8 205 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
köpa-sälja hus, lånelöfte
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej, du skrev att ni hade skrivit ett kontrakt med en klausul med att försäljning skulle vara genomförd av deras lägenhet? Jeg får en känsla av att du kan sitta ganska lungt i båten juridiskt.
Jag hade tagit kontakt med mäklare och varslat om att kosnader med huset vill bli vidarefört säljare från dagen du mottagit sms från köpare att lägenheten är såld. Dom har varit klar om att ett avtal var signerat med en klausul till er som säljare, och har själva tagit "risken" med att signera avtalet med köpare på sin lägenhet som inte kan betala utan att sälja själva.
Jag tycker Köparen har gjort fel här och de skall inte du behöva lida av ekonomiskt.
Jag hade tagit kontakt med mäklare och varslat om att kosnader med huset vill bli vidarefört säljare från dagen du mottagit sms från köpare att lägenheten är såld. Dom har varit klar om att ett avtal var signerat med en klausul till er som säljare, och har själva tagit "risken" med att signera avtalet med köpare på sin lägenhet som inte kan betala utan att sälja själva.
Jag tycker Köparen har gjort fel här och de skall inte du behöva lida av ekonomiskt.
Förhoppningsvis ska du inte behöva drabbas av detta. Under förutsätttning att kontraktet är normalt och korrekt och köparen inte fullföljer köpet så ska du kunna få ersättning för kostnader, som dubblerade utgifter för två hus, försäljningskostnader och eventuellt prisfall vid ny försäljning. Detta gäller från det datum ni skrivit, alltså den 1 juli. Så du bör inte acceptera försening efter detta datum, om köparen önskar detta, i vart fall inte utan ekonomisk ersättning.T tarevarg skrev:Precis det är jag rädd för. Det har ju redan pågått för länge, det har liksom startat en lavin, vår köpare måste sälja sin lägenhet först, deras köpare måste sälja sin lägenhet först, och hennes köpare likaså och det kan ju fortsätta hur länge som helst, tills någon på trådens ände kan betala utan att behöva sälja något för det...
Finns flera "fel" här...
Det inte bara bör, det skall finnas ett datum för försäljningsklausulen av din köpares bostad, det går även att villkora till vilket pris de ska sälja.
Dina köpare har även de gjort fel, om de anlitat mäklare för sin försäljning borde de upplyst hen om att de köpt med en försäljningsklausul och deras försäljning inte skall var villkorad annat än för medlemskapet.
Era köpare bör gå till sin bank och se till att få sin finansiering klar så de kan fullfölja sitt köp.
Låt er mäklare jobba lite på detta och informera köparna om risken de tar med att inte ha möjlighet att fullfölja.
Det inte bara bör, det skall finnas ett datum för försäljningsklausulen av din köpares bostad, det går även att villkora till vilket pris de ska sälja.
Dina köpare har även de gjort fel, om de anlitat mäklare för sin försäljning borde de upplyst hen om att de köpt med en försäljningsklausul och deras försäljning inte skall var villkorad annat än för medlemskapet.
Era köpare bör gå till sin bank och se till att få sin finansiering klar så de kan fullfölja sitt köp.
Låt er mäklare jobba lite på detta och informera köparna om risken de tar med att inte ha möjlighet att fullfölja.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Ja det klart, jag tänker segt idag. Det vill säga att de inte kan skriva klausul om att de betalar sitt köp av bostadsrätten först NÄR de sålde sin lägenhet. Min mäklare har inte nämnt något sådant lag.O olomar skrev:
Precis! Det är ett big NO NO. Jag säger som dig, jag hoppas folk slutar köpa innan dom sålt, lite som att köpa en tv på avbetalning.A Akronym skrev:Där har du ju felet i marknaden. Vi har haft en sådan uppgång av priserna så pass länge att folk fortsätter köpa först, för pengar dom kanske inte har om nuvarande boendet inte säljs med vinst.
Jag hoppas folk kommer ändra sitt beteende till att sälja först, se hur mycket pengar man faktiskt har och sen köpa nytt
Hellre så än att inte hitta något att bo i och flytta till innan deadline. Nu kan vi ta dit saker med vår takt, fräscha upp stegvis, och det ordnar sig, jag bara är så irriterad att det kan hända att deras försäljning skjuts också upp med en till fastighet som ska säljas, för om det är tillåtet, då kan det gå genom hela jorden innan någon betalar med bankens hjälp eller självbekostar och betalningen sker baklänges, sist till första säljaren. Rätta mig om jag har fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Men här verkar inte finnas något sista datum för villkoret.Jonatan79 skrev:
Det som finns är ett datum för tillträde, men avtalet blir inte giltigt förrän köparen har sålt. Hur tillträdesdatumet ev. kan på verka den ekvationen är inte klart. Ytterligare en typ av osäkerhet som en mäklare inte får skapa.
Jag har precis fått veta att våra köpare har sålt sin lägenhet, Nu är det över, kan lugna ner mig. Tack och lov . Men rätt bra att veta i framtiden hur man ska göra och vad man ska tänka på när köpet blir villkorat.