Hittade denna sågen som även medlemmen @P-G H äger. Fick starka vill-ha-känslor då priset är helt överkomligt, ca 9500 kr ( i varje fall när man kollar på priser i amerikat) men när man försöker hitta den så finns den inte att få tag i här i Europa!
den har då dessutom 110 V motor, som går att koppla om, men finns det någon liknande at få tag på i den prisklassen?
Tror inte det existerar nya bordssågar i europa av den typen alls. Tyvärr.FreQa skrev:
Hittade denna sågen som även medlemmen @P-G H äger. Fick starka vill-ha-känslor då priset är helt överkomligt, ca 9500 kr ( i varje fall när man kollar på priser i amerikat) men när man försöker hitta den så finns den inte att få tag i här i Europa!den har då dessutom 110 V motor, som går att koppla om, men finns det någon liknande at få tag på i den prisklassen?
[bild]
Men det går att importera själv med hjälp av t.ex. jetcarrier. Men räkna med ca 1500 i frakt och 25% moms samt 2-3% tull.
Vi har väl alla varit igenom den fasen....man sitter o dräglar över alla sågar på andra sidan Atlanten som ser trevliga och hyfsat billiga ut, börjar ivrigt surfa runt och upptäcker till sin fasa att den finns absolut noll och nada i Europa mellan nivån plastig 30kg byggsåg i stil med Bosch GTS10 och 1 ton justersåg.FreQa skrev:
Hittade denna sågen som även medlemmen @P-G H äger. Fick starka vill-ha-känslor då priset är helt överkomligt, ca 9500 kr ( i varje fall när man kollar på priser i amerikat) men när man försöker hitta den så finns den inte att få tag i här i Europa!den har då dessutom 110 V motor, som går att koppla om, men finns det någon liknande at få tag på i den prisklassen?
[bild]
Det här va kanske lite väl generaliserat men i princip saknas hela det segment som i amerikat kostar sisådär 10-20k, stabila tunga sågar med ganska litet footprint, av hyfsat kända tillverkare, dock utan justerbord. I europa finns liknande men i princip uteslutande "Kinamaskiner" i stil med Axminsters
Segmentet fanns tidigare och vi är ett flertal på forumet som kör gamla sågar då det inte finns nya att köpa, ex Wadkin ags10/12, Luna L18, Startrite osv.
Vi får väl gå samman och bli återförsäljare! För marknad borde finnas även om de har andra elnät än oss.. så synd så synd. Ovan nämnda Ridgid är rätt kompakt för att kunna ge det den ger men får väl ge mig in i djungeln mer er maskintokar (även om jag inte kan något om maskiner, knappt helle om cyklar eller så...)Ola C skrev:
Vi har väl alla varit igenom den fasen....man sitter o dräglar över alla sågar på andra sidan Atlanten som ser trevliga och hyfsat billiga ut, börjar ivrigt surfa runt och upptäcker till sin fasa att den finns absolut noll och nada i Europa mellan nivån plastig 30kg byggsåg i stil med Bosch GTS10 och 1 ton justersåg.
Det här va kanske lite väl generaliserat men i princip saknas hela det segment som i amerikat kostar sisådär 10-20k, stabila tunga sågar med ganska litet footprint, av hyfsat kända tillverkare, dock utan justerbord. I europa finns liknande men i princip uteslutande "Kinamaskiner" i stil med Axminsters
Segmentet fanns tidigare och vi är ett flertal på forumet som kör gamla sågar då det inte finns nya att köpa, ex Wadkin ags10/12, Luna L18, Startrite osv.
Letar man lite finns det i Englad ITECH 01332 250MM CAST IRON TABLE SAW BENCH som är 240 V. 12000 inkl framt låter väl ok?
Den där är identisk med den Jula sålde tills för några år sedan, dyker upp på blocket då och då för <5000.FreQa skrev:
Ska du gå på Kinaspåret tror jag Axminsters är bästa valet, de har stora volymer och borde ha städat bort eventuella barnsjukdomar bäst.
Om någon skulle vara intresserad av att få hem en sådan här Ridgid såg från USA, kan jag undersöka lite. Min kontakt i L.A. och även damerna i Sthlms frihamn som sköter intullning osv. Jag tar självklart inget betalt för det. Bara kul att ev. kunna hjälpa till. Dollarn står ju högre nu än när jag tog hem min, så kostnaden har ju ökat lite p.g.a. det. Alla kostnader inräknade, så kostade min såg strax över nio tusen. Men då valde jag att själv hämta den i frihamnen i Sthlm.
Hej P-G H. Vad har du för erfarenheter av denna Ridgid bordsåg? Var klan jag köpa den? Snälla svara till lastema.svenljunga@gmail.comP P-G H skrev:Om någon skulle vara intresserad av att få hem en sådan här Ridgid såg från USA, kan jag undersöka lite. Min kontakt i L.A. och även damerna i Sthlms frihamn som sköter intullning osv. Jag tar självklart inget betalt för det. Bara kul att ev. kunna hjälpa till. Dollarn står ju högre nu än när jag tog hem min, så kostnaden har ju ökat lite p.g.a. det. Alla kostnader inräknade, så kostade min såg strax över nio tusen. Men då valde jag att själv hämta den i frihamnen i Sthlm.
Klicka här för att svara