. Jag tror att eftersom bygglovet då blir ogiltigt så är det byggda då rent formellt ett svartbygge, som du blir tvungen att riva iom. att det inte går att få bygglov där enl. dagens regler.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden