Hej!
Jag har för avsikt att bjuda på mark som erbjuder frikraft ( dryga 7000kw/h per år ), det är åkermark på dryga hektaren. Förutom att jag måste betala för att stycka av den markplätten så måste jag betala för marken också. Frågan är bara hur mycket kan det vara värt?

Frikraft? Det har jag aldrig hört talas om.

Vad 10.000 kvm mark är värt beror ju helt på var den ligger och vad den kan användas till.
Själva elen är värd kanske 0,6 kr/kWh, men priserna går ju upp och ner hela tiden.

Vad skall du ha marken till, och vad skall du göra med elen. Och hur levereras energin?

Den ligger alltså nära vatten eftersom det är frikraft?
kan bli dyr tomtmark!

Förtydligande. På denna mark är det dragits rör för ett småskaligt vattenkraftverk. I utbyte för upplåtandet av mark får markägaren levererat hem till sig x antal kw/h per år. Det ligger inte nära vattnet utan det är en del av en åh som drar igenom den markbiten. Elen går till huset och marken får bli hage.

Mikael_L
Är avtalet om fri kraft tidsbegränsat, eller gäller det "för evig tid"?

Innebär avtalet/markanvändningen någon begränsning för markens användning, eller ev framtida kostnader. Eller att man blir bunden till något ev ogynnsamt elavtal?

Och vilka garantier finns det att den småskaliga produktionen kommer att fortsätta?

Mycket vettigt (som alltid på detta forum) har sagts, jag ska ta med mig dessa frågor vid nästa träff!

Om kraften är ersättning för upplåtelse av marken, så skall du inte betala mindre än om det hade varit utan kraftverk.

och OM man tänker sig att produktionen upphör, vem ansvarar i så fall för rivning av anläggningen på din mark.

Nu vet jag ju inte vad det handlar om för storlek av installationer på marken. Men om man tänker sig fallet med vindkraftverk, så kan man idag få god ersättning som markägare, men OM du som markägare blir skydlig att riva tornet någon gång så kan det blir väldigt dyrt.

I vindkraftsfallet finns det (oftast/alltid ? ) reglerat om en rivningsfond i upplåtelseavtalet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.