J J-stedt skrev:
jJag har sett filmer från SVT som alltså är utsända med bra kvalitet. Man reagerar inte speciellt – förrän man tar fram en BD med samma film. Jag kan inte peka på vad det är, men bilden blir alltid bättre. Mer detaljerad på något sätt. (Lite som med MP3-ljud. Det låter inte illa, men lyssnar man på okomprimerat ljud så kommer det fram så många fler detaljer, inte minst från själva inspelningsrummet.) Ofta blir till och med ljudet bättre, vilket förstås märks mest om man har en hyfsad 5-1- (eller mer) anläggning.

Jag har UHD, vilket faktiskt ger en viss förbättring även på HD. Ska man tillgodogöra sig den högre upplösningen (4k) så måste man med 55-tummare sitta högst tre meter från tv:n. Nu är ju UHD-standarden inte bara högre upplösning, utan även betydligt bättre färgnyansering – under förutsättning att bildmaterialet har det, förstås, vilket sällan är fallet.
Tack för ett ambitiöst inlägg.

Bilden är inte bara en upplösning - den är bildinformation. Material som sänds är hårdare komprimerat än det som ligger på skiva. TV4 HD är ett skräckexempel. Vissa produktioner är helt urvattnade och oroliga bildmässigt på grund av mördande kompression. Se även på filmer man tankar ner. En HD-film kan ligga på 4-8 GB. Samma film på skiva kan vara 20-40 GB. Samma upplösning, men inte samma bild eftersom den senare innehåller så mycket mer information.

Angående 55 tum och 3 meter så är 720 rätt upplösning, allt över det kommer se lika ut.

Haha, ett ämne som triggar många :crysmile:
Tror inte jag sett någon nämna uppdateringsfrekvensen.
Många apparater i de lägre prisklasserna ligger kvar med 50Hz, självklart ska du ha en med 100Hz.
Enkelt förklarat betyder det hur bilden hänger med i snabba rörelser, 50Hz och fotbollsspelaren får en oskärpa runt sig när hen springer.
Detta ska inte blandas ihop med bildfrekvens!

Tips 2, smart tv används mer och mer, vad vill du kunna se? Det mesta går att lösa med andraparts enheter, men det är rätt skönt och bara gå in på netflixappen.
Plejmo stöds tex inte av LG, men av Samsung.
Är du inte kräsen på bilden, så är de flesta kända apparater bra, mer intressant vad de kan!
Kommer tex ha svårt och slita mig från min gamla Philips med 4-vägs ambilight men värdelös smart tv, cromcast får vara räddaren vid behov.
Här en nyare LG som ungarna belägrar med allt annat än kolla på det som kommer via antenn kabeln.

D debbo skrev:
Haha, ett ämne som triggar många :crysmile:
Tror inte jag sett någon nämna uppdateringsfrekvensen.
Många apparater i de lägre prisklasserna ligger kvar med 50Hz, självklart ska du ha en med 100Hz.
Enkelt förklarat betyder det hur bilden hänger med i snabba rörelser, 50Hz och fotbollsspelaren får en oskärpa runt sig när hen springer.
Detta ska inte blandas ihop med bildfrekvens!

Tips 2, smart tv används mer och mer, vad vill du kunna se? Det mesta går att lösa med andraparts enheter, men det är rätt skönt och bara gå in på netflixappen.
Plejmo stöds tex inte av LG, men av Samsung.
Är du inte kräsen på bilden, så är de flesta kända apparater bra, mer intressant vad de kan!
Kommer tex ha svårt och slita mig från min gamla Philips med 4-vägs ambilight men värdelös smart tv, cromcast får vara räddaren vid behov.
Här en nyare LG som ungarna belägrar med allt annat än kolla på det som kommer via antenn kabeln.
:rofl::rofl::rofl::rofl: det finns idag 120 Hz TV apparater, men inte vanligt och fungerar endast när dator är inkopplad annars 60hz inget annat (50hz hade dom i USA med tjocktv, då påverkade frekvensen på elen).

Hittar du 100hz,600hz eller 1000hz i marknadsföringen är det bara bondfångeri.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
:rofl::rofl::rofl::rofl: det finns idag 120 Hz TV apparater, men inte vanligt och fungerar endast när dator är inkopplad annars 60hz inget annat (50hz hade dom i USA med tjocktv, då påverkade frekvensen på elen).

50Hz kördes i Europa (PAL) på grund av elnätet som har samma frekvens medan de i USA med fler länder har kört på 60Hz (NTSC) av samma anledning.

• Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
R Ragganof skrev:
Køpte en 8000 serie nyligen, och vad är det du tänker på? Är inte van smart tv så har inget att gemföra med, men tycker den funkar smidigt. Och kul att styra med mobilen
Dagens 8000-serie är säkert inte samma produkt som min 3år gamla.

App-stödet för Tizen har varit dåligt - t.ex. fanns inte SVT Play - och finns inte de appar du vill använda så är det ju ganska meningslöst med smart-TV. Och på den inbyggda webläsaren kan man inte titta på video/streaming (webläsaren är på en TV, hallå!), och dessutom är läsaren seg som sirap. Att casta t.ex. en mobil på skärmen funkade inte - om man inte hade en Samsungmobil. Allt detta är nu löst med Chromecast.

Ofta står TVn och funderar på vilken knapp jag tryckte på på fjärren (”Tryckte du på nästa kanal? Hmmm...vilken kan den vara? Är du säker? Om du trycker igen får du nästnästa kanal på en gång, två flugor i en smäll!”) Uppstarten vid påslagning kan vara seg. Men jag skall undvika att nämna något om inspelningsfunktionen, vilken vi använder mycket, det kan bli en roman. Problem med bilden när jag fick TVn viftade Samsungs support bort med ”så skall det vara”. Verkligen? Återförsäljaren erbjöd sig dock att byta ut TVn.

Men har man väl fått in en kanal och bara tittar så är ju TVn bra! Inte vad jag förväntade mig av en TV i de högre prisklasserna dock. TVn har också fått pris - första plats i kategorin mitt sämsta köp någonsin. Inte illa. :mad:

Min bild av Samsung är att de släpper en enorm mängd produkter på marknaden, och tyvärr är detta viktigare än att säkerställa produktkvaliteten, särskilt när det gäller mjukvaran.

Jag har ungefär samma upplevelse av vår 4:a år gamla Samsung Smart-TV. Efter bara ett år gick det inte längre att kolla alls på SVT Play t ex. Kanalbyten går otroligt långsamt och att starta skiten är ännu värre.

Någon i tråden undrade hur ofta vi byter TV. Jag har hittills bara bytt när den gamla TV har gått sönder på något vis, men nu blir det nog långt innan dess. Jag följer därför tråden med stort intresse då jag också är på jakt efter en 55:a. Säkert är att det i alla fall inte blir någon Samsung. Just nu lutar det åt Sony efter ett besök hos kompisar som har en. De hade goda erfarenheter av Android TV.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag har också en 8000-modell från samsung, men en klart äldre (2013) och jag är fortfarande väldigt nöjd med den – förmodligen en av de bästa bildvisarna utan 4k och den ”låga” upplösningen räcker bra i mitt fall.

Relevansen i denna tråd? Jo, de inbyggda smart-grejerna lade av en efter en (i takt med att tjänsteleverantörerna uppdaterade sina tjänster), men det gör inget alls eftersom min AppleTV4 låter sig styras av samsungfjärren så appletv:n känns lika lättillgänglig som de inbyggda smartfunktionerna. Jag skulle därför inte bry mig om min nästa teves smartfunktioner, bättre att ta sådant via NvidiaShield/AppleTV/Chromecast.

Där är ju då en fördel för Android TV, att dom har inbyggd google cast. Gött med nätverkssladd rätt in i tv:n

S spendera skrev:
50Hz kördes i Europa (PAL) på grund av elnätet som har samma frekvens medan de i USA med fler länder har kört på 60Hz (NTSC) av samma anledning.
Så var det kanske, blandar alltid ihop den delen :cool:

T TowaTei skrev:
Relevansen i denna tråd? Jo, de inbyggda smart-grejerna lade av en efter en (i takt med att tjänsteleverantörerna uppdaterade sina tjänster), men det gör inget alls eftersom min AppleTV4 låter sig styras av samsungfjärren så appletv:n känns lika lättillgänglig som de inbyggda smartfunktionerna.
Hm. Detta visste jag inte om. Då kanske man skall skaffa sig en Apple TV 4 istället för helt ny TV. Eller både en ny TV och en Apple TV 4 för att var på säkra sidan :-).

B Broken arrow skrev:

Lugn i stormen, ja när dom marknadsför 600, 1000Hz är det något eget påhittat som ser bra ut.
Mycket riktigt har vi 50Hz i Sverige och tv uppdaterar bilden då 50ggr i sekunden, men en 100Hz apparat skapar en extra bild, så ögat uppfattar 100 bilder i sekunden, därmed flyter bilden mjukt när kameran panorerar.

D debbo skrev:
Lugn i stormen, ja när dom marknadsför 600, 1000Hz är det något eget påhittat som ser bra ut.
Mycket riktigt har vi 50Hz i Sverige och tv uppdaterar bilden då 50ggr i sekunden, men en 100Hz apparat skapar en extra bild, så ögat uppfattar 100 bilder i sekunden, därmed flyter bilden mjukt när kameran panorerar.
Nej inte idag, om du inte ställt in det själv på tven. 100hz finns inte utan är 120 eller 60hz som gäller (sen kan det finnas någon obskyr TV som kan ha andra hz i vissa upplösningar). Det du pratar om är "bildförbättring" funktion, där samma bild/frame dubblas. Har inget med faktiska uppdaterings frekvensen på panelen. Det är den jag pratar om, resten är PR jippo även det du pratar om, för få bästa bild stäng av alla "förbättrings lägen(eller snarare förstörings lägen jag kallar det för)"

Idag körs det med 60hz alltid, är bara om du kör lägre upplösning eller ändrar manuellt du kan få andra hz (detta om kopplar in datorn och ändrar genom grafikkortets inställningar).

• Gilla
start79
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Tack för ett ambitiöst inlägg.

Bilden är inte bara en upplösning - den är bildinformation. Material som sänds är hårdare komprimerat än det som ligger på skiva. TV4 HD är ett skräckexempel. Vissa produktioner är helt urvattnade och oroliga bildmässigt på grund av mördande kompression. Se även på filmer man tankar ner. En HD-film kan ligga på 4-8 GB. Samma film på skiva kan vara 20-40 GB. Samma upplösning, men inte samma bild eftersom den senare innehåller så mycket mer information.

Angående 55 tum och 3 meter så är 720 rätt upplösning, allt över det kommer se lika ut.
Jag ändrade till två meter. Min första jämförelse var ett minne av jämförelse mellan gamla 576 och 1080.

Skillnaden mellan utsänd film och BD kan bäst beskrivas som att BD är lugnare på något sätt, men framför allt mer nyanserad.

T torkelb skrev:
För den som inte är så förtjust i fot (typiskt USA)

[bild]
Jag delar inte upplevelsen av det här diagrammet, så jag började undersöka var det kommer ifrån. Den äldsta källan jag kan hitta är https://carltonbale.com/does-4k-resolution-matter/ Författaren verkar vara en allmänt ytterst duglig person med utbildning och erfarenhet främst inom produktledning och affärsstyrning, och även hembioentusiast. Han synes inte vara tekniskt utbildad, inte ingenjör. Inte heller jag är ingenjör. Min erfarenhet är att ha jobbat med tv och film bedömning av bilder i olika former sedan 1981.

Min egen miljö består av en 3 år gammal Samsung 55" 4k UHD, Telia digitalbox, Apple TV 4k, Apple Macmini dator. Bildkällorna går i HDMI genom en Pioneer Receiver till TV:n. Eventuell uppskalning av 720p/1080i/1080p till 4k görs i TVn. Abonnemang på Netflix 4k. Jag sitter 3 meter från TVn.

Min upplevelse är att allt bildmaterial ser bättre ut på en 4k TV. Detaljrikedomen i 4k märks verkligen. 4k-program på Netflix och demofilmer från Youtube är enastående, både från Apple TV, från datorn och med de i TVn inbyggda apparna.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
Nej inte idag, om du inte ställt in det själv på tven. 100hz finns inte utan är 120 eller 60hz som gäller (sen kan det finnas någon obskyr TV som kan ha andra hz i vissa upplösningar). Det du pratar om är "bildförbättring" funktion, där samma bild/frame dubblas. Har inget med faktiska uppdaterings frekvensen på panelen. Det är den jag pratar om, resten är PR jippo även det du pratar om, för få bästa bild stäng av alla "förbättrings lägen(eller snarare förstörings lägen jag kallar det för)"

Idag körs det med 60hz alltid, är bara om du kör lägre upplösning eller ändrar manuellt du kan få andra hz (detta om kopplar in datorn och ändrar genom grafikkortets inställningar).
Nu, blir jag fundersam, "Idag körs det med 60hz alltid" har inte utsänd frekvens med inspelat material att göra?

Om vi tar mobilen eller en actionkamera så kan man ofta välja om man ska spela in i 30fps eller 60fps, har tron om att man förr spelade in i 25fps, fast egentligen ingen koll.

Nästa fundering då är interpolerar tv bolaget utsändnigen då så att äldre material blir 50Hz eller 60Hz?

Hur som haver så är min uppfattning att en apparat som interpolerar en extra gång 100/120Hz ger en mycket stabilare bild om du framför allt kollar fotboll.
Men smaken är som baken, och tror det skiljer en hel del om personliga erfarenheter beroende på vilka skärmar man faktiskt kollat på.
För film älskaren brukar svärtan stå högt i kurs, vilket sportnörden struntar i.

Mitt råd till TS kvarstår, är du i elektronikbutiken, jämför 2 skärmar i samma prisklass varav den ena kan interpolerar en extra bild 100/120Hz

Min erfarenhet är att man brukar nämna 50 eller 100Hz i butik och specar. Troligen benämns samma apparat i andra delar av världen 60/120.
Men så var det 2 år sedan jag grotta ner mig för ny tv till barnen. Kanske är 60/120 som gäller 2018 även i Sverige :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.