22 342 läst ·
95 svar
22k läst
95 svar
Köpa ny tv, vilken ska man välja ?
Bra påpekande. Tar vi vår lösning har vi kört IPTV i mera än 10 år och TVn blir mera av en skärm där kanalbyten, etc, görs i STBn istället. Ljudet i TVn är ointressant då det körs via ljudanläggningen.N Niq skrev:
Så lite mera info från ts skulle vara bra hur TVn används och annan utrustning.
Tvn kommer mestadels användas för att kolla ”nyhetsmorgon” streama serie & endel film på Netflix & för barnen! VM & EM i fotboll, annars inget annat i sportväg så, tid finns inte med små barn tv spel kommer inte heller användas
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Då tycker jag att operativsystemet är viktigt. Samsung och LG är helt okej men jag föredrar Android TV som har inbyggt google cast. (Sony, Sharp och Philips)
Köp en 4k vad du än gör, sjukt störigt det kommer vara sen annars om man köpte "för dålig tv" och får leva med det i 10 år
Köp en 4k vad du än gör, sjukt störigt det kommer vara sen annars om man köpte "för dålig tv" och får leva med det i 10 år
Alla kedjor säljer bort gamla varor eller varor de vill bli av med. Ibland med ruskig rabatt, bara att gratulera till din påpasslighethsd skrev:
Jag köpte en bärbar dator från mediamarkt, halva priset mot andra -dessutom betydligt billigare än på tyska mediamark? Prisdump??
Har inte sett andra göra så
Jag köpte en panasonic tv på elgiganten online en dryg tusing billigare än i elgiganten butik dessutom fritt hemkörd till dörren ,har tipsat bekanta om detta och de blev glada eftersom många prylar kräver släp ...
Elgiganten har samma pris online som i butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Om du vill ha en 55" skulle jag överväga denna:
https://www.elgiganten.se/product/t...gclsrc=aw.ds&dclid=CIWn1q_B7twCFYqEmgodB04MIA
https://www.elgiganten.se/product/t...gclsrc=aw.ds&dclid=CIWn1q_B7twCFYqEmgodB04MIA
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Beror väl på hur man använder sin TV...
Jag köpte en Luxor på Ica, 55 tums med Youtube och Netflix integrerat i TV'n och jag kan cast från min PC (Win10) till TVn.
Full HD räckte för mig.
Kostnad... 3500 för en 55 tum
Äh, tittade nu på deras hemsida och de hade endast 50 tums med annat pris kvar nu... mycket händer på några månader.
Jag köpte en Luxor på Ica, 55 tums med Youtube och Netflix integrerat i TV'n och jag kan cast från min PC (Win10) till TVn.
Full HD räckte för mig.
Kostnad... 3500 för en 55 tum
Äh, tittade nu på deras hemsida och de hade endast 50 tums med annat pris kvar nu... mycket händer på några månader.
Håller med och känner igen mig här. Jag köpte en Samsung 65" Q6f. Min fru brydde sig inte heller om bildkvalitet innan vi fick den, nu kommenterar hon ofta att hon tycker bilden är så otroligt bra. Visserligen är denna i dagsläget dubbla din budget, men för bara några vekor sedan hade de en drive och den var nere under 15000 vilket är en sjukt bra deal för den TVn, 65" dessutom. Har du lite tid på dig kanske 55" kan komma närmare din budget.E Enplanaren skrev:
Jag skulle avvakta lite, spana efter när exempelvis Elgiganten har en bra deal och slå till på en QLED/OLED. Ibland har de ju också returnerade produkter i butiken med samma garantier som vid köp av en ny. Jag valde personligen QLED över OLED framförallt pga burn-in problem som går att läsa om online samt ofta syns tydligt på vissa apparater i butik..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Qled är förövrigt en LED tv. För samma pris som Samsung QLED finns t.ex. Sony led med lika bra bildkvalitet.
Kolla prishistorik på prisjakt så ser du om det är en bra deal eller inte.
Kolla prishistorik på prisjakt så ser du om det är en bra deal eller inte.
Det är samma pris online som i butik hos Elgiganten. ibland kan det vara fel prislapp på hyllan då det inte hunnit skrivas ut en ny prislapp än. (jobbar på Elgiganten).hsd skrev:
Samma sak med bauhaus som är sämre på att byta priset på hyllan, där är det sällan rätt pris på hyllkanten men i kassan får man rätt pris, dvs samma som online. På bauhaus ska man alltid kolla webben för rätt pris, specielly om man planerar att använda prisgarantin. annars är det lätt att bli besviken när man får det korrigerade(rätta) priset i kassan som oftast är samma som billigaste konkurrent.
A Andreas117 skrev:
Efter att jobbat i några år på Viaplay, och sist som produkt ansvarig för just smarta tv apparater så är svaret väldigt enkelt, köp en LG Oled om du kan, annars köp en Samsung. Det är rätt stor skillnad mellan modellerna, så det är värt att köpa en "premium modell".
Det borde gå att hitta en C7 oled från LG (förra årets modell) i 55" för en rimlig peng nu när dom släppt nya modeller i somras för 2018.
Annars är nyare Samsung grymt bra, men för att TVn ska stödja "rätt" format av UHD/4K med HDR så köp helst inte en modell före 2017.
Men en C7 OLED från LG var världens bästa TV tills dom släppte 2018 modellerna, och skillnaden mellan OLED och LCD (inkl QLED) är större än vad man tror...
Samsungs paneler är ganska känsliga för betraktningsvinkel. Något att tänka på om man inte sitter rakt framför. Det är stor skillnad på en meter hit eller dit i sidled.