Hej,

Vi har hittat en liten stuga vid en sjö som vi väldigt gärna vill ha. Nuvarande ägare har ett arrendeavtal på 5år från fritidsföreningen som äger marken. Vid kontakt med fritidsföreningen så säger dom att stugan ligger på ofri grund.
Vad innebär detta?
Om man har ett arrendeavtal är det då ”ofri grund”?
När avtalet löper ut vad händer då?
Vad är det egentligen man köper?
Finns det några juridska hinder för att i framtiden kunna köpa lås detta?

Roger

Jag är inte så hemma på arrendeavtal. Men oftast så är det svårt/omöjligt att få låna med ett hus på ofri grund som säkerhet (vilket ger en indikation på att det kan vara osäkert att äga det).

Sedan finns det såvitt jag förstått lite olika varianter av arrendeavtal. Jag tror att även om det kanske inte är det sannolikaste så bör man räkna med att man kan tvingas riva huset när avtalet går ut.

När du köper ett hus på ofri grund så köper du själva byggnaden, den räknas då som lösöre (lite osäker, kan ha fel), det innebär att köpet följer köplagen, inte jordabalken som gäller vid fastighetsköp. Lite grovt kan man säga att det är ungefär som att köpa en cykel på blocket. Till huset KAN det finnas någon form av nyttjandeavtal för marken, arrendeavtal eller annan form av avtal, dessa avtal är alltid tidsbegränsade, jag har uppfattat det som att det finns en laglig begränsning som gör icke tidsbegränsade avtal ogiltiga.

Nyttjandeavtal kan ha flera falluckor. Dels bör man kontrollera att avtalet verkligen följer med huset, vissa avtal förfaller om huset byter ägare. Man bör också undersöka vad som händer om fastigheten där marken finns byter ägare.

Det finns ingen automatik i att man får köpa loss en arrendetomt.

5 år låter kort tid, jag har hört om nyttjanderättsavtal på 50 år. Jag skull inte våga köpa en stuga på ofri grund utanett väääldigt långt nyttjanderättsavtal på marken. Kontakta en jurist så det blir rätt.

Man kan få lån för husköpet även om det är arrendetomt, lite mer administration från banken. Största risken med att ett arrendeavtal går ut är att avgiften kan höjas ganska rejält och här kan man vara helt maktlös.
Det finns regler för skyldigheter o rättigheter som arrendator.

Jag hade aldrig köpt ett hus med så kort arrendetid, hade kollat med fritidsföreningen om det finns möjlighet att köpa loss den. Kort arrendetid kan ju betyda att de har andra planer för tomten, eller egentligen inte vill ha huset där. Man vet aldrig, det kan ju finnas någon i föreningen med ett gott öga till tomten/stugan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.