3 114 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Köpa nytt eller renovera med småbarn
"Fixa med tiden" är nog en nyckel här. Jag överskattade hur mycket tid till projekt bland småbarn vi skulle ha tid för och då tyckte jag att jag skattade pessimistiskt i förväg.SparkyBygg93 skrev:
Jösses. Jag antar att det är en svald skruv?Onsalakorven skrev:
Vi köpte ett nyare hus. Det var skönt att inte behöva hålla på med att renovera huset då barnen var små! Det var inte heller så dumt att kunna betala av/spara pengar istället för att behöva lägga den på renoveringar. Men allt beror ju såklart på vad priserna är - många gånger kan ett "renoveringsprojekt" kosta lika mycket som ett betydligt nyare hus.....läget påverkar en hel del!SparkyBygg93 skrev:
🏡 Husköp – vi behöver era tankar! 🌿
Vi står inför att köpa hus och försöker hitta rätt väg för vår familj. Lägenhet är inte aktuellt just nu – vi vill ha eget, men är osäkra på vad vi ska köpa.
Ska man maxbelåna sig och köpa ett nyare hus som kräver mindre underhåll,
eller köpa ett billigare hus som man får fixa till med tiden?
Jag kommer vara hemma med barnen de kommande åren, så även om vi inte lever på en inkomst vill vi ha en trygg ekonomi.
Vi är inte särskilt kräsna, men heller inte så händiga, så det gäller att hitta rätt balans.
Billigare boende betyder mer utrymme i budgeten och mindre stress – men kanske också fler renoveringar och längre avstånd till stan.
Hur har ni andra tänkt i liknande situationer? Vad hade ni gjort? 🙏
Hoppas det är rätt tråd!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Vi är i den ständiga "funktionella renoveringen" tillsammans med två små (2 och 5).
Jag tror att man behöver prioritera på ett gemensamt sätt. Det vill säga bara för att du prioriterar ett droppande element så kan din partner mycket väl prioritera den skurna rökgasfläkten på pannan.
Då behöver man vara överens om vad som är prioriterat.
I exemplet var elementet prioriterat, för att elpatronen fungerade ju -till en kostnad på 540kr/dygn.
För saker går sönder samtidigt, jämt.
Och det är okej, det är känslan av att fixa saker tillsammans som ger sådan fruktansvärd fantastisk kick!
Vad gäller barn så bjud in dem till att vara med, försök förmå dem att lära sig. Vår stora kille ger upp väldigt lätt, men är gärna med och lyssnar samt tittar. Och det är lika mycket OK, för de är olika.
Ett annat perspektiv man bör ha med sig är att allt kostar dubbelt så mycket som du tänkt, och tar tre gånger så lång tid! I synnerhet om man behöver skaffa alla dessa verktyg initialt.
Men jag skulle alla dagar i veckan välja renovera över ett nytt kataloghus utan själ. För det är inte polskt snabbvuxet vridet virke som skapar livskvalitet.
Att renovera är väl det som skiljer "leva där man bor" från "bo för att överleva".
Jag tror att man behöver prioritera på ett gemensamt sätt. Det vill säga bara för att du prioriterar ett droppande element så kan din partner mycket väl prioritera den skurna rökgasfläkten på pannan.
I exemplet var elementet prioriterat, för att elpatronen fungerade ju -till en kostnad på 540kr/dygn.
Och det är okej, det är känslan av att fixa saker tillsammans som ger sådan fruktansvärd fantastisk kick!
Vad gäller barn så bjud in dem till att vara med, försök förmå dem att lära sig. Vår stora kille ger upp väldigt lätt, men är gärna med och lyssnar samt tittar. Och det är lika mycket OK, för de är olika.
Ett annat perspektiv man bör ha med sig är att allt kostar dubbelt så mycket som du tänkt, och tar tre gånger så lång tid! I synnerhet om man behöver skaffa alla dessa verktyg initialt.
Men jag skulle alla dagar i veckan välja renovera över ett nytt kataloghus utan själ. För det är inte polskt snabbvuxet vridet virke som skapar livskvalitet.
Att renovera är väl det som skiljer "leva där man bor" från "bo för att överleva".
Jag hade gått på ett radhus. Generellt lägre pris och inte lika mycket att fixa med. Bodde själv så under småbarnsåren och hade inte velat bytt det boendet mot något annat. Toppen för ungarna, mycket kompisar på nära håll. Även toppen för föräldrarna då många är i samma sits med barn och därmed finns det fler vakande ögon och utsträckta händer.SparkyBygg93 skrev:
🏡 Husköp – vi behöver era tankar! 🌿
Vi står inför att köpa hus och försöker hitta rätt väg för vår familj. Lägenhet är inte aktuellt just nu – vi vill ha eget, men är osäkra på vad vi ska köpa.
Ska man maxbelåna sig och köpa ett nyare hus som kräver mindre underhåll,
eller köpa ett billigare hus som man får fixa till med tiden?
Jag kommer vara hemma med barnen de kommande åren, så även om vi inte lever på en inkomst vill vi ha en trygg ekonomi.
Vi är inte särskilt kräsna, men heller inte så händiga, så det gäller att hitta rätt balans.
Billigare boende betyder mer utrymme i budgeten och mindre stress – men kanske också fler renoveringar och längre avstånd till stan.
Hur har ni andra tänkt i liknande situationer? Vad hade ni gjort? 🙏
Hoppas det är rätt tråd!
Ja ett radhus med garage och uppfart funkar också! Det ska vi ta medRobert63 skrev:
Jag hade gått på ett radhus. Generellt lägre pris och inte lika mycket att fixa med. Bodde själv så under småbarnsåren och hade inte velat bytt det boendet mot något annat. Toppen för ungarna, mycket kompisar på nära håll. Även toppen för föräldrarna då många är i samma sits med barn och därmed finns det fler vakande ögon och utsträckta händer.
Känslan är härlig! Är bara orolig att vi aldrig kommer i mål😅Skogspromenix skrev:
Vi är i den ständiga "funktionella renoveringen" tillsammans med två små (2 och 5).
Det är någon form av drömvärld. Räkna inte med något stöd från respektive. De kanske inte alls delar ditt intresse för att ta hand om huset eller barnen. "Jag åker till stallet. Ordnar du middag, lägger barnen och lagar elementet så att det inte är kallt i huset när jag kommer hem?"Skogspromenix skrev:
Vi köpte hus med tre småbarn. Huset var från nittiotalet så det var inga jättestora grejer som behövde göras. Jag skulle rekommendera, för förhållandet skull och familjens att köpa något så färdigt som möjligt eller ha så pass mycket pengar att man har råd att renovera. Samtidigt ska man tänka på att bo i ett byggkaos är heller inte lätt. Kök, badrum, tvättrum nyttjas friskt av hela familjen, att vara utan detta bara en vecka frestar på, tro mig!
Att ha familj är inte enkelt, det kan se fint ut på utsidan men är många gånger ett rent helvete. Jag är normal händig och har byggt lite själv och jag förmedlar även byggtjänster, men jag rekommenderar alltid alla att köpa så fördigt de går.
Många vänskapsrelationer går också hädan under denna tid om man ständigt behöver lägga tid på att renovera huset på helgerna. Använd istället tiden till att bjuda in vänner och äta mat och dricka vin. Då upprätthålls relationer och du slipper skilsmässa. Kan låta krasst men talar om erfarenhet, hitils har jag familj och äktenskap intakt men skulle jag behöva göra om resan igen skulle jag aldrig köpa renoveringsobjekt, även om inte vårat hus var det =)
Att ha familj är inte enkelt, det kan se fint ut på utsidan men är många gånger ett rent helvete. Jag är normal händig och har byggt lite själv och jag förmedlar även byggtjänster, men jag rekommenderar alltid alla att köpa så fördigt de går.
Många vänskapsrelationer går också hädan under denna tid om man ständigt behöver lägga tid på att renovera huset på helgerna. Använd istället tiden till att bjuda in vänner och äta mat och dricka vin. Då upprätthålls relationer och du slipper skilsmässa. Kan låta krasst men talar om erfarenhet, hitils har jag familj och äktenskap intakt men skulle jag behöva göra om resan igen skulle jag aldrig köpa renoveringsobjekt, även om inte vårat hus var det =)
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 11 699 inlägg
Jag läste: "Köpa nytt eller renovera småbarn?"
Det är ju en helt annan fråga.
Det är ju en helt annan fråga.
Jag skulle säga att det beror helt på vilka intresse ni har!
Har man ett "behov" av att följa tv-serier, sporter, hänga på krogen med kompisar återkommande eller har andra saker som stjäl mycket tid så är "färdigt att flytta in" att föredra.
Men om man hellre håller på med lite projekt hemma löpande så är renoveringsobjekt toppen. Jag själv byter ju mycket hellre en varmvattenberedare en lördag än sitter och tittar på ännu ett gäng fotbollsmatcher. Jag kan visserligen uppskatta en bra film, match eller tv-serie, men har inget behov av att följa diverse. I år har det blivit "Slow Horses", lite melodifestival och några filmer.
Problem blir det om man TROR sig vara intresserad av att renovera men egentligen mååååste va på gymmet 3 gånger i veckan, fixa naglarna, gå på AW några dagar och lite andre "me-time" saker. Då blir det ju bara kaos. Ännu värre om bara en av er trivs med att renovera och den andre vill gå på krogen, då kommer ett vänsterprassel som ett brev på posten skulle jag tro.
Så, börja med att vara helt ärlig mot varandra och diskutera igenom noga. Trivs man inte med att jobba själv i huset så sikta på något färdigt och beroende på hur dyra andra intressen är, välj boende något steg billigare än ni tror ni har råd med
Men om man trivs med det finns det inte mycket mer belönande än att dra igång ett projekt, lära sig en massa nya saker, genomföra allt och i efterhand njuta av resultatet!
Har man ett "behov" av att följa tv-serier, sporter, hänga på krogen med kompisar återkommande eller har andra saker som stjäl mycket tid så är "färdigt att flytta in" att föredra.
Men om man hellre håller på med lite projekt hemma löpande så är renoveringsobjekt toppen. Jag själv byter ju mycket hellre en varmvattenberedare en lördag än sitter och tittar på ännu ett gäng fotbollsmatcher. Jag kan visserligen uppskatta en bra film, match eller tv-serie, men har inget behov av att följa diverse. I år har det blivit "Slow Horses", lite melodifestival och några filmer.
Problem blir det om man TROR sig vara intresserad av att renovera men egentligen mååååste va på gymmet 3 gånger i veckan, fixa naglarna, gå på AW några dagar och lite andre "me-time" saker. Då blir det ju bara kaos. Ännu värre om bara en av er trivs med att renovera och den andre vill gå på krogen, då kommer ett vänsterprassel som ett brev på posten skulle jag tro.
Så, börja med att vara helt ärlig mot varandra och diskutera igenom noga. Trivs man inte med att jobba själv i huset så sikta på något färdigt och beroende på hur dyra andra intressen är, välj boende något steg billigare än ni tror ni har råd med
Men om man trivs med det finns det inte mycket mer belönande än att dra igång ett projekt, lära sig en massa nya saker, genomföra allt och i efterhand njuta av resultatet!
Sen ska man ju också vara medveten om att man har bara 24h per dygn. Ska man hinna med att jobba, renovera och låta ungarna ha lite aktiviteter, skjuts, kalas osv så är enda lösningen att ens egna andra intresse får vika.SparkyBygg93 skrev:
Å andra sidan så måste jag säga att sen jag fick barn så är inte mycket MER intressant än att lägga tid på dem. Fick dem vid 30 ungefär så hann ju med mig själv lite innan och hoppas hinna mer efter de är stora. Så var man är i livet spelar också stor roll. Men just nu så är det familjen, huset, bilar och jobb som hinns med. Samt resor med famlijen den tid som finns!
Hej, vi som är ateister behöver inte en själ i ett hus, ju nyare desto bättre det gäller både hus och bilar, de flesta katalog hus är byggda inomhus i fixturer i torrt klimat vilket gör att de är mått riktiga och har torr isolering, dessutom mycket bättre planlösningar och energisnålare än gamla hus. Det samma sak med gamla bilar, jag vet eftersom jag har 3 bilar, en veteran, en snart veteran och en nästan ny. Den nya är faktiskt mycket bättre på samtliga punkter men den saknar veteran bilens charm, det kan jag leva med men jag skulle aldrig använda den charmiga veteran bilen som bruksbil. Likväl gillar jag charmiga gamla hus så länge jag slipper bo och äga demSkogspromenix skrev:
Men jag skulle alla dagar i veckan välja renovera över ett n ytt kataloghus utan själ. För det är inte polskt snabbvuxet vridet virke som skapar livskvalitet.