11 908 läst ·
37 svar
12k läst
37 svar
Köpa tomt med beviljat bygglov men bygga annat hus.
Sida 1 av 3
Hej,
Vad gäller om man köper en tomt som redan har beviljat bygglov på 112kvm på ett arkitektritat hus men man vill bygga ett helt annat hus.
Köper vi tomten vill vi absolut inte bygga så stort då det endast kommer användas som sommarhus och vi har inget behov av den ytan.
Jag antar att man måste söka bygglov på nytt och betala alla avgifter för det. Någon som kan förklara exakt vad som gäller? Det är väl inte så att det inte går att söka nytt bygglov väl?
Vad gäller om man köper en tomt som redan har beviljat bygglov på 112kvm på ett arkitektritat hus men man vill bygga ett helt annat hus.
Köper vi tomten vill vi absolut inte bygga så stort då det endast kommer användas som sommarhus och vi har inget behov av den ytan.
Jag antar att man måste söka bygglov på nytt och betala alla avgifter för det. Någon som kan förklara exakt vad som gäller? Det är väl inte så att det inte går att söka nytt bygglov väl?
Du kan söka nytt bygglov som du vill ha det....kolla med kommunen om det kanske går att rita om bygglovet som finns...
Behöver du betala för bygglovet som redan finns?
Behöver du betala för bygglovet som redan finns?
Nej, Men ägarna vill ha rejält betalt för det de lagt ut för ritningar och bygglov med tanke på vad tomten ligger ute för.
Tomten såldes 2008 för 290 000kr och nu vill de ha 460 000kr för den. Den har dock varit till salu 1,5 år, men detta får mig att misstänka att det är envisa säljare som inte vill gå ner i pris utan tänker vänta tills de får ett, i mina ögon, överpris för tomten. Vi lägger ett bud idag, så vi får se vad som händer.
Tomten såldes 2008 för 290 000kr och nu vill de ha 460 000kr för den. Den har dock varit till salu 1,5 år, men detta får mig att misstänka att det är envisa säljare som inte vill gå ner i pris utan tänker vänta tills de får ett, i mina ögon, överpris för tomten. Vi lägger ett bud idag, så vi får se vad som händer.
Har man ett beviljat bygglov så måste man ha påbörjat någon av de byggnadspliktiga delarna inom två år från det bygglovet vunnit laga kraft. Och det räcker inte att sätta en spade i marken och gräva ett par små hål. Nej, det krävs mer, t.ex. att grunden eller att schaktbotten är klar. Och man måste ha ett startråd/sammanträde och fått ett startbesked innan man börjar bygga.
Är bygget inte påbörjat inom dessa två år, så faller bygglovet och är inte längre giltigt.
Det är detta jag misstänker har skett eller kan komma att ske med bygglovet till tomten du är intresserad av. Säljarna har haft tomten utlagda till försäljning i 1 1/2 år och deras bygglov går snart ut (eller har redan gjort det).
Att i det läget betala för ett bygglov som strax går ut och som du inte heller vill ha skall du förstås inte göra.
Säljarna kan hävda (till andra köpare) att det går att förnya ett bygglov (till en viss kostnad). Det går ibland, men inte alltid, att göra.
Däremot om säljarna betalt anslutningsavgifter för kommunalt vatten och avlopp eller fått tillstånd för enskild avloppsanläggning eller betalt indragning av el så är det saker som har ett värde för dig. Likaså måste det redan finnas en nybyggnadskarta och en sådan behöver även du.
Är bygget inte påbörjat inom dessa två år, så faller bygglovet och är inte längre giltigt.
Det är detta jag misstänker har skett eller kan komma att ske med bygglovet till tomten du är intresserad av. Säljarna har haft tomten utlagda till försäljning i 1 1/2 år och deras bygglov går snart ut (eller har redan gjort det).
Att i det läget betala för ett bygglov som strax går ut och som du inte heller vill ha skall du förstås inte göra.
Säljarna kan hävda (till andra köpare) att det går att förnya ett bygglov (till en viss kostnad). Det går ibland, men inte alltid, att göra.
Däremot om säljarna betalt anslutningsavgifter för kommunalt vatten och avlopp eller fått tillstånd för enskild avloppsanläggning eller betalt indragning av el så är det saker som har ett värde för dig. Likaså måste det redan finnas en nybyggnadskarta och en sådan behöver även du.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I min kommun är även detta tillstånd tidsbegränsat:
"Ett beviljat tillstånd att anlägga avlopp är tidsbegränsat. Arbetet måste vara påbörjat inom 2 år och slutligt färdigställt inom 5 år, annars måste du söka nytt tillstånd (och betala ny avgift)."
Men det är väl en liten kostnad i sammanhanget.
Kanon, vilken bra information. De har däremot gjort i ordning schaktbotten så det finns tyvärr en möjlighet att bygglovet då gäller, men jag ska kontakta byggkontoret nu och höra hur det ligger till.Hemmakatten skrev:Har man ett beviljat bygglov så måste man ha påbörjat någon av de byggnadspliktiga delarna inom två år från det bygglovet vunnit laga kraft. Och det räcker inte att sätta en spade i marken och gräva ett par små hål. Nej, det krävs mer, t.ex. att grunden eller att schaktbotten är klar. Och man måste ha ett startråd/sammanträde och fått ett startbesked innan man börjar bygga.
Har nu pratat med kommunen och enligt dem kan det vara totalt byggförbud på tomten. De skulle kolla upp det noggrannare under dagen, men de räknade inte schaktbotten som påbörjat bygge och det här bygglovet beviljades 2008. 2009 kom det nya lagar vilket gjorde att strandskyddet i kommunen blev mycket strängare och skulle man söka nytt bygglov idag skulle det aldrig beviljas på denna tomt då det är strandtomt.
Får helt enkelt vänta och se...
Får helt enkelt vänta och se...
Så antingen är det en olovlig start eller utgånget bygglov med tanke saknaden av uppstartsmöte eller tänker jag fel?
För säljaren är det kanske att föredra olovlig start?
Bra att TS slapp ev överraskningar efter ev köp
För säljaren är det kanske att föredra olovlig start?
Bra att TS slapp ev överraskningar efter ev köp
Nu har jag fått svar från kommunen. De har haft uppstartsmöte och även gjutit sula till en gäststuga som ingick i bygglovet och därmed anses byggnaden vara påbörjad. Däremot måste byggnaden stå färdig inom 5 år från det att man fått bygglov, vilket betyder att huset måste stå klart i juni 2014.
Eventuellt kan man få förlängt som ny köpare av tomten, byggnadskontoret skulle ta upp det och ge svar vid ett möte på måndag.
Ytterligare en fråga: Vad menas med klart? (detta får jag i och för sig veta på måndag, men är nyfiken och tänkte om någon vet svaret) Om det nu är så att kommunen bestämmer att vi som nya köpare inte får förlängt så måste huset alltså stå klart nästa sommar. Är det bara skalet som behöver vara klart så att huset är vädertätt och takpannor och fönster sitter i, eller måste huset vara helt "nyckelfärdigt"?
Om det bara är skalet som ska vara klart borde man ju hinna med lite hjälp, men om det ska vara helt klart vete fan och vad händer då om jag inte är helt klar? Tvingas jag riva huset, för så fort det här bygglovet går ut blir det ju totalt byggförbud på tomten i och med nya strandskyddsreglerna som har kommit efter att det här bygglovet beviljades.
Eventuellt kan man få förlängt som ny köpare av tomten, byggnadskontoret skulle ta upp det och ge svar vid ett möte på måndag.
Ytterligare en fråga: Vad menas med klart? (detta får jag i och för sig veta på måndag, men är nyfiken och tänkte om någon vet svaret) Om det nu är så att kommunen bestämmer att vi som nya köpare inte får förlängt så måste huset alltså stå klart nästa sommar. Är det bara skalet som behöver vara klart så att huset är vädertätt och takpannor och fönster sitter i, eller måste huset vara helt "nyckelfärdigt"?
Om det bara är skalet som ska vara klart borde man ju hinna med lite hjälp, men om det ska vara helt klart vete fan och vad händer då om jag inte är helt klar? Tvingas jag riva huset, för så fort det här bygglovet går ut blir det ju totalt byggförbud på tomten i och med nya strandskyddsreglerna som har kommit efter att det här bygglovet beviljades.
Det låter som ett litet riskmoment.daysconfused skrev:Nu har jag fått svar från kommunen. De har haft uppstartsmöte och även gjutit sula till en gäststuga som ingick i bygglovet och därmed anses byggnaden vara påbörjad. Däremot måste byggnaden stå färdig inom 5 år från det att man fått bygglov, vilket betyder att huset måste stå klart i juni 2014.
Det bör ju vara gamla PBL som gäller och då finns inte kravet med att ha flyttat in innan slutbesiktning däremot så ska nog huset vara klart för inflyttning men det bör framgå av kontrollplanen.
Sedan så är det väl inte säkert att kommunen kommer att göra platsbesök enl gamla PBL så om det saknas lite arbete i slutändan märker kanske ingen.
Vad händer om huset skulle brinna ner?
Kommer ni få resa upp samma hus igen då?
Ok, tack för infon. Vet du vad som händer om man inte är klar? Får man böta och bygga klart, sluta bygga och bara låta det stå eller riva allt och återställa tomten? Det är ju kört att söka nytt bygglov efter att det här bygglovet gått ut.injonil skrev:
Som jag har förstått det så gäller det här strandskyddet bara på obebyggda tomter i kommunen, eftersom tomten i det fallet redan skulle ha varit bebyggd så borde det väl inte innebära några problem. Men det är en bra fråga och absolut något som jag måste kolla upp med byggnadskontoret. Tack!D09 skrev: