rudivoller skrev:
Hmmm...googlade lite på "basic duty" och fann en massa ryska sajter. Det luktar parallellimport från öststaterna. Det behöver kanske inte vara sämre, men det känns inte lika bra.
Jag gjorde som du. Det var Ukrainska sajter som jag hittade skruvdragaren på. Där stod det att den hade 1.2Ampertimmars batterier. 2 stycken batterier ingick och priset omräknad blev ca 1300KR
 
1,2 alltså - vad jag förstår är det inget vidare...vilka skurkar...lite falsk marknadsföring tycker jag. nä, jag ska leta reda på en billig AEG Best 12X, jag tror att den passar mina hushållsbehov utmärkt. Tips på köpställen tas tacksamt emot.
 
Mikael_L
På Makitas svenska hemsida (essve.se) så såg jag att några batterimaskiner hade det där rödfärgade batteriet, gemensamt var att alla var på 2 Ah. Så eventuellt är det inget fusk. Jag skulle helt enkelt börja med att fråga på försäljningsstället om dom vet något om maskinen, om det t.ex. är en ren kampanjmaskin osv.
 
Mikael_L
Jag är inte så observant alltså ;) , BAsic duty var det som ni avhandlade, det är ju bosch-maskinen.
Men även där kan man väl iofs fråga återförsäljaren...
 
Hej!

Jag kanske kommer in lite sent i disskusionen...

Köp en Festool C12.

Har en själv, och det är det bästa jag köpt... Är så nöjd..., 8-)

Innan jag köpte den så sa en del att den var bra, men lite klen. Kan bara säga att klen är den inte... Stod och drog i 180mm långa träskruv en hel dag utan att jag behövde byta batteri. :)

/Jonas
 
Mikael_L skrev:
På Makitas svenska hemsida (essve.se) så såg jag att några batterimaskiner hade det där rödfärgade batteriet, gemensamt var att alla var på 2 Ah. Så eventuellt är det inget fusk. Jag skulle helt enkelt börja med att fråga på försäljningsstället om dom vet något om maskinen, om det t.ex. är en ren kampanjmaskin osv.
Ett Makitabatteri som är rött är ett NiCd!
 
Mikael_L
geschwint skrev:
Ett Makitabatteri som är rött är ett NiCd!
Aha, tur att man lär sig något nytt varje dag.. ;D :o ;)
 
åter till min fråga, är batterierna röda för att man ska behandla dem som tnt? ;D
 
Nu har jag varit och kännt på samtliga maskiner som jag är intresserad av och här följer en liten recension:

1. Bosch Basic Duty (en blå variant)

http://www.jarnia.se/www/live/hemsida_produktvisning.aspx?TreeID=3251&ProductID=2158

Kändes rätt plastig, men bekväm att hålla i handen. 2,0 Ah är väl rätt ok. Priset på 1595 överkomligt.

2. Makita på Harald Nyborg

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=8310&Grp=210030&n=20100

Kändes bra i handen och var ganska lätt, men jag blir alltid lite skeptisk när jag hittar bra märkesmaskiner på harald nyborg. Ett rött batteri indikerar som någon nämnde NiCd och det känns inte riktigt ok.

3. AEG BS12X 3,0 Ah.

http://www.zarsen.de/index.php?page=overview&product=21369&cat=19311&t=idealo

Väl inne i en Järniabutik såg jag skönheten; en AEG med metallchuck, vändbart batteri och 3,0 Ah. Priset på 1895 var nedsatt från 2495. Vid en prisjämförelse på tyska sidor (som brukar vara billiga) såg jag att motsvarande kostad 190 Euro. Enda nackdelen med AEG:n är att den kändes ganska tung (2,1 kilo).


För min del blir det AEG:n; känns som ett bra pris i förhållande till kvaliteten.  :)

 
Jag har haft en 9,6V AEG under många år med ca 1,3 Ah. Jag har varit supernöjd med denna tills den lade av i somras. Jag köpte den som Bauhaus hade till salu för 995:-, 12V och 2,7 Ah tror jag det var. Även nu riktigt riktigt nöjd. Det enda jag egentligen saknar är 13mm chuck. Det nya vändbara batteriet gör att man kan reglera balansen något också, riktigt bra det med.

Ja ja, detta var bara ett inlägg bland alla andra med åsikter...

Yamma
 
Mikael_L
rudivoller skrev:
Nu har jag varit och kännt på samtliga maskiner som jag är intresserad av och här följer en liten recension:

3. AEG BS12X 3,0 Ah.

[länk]

Väl inne i en Järniabutik såg jag skönheten; en AEG med metallchuck, vändbart batteri och 3,0 Ah. Priset på 1895 var nedsatt från 2495. Vid en prisjämförelse på tyska sidor (som brukar vara billiga) såg jag att motsvarande kostad 190 Euro. Enda nackdelen med AEG:n är att den kändes ganska tung (2,1 kilo).

För min del blir det AEG:n; känns som ett bra pris i förhållande till kvaliteten. :)
Ingår det ett eller två batterier då?

När skruvdragare diskuteras så hett här och nu så ska jag passa på och fråga; vilket vridmoment behöver man?
Denna AEGn har 33Nm, jämfört med diverse andra (semiproffs) maskiner är det ganska högt. Tittar man på en aning mer hobbybetonade (Grön bosch, B&D, Skil osv) är det sällan över 25Nm. Och tittar man slutligen på Bruksbo, Ferm, Meec alpha tools osv finner man sällan några momentuppgifter, men i de fall det går att hitta är det ofta ännu sämre.
(OBS, det är ingen total marknadskoll jag gjort, utan bara några snabba nedslag här och var... ::) )

Så frågan är: Hur mycket moment behövs det när man bygger ett hus?
(Och när behöver man mest? När man monterar köksskåpen?)

//Mikael
 
makita 6270 12v 2,6Ah
mkt styrka och låg vikt. behövs starkare tar jag fram borrmaskinen.
 
skall nog vara och titta på makita till helgen,
 
Har en lite äldre makita en 6227:a och den är underbar. Inte alltför tung och stark som bara den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.