Jag skulle vilja ha gamla hederliga ornamenterade gjutjärnsradiatorer, men kollar man priserna i Sverige så verkar dom vara gjorda av guld... Det finns ju en del utrikiska ställen som säljer samma prylar. Bl a den här:
https://www.justradiators.co.uk/radiators/cast-iron-radiators
där priserna är hälften av de svenska och de skeppar till Sverige enligt uppgift (ingen aning dock vad fraktkostnaden kan bli).
Nån som har nåt tips på ännu billigare ställe som är seriöst?
Jag skulle behöva drygt 20 stycken i några få olika storlekar, så det kanske går att få bra pris även i Sverige om man vänder sig till rätt ställe? Om någon känner till nåt bra ställe så tar jag gärna emot tips.
Jag har bevakat begagnatmarknaden i ett par år, men det verkar inte gå att få tag på så pass många likadana radiatorer.. Möjligen kanske om man hade kontakter i rivnings-/återbruksbranschen, men det har inte jag...
Är det nån som har skickat efter dylika produkter från nåt billigt ställe i utlandet? Erfarenheter? Hur funkar det numera när man handlar från UK? drar dom av VAT per automatik och man betalar svensk moms, eller krävs det en massa byråkrati (kanske skiljer mellan oilka handlare iofs)?
Nåt annat man måste tänka på?
https://www.justradiators.co.uk/radiators/cast-iron-radiators
där priserna är hälften av de svenska och de skeppar till Sverige enligt uppgift (ingen aning dock vad fraktkostnaden kan bli).
Nån som har nåt tips på ännu billigare ställe som är seriöst?
Jag skulle behöva drygt 20 stycken i några få olika storlekar, så det kanske går att få bra pris även i Sverige om man vänder sig till rätt ställe? Om någon känner till nåt bra ställe så tar jag gärna emot tips.
Jag har bevakat begagnatmarknaden i ett par år, men det verkar inte gå att få tag på så pass många likadana radiatorer.. Möjligen kanske om man hade kontakter i rivnings-/återbruksbranschen, men det har inte jag...
Är det nån som har skickat efter dylika produkter från nåt billigt ställe i utlandet? Erfarenheter? Hur funkar det numera när man handlar från UK? drar dom av VAT per automatik och man betalar svensk moms, eller krävs det en massa byråkrati (kanske skiljer mellan oilka handlare iofs)?
Nåt annat man måste tänka på?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Från england är det som sagt momsfritt från säljaren och sen betalar man tull och moms på hela köpet i sverige.
VAT drog dom bort. Momsen har jag inte fått nån faktura på än... Enligt svaret jag fick från tullverket ska det inte vara någon tull om exportören skött sitt.K Kane skrev:
För varor av järn eller stål behövs ett ursprungsintyg som styrker att materialet inte kommer från Ryssland. Om det finns ursprungsförsäkran som styrker att din vara har sitt ursprung i Storbritannien kan den bli tullfri. Dock inte momsfri.
Fick några procent rabatt också så det landade strax under 100 000 SEK för 5 st 9-sektioners och 6 stycken 13-sektioners.
Precis så är det. Men se upp. Jag har råkat ut för att säljaren i UK tar ut VAT trots att de inte skall göra det. Och att de sedan vägrar ändra. Det är smart att kolla upp saken.S Stefan1972 skrev:
Klicka här för att svara