3 114 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Köpa nytt eller renovera med småbarn
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Sent 70 till tidigt 80-tal skulle jag säga. Vi bor i ett hus byggt 1982 som redan då såldes som ”lågenergihus”. Välisolerat och med värmepump från början, även om den var omodern med dagens mått. Stommen på vårt hus är i princip identisk med hur nya hus byggs (med undantag för asfaboarden).SparkyBygg93 skrev:
Det var väl energikrisen på 70-talet som sporrade lite nytänkande inom många branscher?
1- Flång nytt, 0-5 årSparkyBygg93 skrev:
2 - Nytt/Nyare, 5-20 år
3 - Medel, 20-50 år
4 - Äldre, 50+
5 - Gammalt, 100+
Redan hus inom kategori 2 kommer kräva fix i form av att saker som kylskåp, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, målning m.m. sannolikt kommer behöva åtgärdas/bytas under perioden. Taket ska tvättas, värmepumpen kan haverera eller behöva bytas.
Sedan fortsätter det bara i stigande grad för respektive nivå, men allt mer beror då också på vad som redan åtgärdats. I kategori 2 har väldigt lite gjorts utan det har då varit "nytt" tills det blev dags att laga.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Kanske skall förtydliga att det var med fokus på energieffektivtet som jag syftade. Det är ju uppenbart att ett hur från 80-talet ej är nytt, men det kan vara byggt på liknande principer som nya hus map energiförbrukning. Husen före den tiden var ofta betydligt sämre isolerade och använde tekniker som inte direkt var sparsamma (elradiatorer, takvärme, enkelglas, stenväggar osv).Onsalakorven skrev:
Sent 70 till tidigt 80-tal skulle jag säga. Vi bor i ett hus byggt 1982 som redan då såldes som ”lågenergihus”. Välisolerat och med värmepump från början, även om den var omodern med dagens mått. Stommen på vårt hus är i princip identisk med hur nya hus byggs (med undantag för asfaboarden).
Det var väl energikrisen på 70-talet som sporrade lite nytänkande inom många branscher?
Som kuriosa hade vårt hus byggt 82 4-fönster!!
Tack för att du delar med dig! Vi tänker att vi endast kommer renovera på somrarna och då planera ett projekt i taget men de klart att andra saker kan dyka uppR Rolle85 skrev:Vi köpte hus med tre småbarn. Huset var från nittiotalet så det var inga jättestora grejer som behövde göras. Jag skulle rekommendera, för förhållandet skull och familjens att köpa något så färdigt som möjligt eller ha så pass mycket pengar att man har råd att renovera. Samtidigt ska man tänka på att bo i ett byggkaos är heller inte lätt. Kök, badrum, tvättrum nyttjas friskt av hela familjen, att vara utan detta bara en vecka frestar på, tro mig!
Att ha familj är inte enkelt, det kan se fint ut på utsidan men är många gånger ett rent helvete. Jag är normal händig och har byggt lite själv och jag förmedlar även byggtjänster, men jag rekommenderar alltid alla att köpa så fördigt de går.
Många vänskapsrelationer går också hädan under denna tid om man ständigt behöver lägga tid på att renovera huset på helgerna. Använd istället tiden till att bjuda in vänner och äta mat och dricka vin. Då upprätthålls relationer och du slipper skilsmässa. Kan låta krasst men talar om erfarenhet, hitils har jag familj och äktenskap intakt men skulle jag behöva göra om resan igen skulle jag aldrig köpa renoveringsobjekt, även om inte vårat hus var det =)
TACK för förklaringen!Hemingway skrev:
1- Flång nytt, 0-5 år
2 - Nytt/Nyare, 5-20 år
3 - Medel, 20-50 år
4 - Äldre, 50+
5 - Gammalt, 100+
Redan hus inom kategori 2 kommer kräva fix i form av att saker som kylskåp, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, målning m.m. sannolikt kommer behöva åtgärdas/bytas under perioden. Taket ska tvättas, värmepumpen kan haverera eller behöva bytas.
Sedan fortsätter det bara i stigande grad för respektive nivå, men allt mer beror då också på vad som redan åtgärdats. I kategori 2 har väldigt lite gjorts utan det har då varit "nytt" tills det blev dags att laga.
Barnen kommer inte vilja spendera somrar med renovering. De vill åka på semester, hitta på utflykter osv. Inte riva kök, tro migSparkyBygg93 skrev:
Har man slitit och jobbat hela året är en välförtjänt semester behövlig då ni kan grilla, sitta på altan med vänner, åka på semester, göra dagsutflykter och ladda om. Annars går ni bara från ett jobb till ett annat, att renovera tär på krafterna.
Det kanske funkar om man enbart är två vuxna men inte med familj.
Det som kan hända är att man aldrig kommer ur ”renoveringsträsket” och hemmet man älskade blir istället förknippat med ångest och obekväma kostnader.
Att lejja in någon då och då under årens lopp tycker jag absolut man ska göra. Tapetsera och måla kan man göra själv men inte mer än så. Jag har själv renoverat badrum, mitt kök och byggt attefallshus osv. Med facit i hand så var de inte värt de. Jag skulle använt tiden till att skapa minnen med familjen.
För det man inte får glömma är att de spelar ingen roll hur fint man bor så länge inte vardagen flyter på och familjen mår bra och ni kan vårda er relation. Om den delen inte funkar kommer saker gå i kras med tiden..
Mvh
Redigerat:
Har inte läst många svar nu men kan instämma lite i det Rolle85 skriver.
Vi hade bott i vårt hus i 10+ år och älskar platsen och att det är ett gammalt hus. Letade alternativ tills barnen började skolan men hittade inget som levde upp till våra "krav" på läge, typ av hus osv. Så för oss blev det bygga ut och renovera. Då var barnen mellanstadiebarn typ och dom har nog inte lidigt speciellt av det. Dom tyckte det var kul med ställning runt hela huset osv.
MEN, om jag inte hade detta huset och nu skulle göra en resa med barn i samma ålder så hade jag nog hellre köpt något som var hyfsat redan där det kanske var lite tapet/målning och golvbyte som behövdes (som man kunde ta rum för rum). Och kanske nån renovering som man räknar med hantverkare till.
Vi hade hantverkare till hela utbyggnaden men inte golvvärme och uppåt. Det har tagit tid. Sen att fasa ihop med gamla och renovera badrum osv osv, tar mycket tid. Vi båda jobbar heltid så det är helger och kvällar man har, och man orkar inte så mycket efter jobbet som man hade hoppats. Eller rättare sagt, vi har prioriterat tid med vänner och barn och velat leva under tiden, så det har fått ta tid.
Vi är inte klara än... här kan du se vår resa i bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/utbyggnation-av-40-talshus-som-90-talsrenoverats.477695/
Ibland är jag lite frustrerad men oftast försöker jag anamma sambons mañana-inställning och bara gilla läget - det tar tid. Och även om det tar tid och stundtals är frustrerande och jobbigt, så är det ju också fantastiskt roligt att få göra alla val själv och fixa och greja. Allt vi blir klara med blir vi otroligt nöjda med. Det är kul.
Vi hade bott i vårt hus i 10+ år och älskar platsen och att det är ett gammalt hus. Letade alternativ tills barnen började skolan men hittade inget som levde upp till våra "krav" på läge, typ av hus osv. Så för oss blev det bygga ut och renovera. Då var barnen mellanstadiebarn typ och dom har nog inte lidigt speciellt av det. Dom tyckte det var kul med ställning runt hela huset osv.
MEN, om jag inte hade detta huset och nu skulle göra en resa med barn i samma ålder så hade jag nog hellre köpt något som var hyfsat redan där det kanske var lite tapet/målning och golvbyte som behövdes (som man kunde ta rum för rum). Och kanske nån renovering som man räknar med hantverkare till.
Vi hade hantverkare till hela utbyggnaden men inte golvvärme och uppåt. Det har tagit tid. Sen att fasa ihop med gamla och renovera badrum osv osv, tar mycket tid. Vi båda jobbar heltid så det är helger och kvällar man har, och man orkar inte så mycket efter jobbet som man hade hoppats. Eller rättare sagt, vi har prioriterat tid med vänner och barn och velat leva under tiden, så det har fått ta tid.
Vi är inte klara än... här kan du se vår resa i bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/utbyggnation-av-40-talshus-som-90-talsrenoverats.477695/
Ibland är jag lite frustrerad men oftast försöker jag anamma sambons mañana-inställning och bara gilla läget - det tar tid. Och även om det tar tid och stundtals är frustrerande och jobbigt, så är det ju också fantastiskt roligt att få göra alla val själv och fixa och greja. Allt vi blir klara med blir vi otroligt nöjda med. Det är kul.
Klicka här för att svara