17 336 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Köpa ny obromsad 650 kg släpkärra med lövhäck, tips tack
Valet o-bromsat eller bromsat måste ju vara upp till var och en och vad man har kärran till.
Själv har jag valt obromsat då jag mest kör avfall från trädgården (nerklippt häck osv) och sedan kör jag inte kärran varje dag och får då aldrig problem med kärvande bromsar.
Hade jag haft ett behov av kärra varje dag och lastat det tungt då hade jag haft ett bromsat istället.
Tyvärr så tror jag nog att fogelsta numera lever på sitt märke då dom inte kostar särskilt mycket att tillverka , men dom kan ta bra betalt för att dom kan.
Tror inte ett dugg på klyschan: Man får vad det man betalar för....
Själv har jag valt obromsat då jag mest kör avfall från trädgården (nerklippt häck osv) och sedan kör jag inte kärran varje dag och får då aldrig problem med kärvande bromsar.
Hade jag haft ett behov av kärra varje dag och lastat det tungt då hade jag haft ett bromsat istället.
Tyvärr så tror jag nog att fogelsta numera lever på sitt märke då dom inte kostar särskilt mycket att tillverka , men dom kan ta bra betalt för att dom kan.
Tror inte ett dugg på klyschan: Man får vad det man betalar för....
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Begränsningen på 720 kg på din bil är den maximal bruttovikt som en obromsat släp får ha om du vill få köra i 80 km/h.
Du har tre val om du vill dra en obromsad kärra bakom din bil:
Du köper en obromad släpkärra som har en totalvikt som inte överstiger 720 kg, och då får du lasta kärran upp till dess maxlast och du får köra i 80 km/h.
Du köper en obromsad kärra som har en totalvikt som överstiger 720 kg men då får du inte lasta kärran upp till dess maxlast utan bara så att kärrans bruttovikt inte överstiger 720 kg. Då får du fortfarande köra i 80 km/h.
Du kan också dra en obromsad kärra som väger mer än 720 kg och utnyttja den maximala lastkapaciteten på kärran om du nöjer dig att köra i 40 km/h. Det är begränsningen på hur tungt släp som bilen rent tekniskt får dra sätter som gränsen och det spelar ingen roll om släpet är bromsat eller inte.
Du har tre val om du vill dra en obromsad kärra bakom din bil:
Du köper en obromad släpkärra som har en totalvikt som inte överstiger 720 kg, och då får du lasta kärran upp till dess maxlast och du får köra i 80 km/h.
Du köper en obromsad kärra som har en totalvikt som överstiger 720 kg men då får du inte lasta kärran upp till dess maxlast utan bara så att kärrans bruttovikt inte överstiger 720 kg. Då får du fortfarande köra i 80 km/h.
Du kan också dra en obromsad kärra som väger mer än 720 kg och utnyttja den maximala lastkapaciteten på kärran om du nöjer dig att köra i 40 km/h. Det är begränsningen på hur tungt släp som bilen rent tekniskt får dra sätter som gränsen och det spelar ingen roll om släpet är bromsat eller inte.
Tiki var slut när jag skulle köpa så jag hyrde en Reko på ungefär 135 x 252 cm innermått och med 40 cm höga sidor som jag lämnade tillbaka nyss. Den hade 35 cm högt galler. Måste säga att jag gillade den storleken riktigt bra. Mycket smidigare att man kommer åt att lasta runt om och även lätt kan hoppa i och ur runt om. Gillade också 40 cm höga sidor. 1,5 kbm leca gick i utan problem (330 kg tungt).
Tiki har väl 33 höga sidor och mpnga fabrikat ändå lägre. Inte så akut just nu men jag kommer nog att välja den lägre varianten av galler, i princip alla har en hög och en låg vaiant. http://www.mftprodukter.com/eu-slap/ Kanske blir Tiki med 50 cm galler.
Tiki har väl 33 höga sidor och mpnga fabrikat ändå lägre. Inte så akut just nu men jag kommer nog att välja den lägre varianten av galler, i princip alla har en hög och en låg vaiant. http://www.mftprodukter.com/eu-slap/ Kanske blir Tiki med 50 cm galler.
Ska kolla jlind74. Och ja, jag är helt med på att man får sämre grejer för mindre pengar. Främst popnitat och skruvat jämfört med helsvetsat osv. Har ju hört historia om en som lånat ut och grannen försökte lassa fullt med grus = krökt hjulaxel. Men är mest ute efter att köra skräp, lite byggmaterial och nån vitvara osv. Behövs det tungt artilleri får jag hyra den gången. Brenderup ger mer för pengarna sa han som hade slut på Tiki, sant men han ville nog också få sälja ett släp istället för inget.
Överslagsräknade och jag körde nog ca 700 kg plus släpets vikt på drygt 200 kg i förrgår i och för sig...
Överslagsräknade och jag körde nog ca 700 kg plus släpets vikt på drygt 200 kg i förrgår i och för sig...
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Måste lyfta ett varningens finger för min tidigare prisade kärra (c265). Var på återvinningen idag med allt från trädgårdsavfall till gamla stenplattor. Väl där fällde jag ner bakre lämmen för att komma åt att lasta ur bättre. Glömde dock att fälla upp den igen då jag skulle köra iväg. Som tur var skulle jag bara åka en liten bit inom området för att stanna igen (c:a 100 m på grusväg), för när jag kom fram till nästa station var lämmen borta...
Ingen skada skedd denna gång, bara vända och hämta den där den låg på grusvägen. Hade varit mindre roligt om den flugit av på motorvägen.
Innan jag åkte hem hann jag med att kolla in en annan kärra (av märket Thule). Denna hade sprintar i lämmarnas gångjärnstappar, så de luckorna satt ordentligt. Vet inte hur det är på andra märken, men på Tiki är det alltså inte att rekommendera att glömma lämmarna...
Ingen skada skedd denna gång, bara vända och hämta den där den låg på grusvägen. Hade varit mindre roligt om den flugit av på motorvägen.
Innan jag åkte hem hann jag med att kolla in en annan kärra (av märket Thule). Denna hade sprintar i lämmarnas gångjärnstappar, så de luckorna satt ordentligt. Vet inte hur det är på andra märken, men på Tiki är det alltså inte att rekommendera att glömma lämmarna...
Jag har en Majava 2526 med Jaxalkåpa. Bladfjädrar, sprintar på tapparna till lämmarna och tipp. Har haft den sen 2012 och besiktigade den för någon vecka sedan. Inga problem alls 😊
Är helnöjd med vagnen!
Är helnöjd med vagnen!
Redigerat:
I vintras lade jag en massa tid på att informera mig inför ett likadant köp. Tittade och klämde på Tiki B250p. Övervägde även Sävsjö. Blev till slut en Fogelsta L750U och är otroligt nöjd. Helgalvat, helsvetsat med överdimensionerad axel. Betalde 15000 inkl 80cm orginal gallergrindar. Sen lade jag till 1500kr för svetsade bak/framlämmar i grövre gods samt avtagbar spiralkabel.
Tikins lämplåt är klenare.
Angående skärmar i plast så är det bara en fördel, och det finns goda skäl till att man ska välja det: de blir inte bockade/bubbliga/skrangliga av att få stryk och de gör inte ont när man drar skenbenet i dem. Och de skadar inte andra föremål i omgivningen. Det är en mjuk plast och skärmarna går i princip att vika dubbla. Jag har stått kortvarigt på mina närmast plåten, funkar. Sen finns det lösa avbärare med stag att köpa till om man vill kunna klättra mer på släpet.
Tikins lämplåt är klenare.
Angående skärmar i plast så är det bara en fördel, och det finns goda skäl till att man ska välja det: de blir inte bockade/bubbliga/skrangliga av att få stryk och de gör inte ont när man drar skenbenet i dem. Och de skadar inte andra föremål i omgivningen. Det är en mjuk plast och skärmarna går i princip att vika dubbla. Jag har stått kortvarigt på mina närmast plåten, funkar. Sen finns det lösa avbärare med stag att köpa till om man vill kunna klättra mer på släpet.
Redigerat:
Här hade jag klart gått upp 2000 kr i pris och köpt en L750U med fogelstas orginal 80 cm grindar, som jag tror är i grövre gods än Mfts. Bättre vagn, grövre (utifrån bilder bedömt) grindar.kuntri skrev:
Men jag vet att flera här är nöjda med Mft!
Redigerat:
Angående höjd på galler så är lägre så klart mer bekvämt när man ska sträcka sig över. Men för mig väger den fördelen betydligt mindre än de som högre ger när man kör bygg- och trädgårdsavfall eller ska lasta under ett eventuellt kapell.
Så här ser sprinten ut som håller lämmarna:Polyene skrev:
http://www.pvtarvike.fi/img/p/dl/la...itojen varaosat/Saranan vastakappale UZ-3.jpg
Man viker undan bågen och drar ur. Tar nog hela 5 sekunder per styck..
Har tidigare varit inne på en större/grövre och bromsad släpvagn, men kommit fram till att detta är den gyllene medelvägen eller nåt...Alltgår skrev: