Vad skall man köpa för något för ca 1500-2000, jag använder skruvdragaren väldigt mycket, drar inte i en skruv för hand någonsin. Bygger och repar allt själv så långt det går. Har en Bosch psr12-ve2 inköpt 2001, när vi köpte förra huset, den börjar hålla laddningen dåligt nu, har även en skitskruvdragare som jag fick i present.
Ge förslag, får gärna vara ganbska lätt, men gärna stark och lång batterihålltid

Köp nya Bosch PSR 12 VE2 klart prisvärd eller en Devalt 12v

Black decker tycker jag är för tunga

Hitachi är helsköna men dyra 4000kr

Jag har nyligen köpt en Metabo med 12 Volt Li-batteri. Hittills är jag nöjd med den. Fördelen med Li-batteri är främst längre livslängd (fler laddningar), ingen minneseffekt samt låg självurladdning. Om man inte har använt den på ett tag så behöver man inte ladda den för att kunna dra i ett par skruvar. I satsen medföljer det med två batterier och laddare (30 min). Se mer på deras hemsida www.metabo.se.

Jag har en Panasonic EY6409. 12V och 3.5Ah batterier. Tycker att den är både väldigt smidig (1,9kg) och stark. Snabb laddnig på ca 45 min.

Enda  nackdelen är väl priset ca 3000-3500 i butik. Brukar finnas på på blocket eller tradera där ligger dom runt 1500-2000 för en bättre begagnad.

Makitas nya med Lithium-Ion batterier är grym men tyvärr är den ändå dyrare.

/Kalle

Jag är ingen älskare av battmaskiner, har en äldre Makita och 2 billiga från ByggMax, som jag funderade byta ut batterierna på. Men skam den som ger sig, jag samlade ihop 2.495:- åkte till K-rauta och inhandlade deras gula (DeWalt) skruvdragare med 3 batt på 3amp. Otroligt, en upplevelse, att kunna köra en hel dag med samma batteri.
Sens, man får nog satsa på ny teknologi någon gång ;)

När jag letade ny skruvdragare ställde jag upp följande kriterier:
Den skall ha ett högt vridmoment.
Den skall vara 2 växlad (en för borrning och en för skruva i sega skruvar).
Den skall ha växlar i metall och inte i plast (så att den inte slits ut så snabbt)
Den skall passa min hand.
Den skall ha metallchuck (varför vet jag inte men det ser mera ballt ut :-) )
Den skall ha så många ampermeter i batteriet som möjligt.

Sen kollade jag runt på erbjudanden i byggvaruhus tills jag hittade det som gav mest performance för pengarna enligt kriterierna ovan. (Det blev en AEG på rea hos Bauhaus för 995 nedsatt från 1695 och en B&D för 695 nedsatt från 1295 på Beijer). Iom att jag köpte 2 var det inte lika viktigt att det bara följde med ett batteri till varje. Jag använder ändå den ena för att förborra med och den andra för att skruva och då slipper jag byta mellan borr och bits varje gång.

Vet inte om du har Bauhaus där du bor men deras 12% lågprisgaranti och 5års garanti gör att jag letar grejer på andra varuhus med lägre pris för att sen snabbt åka till Bauhaus och köpa där med hänvisning till det billigare priset hos konkurrenten (Dvs jag får det 12% billigare än hos konkurrenten och med 5 års garanti på elverktyg).

En DeWalt DC940 XRP 12V för 2200:- inkmoms

www.verktygsimporten.se

Verkar vara en bra maskin till rätt kurs.

rudivoller skrev:
Jag tvekar för närvarande mellan en Bosch och Makita.

[länk]

eller...

[länk]

Hade gärna köpt AEG:n men erbjudandet är dessvärre över...

Vilken ska jag köpa, tycker ni? Finns det andra som är bättra för ca 1500?
Makitan har ju bara en 10mm chuk, vilket inte altid är helt optimalt, för mig är 13mm chuk ett krav.

jag vill också ha en maskin med mycket vridmoment i, den psr12-ve2 som jag har nu, blir ganska snabbt trött när man drar i skruvar på 5-6mm tjocklek och med längder på kring 100mm. Jag skruvar det mesta när jag bygger, för mina handleder gillar inte hamrandet av spik. två maskiner är bra att ha, då kan man som en tidigare inläggare skrev, borra med en, och skruva med den andra. eller vid typ trallskruvning så kör man slut på en, slänger batteriet i laddaren, och tar nästa maskin, när den är slut har man ju kvar den 1:a som e nyladdad igen. Så jag köper en med bra vridmoment, och lång battkapacitet, så kan jag ha psr:en till att borra med, och dra med den nya maskinen.

Mikael_L
Kemi skrev:
En DeWalt DC940 XRP 12V för 2200:- inkmoms

På www.verktygsimporten.se

Verkar vara en bra maskin till rätt kurs.
Tycker den verkar tung, 2,2 kg.
Bosch verkar väga 1,7 och makitan 1,5.
Med förbehåll för att jag inte hittat riktig exakt samma maskiner som i annonserna.
[länk] tID=2158
eller...
[länk]
Men då kanske deWalten är av bättre kvalla, vad vet jag.

Mikael_L
rudivoller skrev:
[länk]
eller...
[länk]
Jag tycker du ska jämföra vridmoment vikt och batterikapacitet. Har du möjlighet att titta och känna på maskinerna i verkligheten är det förståss bra, om dom känns gedigna och välbalanserade osv.

Lite mystiskt är det med dessa två maskiner, jag hittar inte dom på bosch resp makitas (essve) hemsida. Jag tänkte kolla vridmoment och vikt bl.a.
Det kan ju vara så att det är nån specilframtagen modell för att vara just specialerbjudande. Jag kan bli lite misstänksam mot sådant. :-/

ja det brukar ju tillverkas rena kampanjmaskiner, har man hört i allafall.

Hmmm...googlade lite på "basic duty" och fann en massa ryska sajter. Det luktar parallellimport från öststaterna. Det behöver kanske inte vara sämre, men det känns inte lika bra.

hmm... är det bara jag som är skeptisk till Li-batterier i skruvdragare?

med tanke på den explosivitet de visat i notebooks (inte många men det händer) och hur jag hanterar min skruvdragare jämfört med dator...

antar makita testat detta dock

+ att logiskt sett borde väl man kunna stoppa li-ion batterier i gamla skruvdragare om man köper ny laddare också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.