phattrance skrev:
Snackade med stockholmsstad nyss och dom har gett föreningen tillstånd till att göra om lokalerna till bostäder enligt följande dokument.

[bifogad fil]
Nej, jag läser inte att lokalen får användas som bostad. Lokalen får delas till 2 lokaler. Befintlig bostad får utökas.
Frågan är om det är den utökade bostaden som du är spekulant på?:confused:

Iom att råvindarna i Stockholms innerstad har blivit en bristvara har källare, affärslokaler och tom soprum blivit nästa mål att göra om till boyta. Det är inga som helst konstigheter med detta om allt görs enligt de regler som gäller.

noone70 skrev:
Iom att råvindarna i Stockholms innerstad har blivit en bristvara har källare, affärslokaler och tom soprum blivit nästa mål att göra om till boyta. Det är inga som helst konstigheter med detta om allt görs enligt de regler som gäller.
Det kär väl OK i bostadsbristens 2013. Men man måste väl följa bygglov och bygglovsbestämmelser eller det finns kanske något generellt tillstånd?

Du måste givetvis ha bygglov för det.

noone70 skrev:
Du måste givetvis ha bygglov för det.
Vilket det alltså inte verkar finnas i detta fall. Mäklaren borde ha skyldighet att upplysa om att man måste söka lov för att få bo om man köper det här objektet, då man verkligen borde hävda att det är för köparen väsentlig information. Min interaktion med mäklare i ett annat liknande fall talar dock för att den infon inte sprids...

Mäklare berättar väl sällan något som gör att folk blir osäkra på ett köp. I alla fall inte majoriteten av dem.

Återigen, oavsett om det skulle bli tillåtet att bo i lägenheten/lokalen på sikt. Så är enligt mig de ekonomiska förutsättningarna i den här föreningen helt enkelt för dåliga. Driftskostnaderna är redan i princip lika stora som intäkterna, samt att man har ett rejält lån och mängder med planerat underhåll.

Oavsett om de ammorterar på lånet med pengar från annat håll så ser det inte bra ut. Kan man inte hålla positivt betalningsnetto så måste man ju höja hyran. Självklart avslöjar ägaren inte detta nu, då han vill få alla ytor sålda för att få in pengar.

Som någon var inne på tidigare är det med stor sannolikhet en tidigare hyresfastighet som har haft mängder med eftersatt underhåll.

O
Som tidigare... Bygglovet ger inte rätt att göra om lokaler till bostäder. Så där finns det ännu en anledning till att inte köpa....
Sedan tycker jag det finns alldeles för många frågetecken. Att inte behöva höja avgiften? Hur ska de gå till då de håller på med stambyten och massa andra dyra saker... Det låter väldigt skumt att man skulle klara av alla dessa åtgärder utan att behöva höja avgiften....

Det är enkelt... köp inte... det finns fler lägenheter... även om det skulle finnas bygglov

Inte för att jag skall försvara denna märkliga affär. Men det är tänkbart att de faktiskt kommer att få in tillräckligt på försäljning av bostadsrätter för att finansiera de planerade och pågående underhållsåtgärderna. Men det känns som väldigt mycket är osäkert här.

hempularen skrev:
Inte för att jag skall försvara denna märkliga affär. Men det är tänkbart att de faktiskt kommer att få in tillräckligt på försäljning av bostadsrätter för att finansiera de planerade och pågående underhållsåtgärderna. Men det känns som väldigt mycket är osäkert här.
Det är fortfarande så att de gick back 2012 utan att ha haft en enda bokförd underhållsåtgärd. Så även om försäljningar täcker kommande under underhåll så klarar de inte av drift och räntekostnader.

• Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Vad är Bostadskomplement? Googlade lite på det men hittade inget som säger att man inte får bo i en sådan lokal... bla gäststugor räknas som bostadskomplement.
I bygglovet stod det ju "Befintlig bostad utökas till källarplanet som bostadskomplement", låter som om det är en liten gråzon?

noone70 skrev:
Vad är Bostadskomplement? Googlade lite på det men hittade inget som säger att man inte får bo i en sådan lokal... bla gäststugor räknas som bostadskomplement.
I bygglovet stod det ju "Befintlig bostad utökas till källarplanet som bostadskomplement", låter som om det är en liten gråzon?
Jag tolkar det som att en existerande lägenhet utökas i storlek. Men det kan vara fel, vore intressant att veta. Borde isf rimligtvis inte vara den TS spekulerar på eftersom det uppenbarligen handlar om en bostadsrättslokal.

O
Nu handlar det om ett flerbostadshus. Där är det ännu viktigare att det finns bygglov till allting... Kan säkert bli problem med att försäkra det hela... Sen har jag fått för mig att man inte får bo i en lokal....

Beslutade mig för att inte köpa "lokalen" då det verkar vara aldeles för osäkert om man ens får bo där (trots att föreningen säger det). Själva bygglovet säger ju annat liksom!

Ännu en gång, tack för all hjälp!

• Gilla
Bettan74
  • Laddar…
O
Bra beslut! Är det för många frågetecken så är det bättre att stå över...

Och nu hittar jag inte längre lägenheten på hemnet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.