31 297 läst ·
20 svar
31k läst
20 svar
Köpa slagskruvdragare ?
Jag har skruvat trallskruv parallellt med min far. Han hade en Makita skruvdragare och jag en Makita slagskruvdragare. Min skruvade minst dubbelt så snabbt. Farsan gav upp och tyckte att jag kunde skruva färdigt alltihop eftersom hans skruvande "inte gjorde någon skillnad" Gammal är äldst!nanowire skrev:
Byta däck med slagskruvdragare funkar, omän inte optimalt, det är ytterst sällan hjulbultar ska dras med mer än 110Nm, tex en Makita BTD140 som jag själv har, slår 145Nm. Självklart är en med 1/2" fyrkant bättre för ändamålet då den drar hårdare, dvs man når erfoderligt moment snabbare, och man slipper dribbla med hylsadaptrar.
Problemet är väl främst när bultarna ska loss på våren, inte alls omöjligt att det krävs mer än 145Nm då. Men det kan man ju åtminstone motverka med lite kopparpasta på gängorna.Gilbert skrev:Byta däck med slagskruvdragare funkar, omän inte optimalt, det är ytterst sällan hjulbultar ska dras med mer än 110Nm, tex en Makita BTD140 som jag själv har, slår 145Nm. Självklart är en med 1/2" fyrkant bättre för ändamålet då den drar hårdare, dvs man når erfoderligt moment snabbare, och man slipper dribbla med hylsadaptrar.
Skaffade en Makita BTW251 (230Nm) för att skifta däck på bilarna men det visade sig att kraften inte räckte att varisig få bort sommar eller vinterhjul. Så jag lossar med skaft och sen resterande med maskin. Det går rätt fort ändå 
/Mattias
/Mattias
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Har oxå slagskruvdragare både en bosch 10,8V samt en makita....en fördel med slagskruvdragare är att de inte har en stor chuck som roterar och kan repa känsliga material. Har hänt ofta när man skall skruva väldigt nära en ömtålig yta.
Klicka här för att svara