17 147 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Köpa ny obromsad 650 kg släpkärra med lövhäck, tips tack
Tillbyggare
· Hallands län
· 390 inlägg
Gick förbi en Tiki CP250-RB i helgen. Denna hade slutna gångjärn på både fram- och baklämmen, så där fanns ingen risk att tappa lämmarna. Inget märkesspecifikt fenomen med andra ord, mer beroende av produktsegment.
Bumpar bara för viktig info, finns säkert i flera trådar men detta gjorde mig så förvirrad att jag skrev till transportstyrelsen...D Donald-Duck skrev:Begränsningen på 720 kg på din bil är den maximal bruttovikt som en obromsat släp får ha om du vill få köra i 80 km/h.
Du har tre val om du vill dra en obromsad kärra bakom din bil:
Du köper en obromad släpkärra som har en totalvikt som inte överstiger 720 kg, och då får du lasta kärran upp till dess maxlast och du får köra i 80 km/h.
Du köper en obromsad kärra som har en totalvikt som överstiger 720 kg men då får du inte lasta kärran upp till dess maxlast utan bara så att kärrans bruttovikt inte överstiger 720 kg. Då får du fortfarande köra i 80 km/h.
Du kan också dra en obromsad kärra som väger mer än 720 kg och utnyttja den maximala lastkapaciteten på kärran om du nöjer dig att köra i 40 km/h. Det är begränsningen på hur tungt släp som bilen rent tekniskt får dra sätter som gränsen och det spelar ingen roll om släpet är bromsat eller inte.
"
Tack för din fråga med ärendenummer TSM 2023/xxxxx
Fråga: Får med min bil max dra 650kg totalvikt obromsat släp. Släpet jag önskar dra har totalvikt 750kg och tjänstevikt under halva bilens tjänstevikt. Så olastat får jag dra det i 80km/h, minsta last innebär 40km/h.
Gäller detta med totalvikt obromsat släp även vid BE-körkort?
Eller är det Bruttovikt max 650kg för 80km/h?
Svar: Oavsett behörighet så gäller 40 km/tim om släpet är lastat för ovan beskrivna kombination.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/Slap/hur-fort-far-du-kora/
"
Dvs
Är totalvikten på släpet i mitt exempel 750kg, får det inte lastas till bruttovikt 650kg och köras i 80km/h utan då måste det köras i 40km/h, trots BE och bruttovikt.
Men hade totalvikten varit 650kg hade det varit 80km/h vid bruttovikt 650kg i mitt exempel...
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Detta svar du fått stämmer ju givet vad du skrivit. Men du skriver i frågan att släpets tjänstevikt är under halva bilens tjänstevikt. Vilket ju dock inte är intressant i sammanhanget utan det är släpets totalvikt som ska understiga halva bilens tjänstevikt för att det ska få dras i 80 km/h lastat.G Gurrakrog skrev:Bumpar bara för viktig info, finns säkert i flera trådar men detta gjorde mig så förvirrad att jag skrev till transportstyrelsen...
"
Tack för din fråga med ärendenummer TSM 2023/xxxxx
Fråga: Får med min bil max dra 650kg totalvikt obromsat släp. Släpet jag önskar dra har totalvikt 750kg och tjänstevikt under halva bilens tjänstevikt. Så olastat får jag dra det i 80km/h, minsta last innebär 40km/h.
Gäller detta med totalvikt obromsat släp även vid BE-körkort?
Eller är det Bruttovikt max 650kg för 80km/h?
Svar: Oavsett behörighet så gäller 40 km/tim om släpet är lastat för ovan beskrivna kombination.
[länk]
"
Dvs
Är totalvikten på släpet i mitt exempel 750kg, får det inte lastas till bruttovikt 650kg och köras i 80km/h utan då måste det köras i 40km/h, trots BE och bruttovikt.
Men hade totalvikten varit 650kg hade det varit 80km/h vid bruttovikt 650kg i mitt exempel...
I mitt fall:
Bilens tjänstevikt: 1350 kg
Max släpvagnsvikt obromsad: 630 kg
Mitt släp är ett 650 kg obromsat Brenderup L650U och understiger således halva bilens tjänstevikt och får därför lastas till max 630 kg bruttovikt om jag ska dra det i 80 km/h. Körkortsbehörighet påverkar inte något i detta fall.
Släpvagnskalkylatorn stämmer bra således. Vilket kanske inte är så förvånande när det är Transportstyrelsens eget verktyg för oss som är osäkra. Men det är inte svårare än att det är fordonets tjänstevikt som styr vilken totalvikt släpet får ha och fortfarande dras i 80 km/h lastat, men det är bilens max dragvikt för obromsat släp som styr vad släpets bruttovikt får vara.
Faktum är att jag sålde mitt L750U och bytte till ett L650U när vi bytt till denna bil just för att lagligt få dra i 80 km/h.
https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Bifogar mitt exempel fast med ett annat 650 kg släp jag hittade på blocket då jag inte på rak arm kom ihåg registreringsnumret på mitt eget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vara köparen behjälplig med nya pantbrev
Köpa & Sälja hus -
Köpa ny cirkelsåg med klinga på vänster eller höger sida?
Verktyg & Maskiner -
Köpa nybyggd stuga utan möjlighet till elförsörjning (uppvärmning) ?
Fritidshus -
Köpa ny eller begagnad byggställning?
Verktyg & Maskiner -
Är det lönt att reparera eller ska jag köpa ny?
Värmepumpar