17 335 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Köpa ny obromsad 650 kg släpkärra med lövhäck, tips tack
Efter att ha surfat runt har jag fastnat för Tiki C265 med nätgaller, tipp och stödhjul. Är det något att ha och finns det konkurrenter i priset max 13000 kr?
http://www.blocket.se/stockholm/SOMMAR_KAMPANJ_Tiki_C265_EU_med_natgrind_56695489.htm?ca=11
Kör en BMW X3 på drygt 1800 kg som får ta max 720 kg obromsat så det är 650 kg som gäller.
Krav som Tikin uppfyller: grind och inte bara löstagbart galler fram och bak, tippfunktion, står att det är SKF-hjullager låter bra, stor nog för byggskivor. Håller på med små och stora projekt då vi köpte både hus och torp förra året. 17 mil till torpet och låna som vi kan göra nu blir en stressfaktor då sambons syskon också använder det, dvs dags för egen kärra. Tacksam för tips! Kommer att handla i närheten av Sollentuna i Stockholm nästa vecka.
http://www.blocket.se/stockholm/SOMMAR_KAMPANJ_Tiki_C265_EU_med_natgrind_56695489.htm?ca=11
Kör en BMW X3 på drygt 1800 kg som får ta max 720 kg obromsat så det är 650 kg som gäller.
Krav som Tikin uppfyller: grind och inte bara löstagbart galler fram och bak, tippfunktion, står att det är SKF-hjullager låter bra, stor nog för byggskivor. Håller på med små och stora projekt då vi köpte både hus och torp förra året. 17 mil till torpet och låna som vi kan göra nu blir en stressfaktor då sambons syskon också använder det, dvs dags för egen kärra. Tacksam för tips! Kommer att handla i närheten av Sollentuna i Stockholm nästa vecka.
Jag har en Tiki 265 , köpte den ny 2005 och den fungerar hur bra som helst fortfarande , har ej köpta grindar utan tillverkade mina själv.
Har väl inte haft jättemycket nytta av tippfuktionen men den fungerar om man ska ha upp en 4hjuling eller moped/mc på flaket.
Glöm inte att köpa ett last nät då det är guld värt den dagen man kör ris från trädgården.
Kolla vad du har för el koppling på Bmw:n ifall du måste ha en adapter mellan bil o kabel från kärran (jag måste det på våran Bmw) då den har fler poler än vad kärran har.
Har väl inte haft jättemycket nytta av tippfuktionen men den fungerar om man ska ha upp en 4hjuling eller moped/mc på flaket.
Glöm inte att köpa ett last nät då det är guld värt den dagen man kör ris från trädgården.
Kolla vad du har för el koppling på Bmw:n ifall du måste ha en adapter mellan bil o kabel från kärran (jag måste det på våran Bmw) då den har fler poler än vad kärran har.
Vi har kört 7-8 lass med svågerns bromsade Brenderup och nät är toppen. Pinsamt nog har jag i ca tre år jag ägt bilen trott att jag hade gamla standarden på släpkontakten, tills jag fick adaptern i handen! Någon måste ha glömt adaptern på bilen innan jag köpte 
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Köpte en C265 med 50 cm lastnät för någon månad sedan efter att bytt till bil med dragkrok. Hade inget direkt behov av kärra då men det kändes som den kunde komma till användning då vi har både hus och sommarstuga. Det dröjde inte mer än två dagar innan den var full av ris och gammalt bråte.. Sedan dess har den kommit till användning vid ett par tillfällen vid köp av bl.a. stege och byggmaterial.
Mycket praktisk således, 80-gränsen tar jag gärna i utbyte mot det minimala underhållskravet.
Mycket praktisk således, 80-gränsen tar jag gärna i utbyte mot det minimala underhållskravet.
Jag har ett Tiki C275 650kg med galler.. Vilket jag är över förväntan nöjd med. Från början hade jag bestämt mig att köpa ett så litet som möjligt som passade en byggskiva. Var iväg och köpte ett, stressad utan att egentligen kolla vilken modell jag fick på kroken. När jag kom hem tyckte jag att det såg väldigt stort ut...
Om jag minns rätt är flakmåttet 137x275cm.
Jag har valt att strunta i stödhjul. Kärran är så lätt att hänga på kroken både tom och rätt packad.
Det enda jag har saknat under mörka årstiden är backljus.
Kanon med stänkskärmar i plåt som man kan stå på.
Kanon med de invändiga öglorna.
Om jag minns rätt är flakmåttet 137x275cm.
Jag har valt att strunta i stödhjul. Kärran är så lätt att hänga på kroken både tom och rätt packad.
Det enda jag har saknat under mörka årstiden är backljus.
Kanon med stänkskärmar i plåt som man kan stå på.
Kanon med de invändiga öglorna.
Jag har en Tiki C265. Köpte den för fyra år sedan, och har därmed nyligen besiktat den för första gången. Fick en anmärkning på ett hjullager, och när det plockades isär så verkade det som att tätningen inte var korrekt monterad från fabrik, och det därmed kommit in smuts i lagret.
Sidoreflexerna bak var av klistermodell som ramlar av vid spolning med högtryckstvätt, så dessa har jag bytt ut mot en fastskruvad modell.
I övrigt är jag mycket nöjd!
Sidoreflexerna bak var av klistermodell som ramlar av vid spolning med högtryckstvätt, så dessa har jag bytt ut mot en fastskruvad modell.
I övrigt är jag mycket nöjd!
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Även jag har en tiki, 250p dock.
Har funkat fint hittills.
Behövde fixa ett positionsljus innan första besiktningen för ett tag sen, då såg jag hur smäckig eldragningen var så jag fick ta bort lite engångskopplingar osv för att få ordning på det.
Annars bara bra.
Har funkat fint hittills.
Behövde fixa ett positionsljus innan första besiktningen för ett tag sen, då såg jag hur smäckig eldragningen var så jag fick ta bort lite engångskopplingar osv för att få ordning på det.
Annars bara bra.
Tikin var såklart slutsåld där jag planerat att köpa så jag hyrde en Reko med inne måtten 252 cm x 135 cm x 40 cm. Gallren var bara 35 cm höga och jag gillade det skarpt.
Fick på 1,5 kbm lecakulor och byggvaror och där var 40 cm höga sidor väldigt bra. När jag kommer till skott, akuta är över, så blir det säkert något med låga galler och total höjd kring 75-80 cm. Mycket bra att kunna komma åt saker från sidan vilket jag inte gör med högt galler.
Fick på 1,5 kbm lecakulor och byggvaror och där var 40 cm höga sidor väldigt bra. När jag kommer till skott, akuta är över, så blir det säkert något med låga galler och total höjd kring 75-80 cm. Mycket bra att kunna komma åt saker från sidan vilket jag inte gör med högt galler.
Jag tror du har fel när du säger att du är begränsad till 650kg släpet. Begränsningen BMW X3:an har till 720kg är en bruttoviktsbegränsning och betyder att du får ha ett släp med totalvikt på 750kg men inte lasta det fullt. Detta gäller även vid körkortsbehörighet B.
Jag har kontrollerat detta med transportstyrelsens släpvagnskalkylator för en X3:a och ett obromsat 750kg släp jag hittat på blocket. Kontrollera det på din bil också då det kan vara skillnader mellan olika X3
r.
Jag har kontrollerat detta med transportstyrelsens släpvagnskalkylator för en X3:a och ett obromsat 750kg släp jag hittat på blocket. Kontrollera det på din bil också då det kan vara skillnader mellan olika X3
Alla budget släp är oftast av sämre kvalité. Billig tillverkningskostnad och sämre material. Jag hade rekommenderat en bromsad släpvagn av ett bättre märke. Jag har en fogelsta d 1250 och den är riktigt bra. Dock dyrare men man får ju det man betalat för.