96 läst ·
3 svar
96 läst
3 svar
Köpa begagnade maskindelar från privatperson utanför EU.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 310 inlägg
Jo, jag har läst samtliga artiklar från både Tullverket och Skatteverket om köp som privatperson och moms. Det finns dock inget om köp från privatperson utanför EU. Framför allt inte när det gäller begagnade och redan momsade varor.
I mitt fall en del av en utombordsmotor som är skrotad och där privatpersonen (svensk i England) kan sälja den för ett rimligt pris och skicka till Sverige. Det finns kvitto med moms från inköpet 1997). Det är alltså inte via e-handel utan via direkt kontakt på båtforum. Jag köper, han får pengar via paypal eller liknande.
Någon som vet?
Tullavgift skall naturligtvis betalas, men det känns ju ändå som om ”moms-kedjan” är bruten redan i urspungslandet. Jag vet att fotonördar köper gamla kameror och optik från utanför EU och bara betalar tull när de har sålts av privatpersoner.
I mitt fall en del av en utombordsmotor som är skrotad och där privatpersonen (svensk i England) kan sälja den för ett rimligt pris och skicka till Sverige. Det finns kvitto med moms från inköpet 1997). Det är alltså inte via e-handel utan via direkt kontakt på båtforum. Jag köper, han får pengar via paypal eller liknande.
Någon som vet?
Tullavgift skall naturligtvis betalas, men det känns ju ändå som om ”moms-kedjan” är bruten redan i urspungslandet. Jag vet att fotonördar köper gamla kameror och optik från utanför EU och bara betalar tull när de har sålts av privatpersoner.
Redigerat:
Då jag köpt begagnade delar från bla usa så har jag alltid fått betala moms ,så länge värdet varit tillräckligt högt. Det beror ju på hur tulldeklarationen fylls i. Det är väl en del nya regler nu också från 1/7?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 310 inlägg
Har du då köpt varorna från privatpersoner?
Tullavgiften är 3€ per varuslag. Helt OK. Dubbel moms känns dock onödig privatpersoner emellan. Kanske sätta värdet till 1:-? Nåväl, det är väl bara att bita i det sura äpplet.
Tullavgiften är 3€ per varuslag. Helt OK. Dubbel moms känns dock onödig privatpersoner emellan. Kanske sätta värdet till 1:-? Nåväl, det är väl bara att bita i det sura äpplet.
Redigerat:
Klicka här för att svara