10 453 läst ·
52 svar
10k läst
52 svar
Köpa ny skruvdragare, är kluven
Nu såg jag precis att K-rauta har erbjudande på:
Bosch GSR 12V-BD. 12V. 2 växlar. Snabbchuck 10mm. 2st 2,0 Ah NiMh batterier. 1h laddare. Levereras i väska.
För 1495:-
Med två batterier tycker jag att det verkar rätt vettigt !?
K-rauta anger vridmomentet till 27Nm i annonsen. På Bosch sida såg jag siffrorna 32Nm/19Nm (hårt/mjukt) så siffrorna stämmer inte överens ?? Ingen aning om varför...
(Kan det vara något med att maskinen har tillägget BD?)
Annars verkar det här vara en maskin ur (den blå!) standard-duty-serien, vad är skillnaden mot heavy-duty-serien? Är standard-duty något slags halvskräp som proffsen aldrig skulle befatta sig med, trots att dom är blåa?
Sen har K-rauta en dragare ur den gröna serien för samma pris, även den med två batterier. Batterierna var lite svagare, maskinen hade aningen mindre vridmoment, MEN batterierna var Litium-jon ! Är Li så pass mycket bättre så att det är motiverat att köpa en grön istället för en blå i detta fall?
Mycket frågor blev det...
mvh //Mikael
Bosch GSR 12V-BD. 12V. 2 växlar. Snabbchuck 10mm. 2st 2,0 Ah NiMh batterier. 1h laddare. Levereras i väska.
K-rauta anger vridmomentet till 27Nm i annonsen. På Bosch sida såg jag siffrorna 32Nm/19Nm (hårt/mjukt) så siffrorna stämmer inte överens ?? Ingen aning om varför...
Annars verkar det här vara en maskin ur (den blå!) standard-duty-serien, vad är skillnaden mot heavy-duty-serien? Är standard-duty något slags halvskräp som proffsen aldrig skulle befatta sig med, trots att dom är blåa?
Sen har K-rauta en dragare ur den gröna serien för samma pris, även den med två batterier. Batterierna var lite svagare, maskinen hade aningen mindre vridmoment, MEN batterierna var Litium-jon ! Är Li så pass mycket bättre så att det är motiverat att köpa en grön istället för en blå i detta fall?
mvh //Mikael
Ja den är gjord i malaysia och inte i schweiz (frågan är om det gör den sämre för det) är nog bara en tidsfråga innan all tillverkning sker i låglöneländerna.Mikael_L skrev:Nu såg jag precis att K-rauta har erbjudande på:
mvh //Mikael
Den på hemsidan tror jag har NICD batreier och inte NIMH batterier som den på K-Rauta. Lite mer kräm i NICD men också lite mer Kadmium vilket är klart miljöfarligt.
Om jag byggde hus hela dagarna året om som yrkesman skulle jag välja en med vrid och effekt. För att bygga ett hus eller två tror jag den funkar alldeles utmärkt.
Erkänner....Lider av de grå lådornas förbannelse..... :-/ Men....
Min Festool C 12 i låda med vinkelchuck, chuck med förskjutet drivhuvud och Centronicsystemet för snabba verktygsbyten har gjort mina snickarkollegor lite Fetsoolgröna av avund. Man snackar gärna om Watt, Ah, vridmoment och om Dewalt, Hilti eller Hitachi. Alla ser likadana ut med få undantag. Men när det kommer till praktiskt arbete så har inte skilladerna på papperet lika stor betydelse som det har i broschyrstället. Det är snarare vikten i kombination med mångsidigheten som betyder mer. Hur snabbt det går att skruva upp en köksinredning, dra gipsskruv, komma åt på trånga ställen, avgörs av andra faktorer.
Så mitt råd är: Köp en Festool C12 i låda med alla tillbehör. Då har du en dragare/borrmaskin som klarar så otroligt mycket mer.
Min Festool C 12 i låda med vinkelchuck, chuck med förskjutet drivhuvud och Centronicsystemet för snabba verktygsbyten har gjort mina snickarkollegor lite Fetsoolgröna av avund. Man snackar gärna om Watt, Ah, vridmoment och om Dewalt, Hilti eller Hitachi. Alla ser likadana ut med få undantag. Men när det kommer till praktiskt arbete så har inte skilladerna på papperet lika stor betydelse som det har i broschyrstället. Det är snarare vikten i kombination med mångsidigheten som betyder mer. Hur snabbt det går att skruva upp en köksinredning, dra gipsskruv, komma åt på trånga ställen, avgörs av andra faktorer.
Så mitt råd är: Köp en Festool C12 i låda med alla tillbehör. Då har du en dragare/borrmaskin som klarar så otroligt mycket mer.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Säkerligen en bra maskin, men utformningen och greppet är lite annorlunda än normalt. Jag tycker inte att den känns helt stabil i handen i och med att den inte stöder ovantill. Dvs maskinen har ingen utskjutande del baktill och viktfördelningen är lite annorlunda. Det är kanske en vanesak. Men smaken är som baken och tur är väl detPingler skrev:
Finns ju även TDK modellen som set.. men det är klart.. då snackar vi andra summor också för festoolen.
http://www.smsservice.se/productView.php?pid=351
http://www.smsservice.se/productView.php?pid=351
Ja båda varianterna finns som sagt. Men som gammal Hilti-nötare måste jag ändå säga att Festool C12 är betydligt trevligare att arbeta med. En orsak tror jag är att den är så kort. Avståndet mellan handen och bitsen är mindre än på andra dragare. Ger grym kontroll. Och man kommer in i trånga utrymmen (utan att behöva sätta på vinkelchucken). Fast bäst är ändå de snabba verktygsbytena. Chucken (med lämplig borr, tex) kopplas loss på en sekund efter borrning, in med försänkaren, därefter in med bitsen, dra skruven, på med chucken osv. Om man nu inte har köpt borrar med centronic-fäste i alla storlekar. I så fall kan man glömma chucken helt.
Klicka här för att svara