Två frågor.
- är det bästa o billigast köpa 2mm spegelglas hos glashandlaren? ...frakt kan jag tänka mig blir knepigt kanske.
- är det svårt skära o knäcka glas? Vill göra om ett gäng tavlor till speglar.
..kanske inte så dyrt få det skuret efter mått hos glashandlaren. Men, jag har andra speglar hemma som jag också vill skära i. Har svagt minne av att jag någonstans har en glasskärare (rist-verktyg - vasst litet metallhjul)
- är det bästa o billigast köpa 2mm spegelglas hos glashandlaren? ...frakt kan jag tänka mig blir knepigt kanske.
- är det svårt skära o knäcka glas? Vill göra om ett gäng tavlor till speglar.
..kanske inte så dyrt få det skuret efter mått hos glashandlaren. Men, jag har andra speglar hemma som jag också vill skära i. Har svagt minne av att jag någonstans har en glasskärare (rist-verktyg - vasst litet metallhjul)
Det beror väl på vad man jämför med. Närmsta glasmästare bör väl kunna sälja. Är det inom bil-avstånd är frakt inget problem.Dracula skrev:
Nej det är enkelt. Om man kan. Och enkelt att lära sig själv.Dracula skrev:
Antagligen bästa alternativet om man inte redan kan själv. Eller gärna vill lära sig. Naturligtvis tar man med speglarna till glasmästare i så fall.Dracula skrev:
Ska du skära själv är det bra att träna på några spillbitar tills vanan sitter. Diamantskärare är att föredra framför den med hårdmetalltrissa. Fotogen eller tunn olja som smörjmedel och drag endast en gång lagom hårt så de blir en tydlig rits. Hur noga man än är så händer det att glaset spricker så själv har jag bara gjort det på mindre dyrbara glas.
Tack. Och efter man skurit ett snitt, så knackar man lite på den delen som ska bort, så den släpper, eller bryter man biten?B Bitterhetsakademin skrev:Ska du skära själv är det bra att träna på några spillbitar tills vanan sitter. Diamantskärare är att föredra framför den med hårdmetalltrissa. Fotogen eller tunn olja som smörjmedel och drag endast en gång lagom hårt så de blir en tydlig rits. Hur noga man än är så händer det att glaset spricker så själv har jag bara gjort det på mindre dyrbara glas.
Smörjmedel för att skärverktyget ska hålla sig vass eller för att glida bättre? ...jag har bla. symaskinsolja hemma.
Man bryter bort glaset i en jämn , försiktig rörelse. Har själv bara skurit mindre bitar och det händer att det spricker, sist skar jag ett spegelglas som skulle vara sexkantigt och vid sista skäret sprack det så har du dyrare glas är det bättre att låta glasmästaren göra jobbet. Viktigt är att glaset ligger plant på ett slätt underlag när du bryter bort den del som skall avlägsnas.Dracula skrev:
Klicka här för att svara