10 453 läst ·
52 svar
10k läst
52 svar
Köpa ny skruvdragare, är kluven
Hej
Jag har haft några dragare under åren, men för nån månad sedan köpte jag en Dewalt DW054. Det är en slagskruvdragare. Funkar som däckfirmornas mutterdragare. Helt fantastisk att dra med. När man drar stora skruv drar inte maskinen åt sidan alls vilket gör att det inte blir nån belastning på handleden. Dessutom är den betydligt mindre o lättare än en trad. skruv/borrmaskin. Det kostar ca 2000 kr på import eller 4500 i affären.
Jag har haft några dragare under åren, men för nån månad sedan köpte jag en Dewalt DW054. Det är en slagskruvdragare. Funkar som däckfirmornas mutterdragare. Helt fantastisk att dra med. När man drar stora skruv drar inte maskinen åt sidan alls vilket gör att det inte blir nån belastning på handleden. Dessutom är den betydligt mindre o lättare än en trad. skruv/borrmaskin. Det kostar ca 2000 kr på import eller 4500 i affären.
En test som GP gjorde i augusti
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=291466
http://www.gp.se/content/1/c6/29/14/66/SkruvdragareNY.pdf
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=291466
http://www.gp.se/content/1/c6/29/14/66/SkruvdragareNY.pdf
rudivoller skrev:
Det låter som att Yamma också pratar om AEG Best 12X. Jag har också en sån och tycker att den är rätt OK men liiite svag är den allt...så för att undvika förväxllingar vill jag påpeka för andra spekulanter att det är en helt annan och betydligt svagare maskin än AEG:s 12v Raptor som har fått mycket beröm.Yamma skrev:
Måste oxå instämma i att Festtoolmaskinen är det trevligaste jag använt, men för 4 papp skall man ju få lite maskin.
Jag höll på lite med sommarstugan i somras och hade inte mina maskiner med mig, så jag köpte en Ferm 14 V maskin på Jula för 300 pengar. Och två dar senare åkte jag tillbaka och köpte en till! Det var nämligen 3 kronor dyrare än att köpa ett extrabatteri...
Rekommenderas varmt som budgetmaskin.
Jag höll på lite med sommarstugan i somras och hade inte mina maskiner med mig, så jag köpte en Ferm 14 V maskin på Jula för 300 pengar. Och två dar senare åkte jag tillbaka och köpte en till! Det var nämligen 3 kronor dyrare än att köpa ett extrabatteri...
Rekommenderas varmt som budgetmaskin.
Lite förtydligande om 12V/vikt/vridmoment i Nm/Ah etc...
12v är väl 12v? Nix! Jämför en V8 på 150Hk och en Fiatmotor på 150Hk, vridmomentet är väldigt olika, V8'an är tung och stark som tusan men drar mycket bränle, Fiatmotorn är lätt och bränslesnål men orkar inte dra tungt. Ah är storleken på tanken.
Nm som uppges av leverantörarna skall man ta med en nypa salt, det finns 2 sätt att mäta net, hårt eller mjukt förband som det kallas.
Det är smidigt med sladdlöst, men har ni elkontakter så stoppa i sladden....
/Häsningar (En som Jobbar i branchen sen 25år)
Ps! Någon blir kanske sur nu...
Ds! Det bjuder jag på...
12v är väl 12v? Nix! Jämför en V8 på 150Hk och en Fiatmotor på 150Hk, vridmomentet är väldigt olika, V8'an är tung och stark som tusan men drar mycket bränle, Fiatmotorn är lätt och bränslesnål men orkar inte dra tungt. Ah är storleken på tanken.
Nm som uppges av leverantörarna skall man ta med en nypa salt, det finns 2 sätt att mäta net, hårt eller mjukt förband som det kallas.
Det är smidigt med sladdlöst, men har ni elkontakter så stoppa i sladden....
/Häsningar (En som Jobbar i branchen sen 25år)
Ps! Någon blir kanske sur nu...
Ds! Det bjuder jag på...
Jag köpte en dylik fast 14.4v nyligen och Rackarns vad bra den är.P-plats.se skrev:Tips till er som ska köpa skruvdragare är att passa på att köpa en AEG BBS 12 KX Raptor som kommer byta namn till Milwaukee och kosta en del mer. :-X
Dom anser att det är en för bra maskin för att heta AEG... :-?
[bild]
http://www.aeg-pt.se/internet/AEG_PT.nsf/62ed5947af8a47bbc1256e58005aa008/04e60ec7cc351a3ec1256fb60046b253!OpenDocument
Förvisso något tung, men om man ska skruva tralldäck hela dagen så tar man bara bort chucken och vips så är maskinen några hundra gram lättare.
En annan trevlig detalj är det smala handtaget vilket ger bekvämare grepp. Mig veterligen är det bara Festool som har lite bekväma maskiner.
På jobbet har vi en av varje, och tolvan känns gannska slapp i jämförelse men fortfarande rejält trevlig med sin något lägre vikt.
Jag betalade 2995 för maskinen komplett med två batterier, laddare och väska.
Inte svar på din fråga...Andreas_Hansson skrev:
Men vad i hela ... ska man ha 3 batterier till?
Om man har två och det ena inte hinnar ladda innan man tömt det andra, så innebär 3 att man har ett nästan laddat i laddaren och två helt tomma (ett i maskinen och ett i "laddkön".
/En frågande, Mikael
Jag har inte använt någon själv men jag kollade in maskinen på bosch hemsida nu (visst är den blå?).Andreas_Hansson skrev:
Det verkar vara en smidig maskin på 1,7 kg, det är ju bra. Det finns maskiner med högre vridmoment.
32 Nm hårt
19 Nm mjukt , (Bosch egna siffror)
Hoppas nån som äger en kan berätta hur den är!
mvh //Mikael
Har en som jag är helnöjd med, har iofs bara använt den till att montera ett kök, ett antal dörrkarmar och lite småplock med än så länge.Mikael_L skrev:Jag har inte använt någon själv men jag kollade in maskinen på bosch hemsida nu (visst är den blå?).
Det verkar vara en smidig maskin på 1,7 kg, det är ju bra. Det finns maskiner med högre vridmoment.
32 Nm hårt
19 Nm mjukt , (Bosch egna siffror)
Hoppas nån som äger en kan berätta hur den är!
mvh //Mikael
Hade säkert räckt med 2 batterier då den hinner ladda upp det innan man har förbrukat nästa men det var ju inget högre pris för det 3:e så..
Gav 2120:- på Beijer förresten.
Jag har blivit lite sjuk på AEG BBS 12 KX Raptor. Dock har jag svårt att hitta ställen som säljer den när jag söker på Internet. Verktygsboden.se hade den för 2673 kr, men man vill ju se om det går att hitta "bästa pris bara för dig kompis". (alternativet till att hitta billigt på nätet är att hitta den för rimliga pengar hos en mindre järnhandel, som jag gärna stöder).
Ska fixa en altan med uterum till sommaren och vill ha en lätt stark och uthållig maskin, men inte till vilket pris som helst. Har ni bättre förslag än AEGn så hojta. Jag vill dock inte ha en dewalt hur bra de än kan vara - de är så jäkla svensson.
//Daniel
Ska fixa en altan med uterum till sommaren och vill ha en lätt stark och uthållig maskin, men inte till vilket pris som helst. Har ni bättre förslag än AEGn så hojta. Jag vill dock inte ha en dewalt hur bra de än kan vara - de är så jäkla svensson.
//Daniel