3 123 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Köpa nytt eller renovera med småbarn
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Vi renoverade med småbarn (2år). Detta blev resultatet 😬
Detta kunde givetvis undvikts, men allt kan hända och det snabbt. Det gick dock bra och nu sju år senare skrattar vi mest åt det. Men inte när det begav sig…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta kunde givetvis undvikts, men allt kan hända och det snabbt. Det gick dock bra och nu sju år senare skrattar vi mest åt det. Men inte när det begav sig…
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 375 inlägg
Svaret vill jag påstå tråkigt nog är "beror på", och det beror på vem ni är och vem barnet blir.
Jag hade tankar om att renovera tillsammans med vår förstfödda när jag var föräldraledig, det hade inte funkat alls, totalt ointresse för sånt och tro mig, jag har försökt.
Min bättre hälft uppskattar inte heller att leva i byggkaos.
Det gäller att båda parter verkligen är med på vad det innebär och tycker upplägget är okej, annars är det som upplagt som för skilsmässa.
Jag hade tankar om att renovera tillsammans med vår förstfödda när jag var föräldraledig, det hade inte funkat alls, totalt ointresse för sånt och tro mig, jag har försökt.
Min bättre hälft uppskattar inte heller att leva i byggkaos.
Det gäller att båda parter verkligen är med på vad det innebär och tycker upplägget är okej, annars är det som upplagt som för skilsmässa.
Man ska inte underskatta stressen i att ha en ekonomi som precis går ihop. När vi köpte för 16 år sedan var det exakt så vi resonerade - att vi ville ha möjlighet att göra något annat än att bo. Men innan vi bestämde oss för den vägen hade vi en diskussion om hur vi tänkte och prioriterade. Det viktigaste är att prioritera. Det är skittrist att lägga pengar på att byta syllar eller lägga om garagetakets papp, men det är viktigare än att helrenovera ett funktionellt men ful badrum.SparkyBygg93 skrev:
Tack för din insight! Det du skriver är vad som skrämmer mig mest. Om jag ska vara ärlig kommer jag från en snickarfamilj, även om jag inte själv har så stor erfarenhet så tycker jag att det är roligt. Sambon däremot har ingen erfarenhet och kommer från en familj där man tar in en hantverkare för precis allt. Det är den ekonomiska säkerheten som pushar oss till att köpa något som behöver renoveras om några år. De hus vi tittar på har något form av renoveringsbehov, ibland en akut del men det mesta kan kan man ta sakta men säkert. Vår tanke är att renovera en sak i taget. Att vid varje ledighet renovera något. Just för att slippa leva i "renoberingskaos". Det kommer ta några år. Vi kommer inte leva lika snyggt som många av våra vänner eller familjer men vi kommer inte heller vara lika belånade och kommer ha möjligt att både resa och göra aktiviteter tillsammans med våra barn.
Sedan får man nog acceptera att vissa saker måste man ta in folk för. Ibland bara av praktiska skäl, eller för att vissa sker kanske skall göras av yrkesman.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Renoverade och byggde själv ut huset med tre småbarn. Måste säga att det var hundra ggr enklare när de var små (<7 år) då man nästan alltid var hemma. Nu med lite större barn upptas mesta av "fritiden" av deras aktiviteter, skjutsa till kompisar, träning m.m. Så ska ni renovera är mitt tips att kör på när de är små! Jag skulle iofs inte heller sätta mig i maxbelåning utan sett till att ha lite marginal, det är mycket pengar som äts upp av VAB, fl, skollov, studiedagar m.m.
Kan bara se till mig själv som haft en helt fantastisk barndom med två underbara föräldrar som säkert hade händerna fullt upp med oss tre pojkar. 😅SparkyBygg93 skrev:
Vi hade en lång hall som ledde mellan sovrum och lekrum/vardagsrum och den hallen har fått bekänna färg kan man säga. Den har varit plan för alla sporter man kan tänka sig, till och med hockey med riktig puck. 😅🤣
Först när vi blev äldre så började föräldrarna göra om och det blev full renovering ett rum i taget när vi flyttat ut och det bara blev dom. Kändes som att det var det bästa för barndomen, vi kunde leka och dom behövde inte vara oroade att vi skulle förstöra något nyrenoverat.
Det är en barndom jag önskar jag kommer kunna ge mina barn, så min röst går på ett rejält hus som ni kan ta ytskikten lite snabbt men ändå avvakta med helrenoveringarna tills barnen växer upp. 👍🏻
Det är genetiskt, annars skulle inte syskon vara helt olika till sättet. En del blir stökiga ungar, andra blir lugna. Det förändras också över tiden. Om det går att renovera med småbarn beror helt på barnens kynne. Oavsett vad man gör som förälder.Gimp skrev:
Beroende på var du bor så finns det ev. ingen ekonomi i att renovera. Bättre att köpa något där nån annan redan tagit den smällenSparkyBygg93 skrev:
🏡 Husköp – vi behöver era tankar! 🌿
Vi står inför att köpa hus och försöker hitta rätt väg för vår familj. Lägenhet är inte aktuellt just nu – vi vill ha eget, men är osäkra på vad vi ska köpa.
Ska man maxbelåna sig och köpa ett nyare hus som kräver mindre underhåll,
eller köpa ett billigare hus som man får fixa till med tiden?
Jag kommer vara hemma med barnen de kommande åren, så även om vi inte lever på en inkomst vill vi ha en trygg ekonomi.
Vi är inte särskilt kräsna, men heller inte så händiga, så det gäller att hitta rätt balans.
Billigare boende betyder mer utrymme i budgeten och mindre stress – men kanske också fler renoveringar och längre avstånd till stan.
Hur har ni andra tänkt i liknande situationer? Vad hade ni gjort? 🙏
Hoppas det är rätt tråd!
Det ska man definitivt ta med i beräkning! Men om man kan få ett billigt hus pga av dålig marknad långt under marknadspris så kan det ändå vara värt! Tanken är också att vi minst ska bo där i 10-15 år.G grovspacklarn skrev:
Vad ni än beslutar er för så kan ni förutsätta att den som är hemma och föräldraledig förmodligen inte har tid eller ork för att ens byta en glödlampa. (Om ni inte vill ha samma resultat som föregående inlägg). Så om det blir renovering och ni gör det själva så kommer det vara den andra parten som får slita på kvällar och helger.
Husrenovering i samband med småbarnsåren låter som det mest klassiska receptet känt för människan för att det hela skall sluta i skilsmässa?
Nu beror detta till stor del av vart någonstans i landet du funderar på att köpa hus, men är du i närheten av de större städerna så finns enligt min egen erfarenhet inga vettiga argument för att köpa ett äldre hus och totalrenovera.
Alla dagar i veckan, alla sätt och vis en vettigare affär att köpa tomt o bygga nytt, det är billigare även på totalentreprenad.
Men det förutsätter förstås att det finns tomter att köpa i det område ni vill bo.
Nu beror detta till stor del av vart någonstans i landet du funderar på att köpa hus, men är du i närheten av de större städerna så finns enligt min egen erfarenhet inga vettiga argument för att köpa ett äldre hus och totalrenovera.
Alla dagar i veckan, alla sätt och vis en vettigare affär att köpa tomt o bygga nytt, det är billigare även på totalentreprenad.
Men det förutsätter förstås att det finns tomter att köpa i det område ni vill bo.
Renovera eller bygg nytt.
Vi fick tredje ungen när vi byggde nya kåken. Lossade fönster och dörrar från lastbil och sen åkte till förlossningen och födsel 45min efteråt. Gjöt plattan två dagar innan.
Finns gott om tid att bygga och ha familj.
Vi fick tredje ungen när vi byggde nya kåken. Lossade fönster och dörrar från lastbil och sen åkte till förlossningen och födsel 45min efteråt. Gjöt plattan två dagar innan.
Finns gott om tid att bygga och ha familj.
Köp nytt om ni kan. Alternativt något som ni har råd att renovera (lejja bort).SparkyBygg93 skrev:
🏡 Husköp – vi behöver era tankar! 🌿
Vi står inför att köpa hus och försöker hitta rätt väg för vår familj. Lägenhet är inte aktuellt just nu – vi vill ha eget, men är osäkra på vad vi ska köpa.
Ska man maxbelåna sig och köpa ett nyare hus som kräver mindre underhåll,
eller köpa ett billigare hus som man får fixa till med tiden?
Jag kommer vara hemma med barnen de kommande åren, så även om vi inte lever på en inkomst vill vi ha en trygg ekonomi.
Vi är inte särskilt kräsna, men heller inte så händiga, så det gäller att hitta rätt balans.
Billigare boende betyder mer utrymme i budgeten och mindre stress – men kanske också fler renoveringar och längre avstånd till stan.
Hur har ni andra tänkt i liknande situationer? Vad hade ni gjort? 🙏
Hoppas det är rätt tråd!
Har själv tre barn. Ni kommer krascha annars