Tjoa skrev:
Men om ni ändå ska krångla med att justera in själva så använd ett vanligt urör med mm skala. 1mm = 1 pascal.
Gör om gör ...... hoppas du grovt sett använder faktor 10 där, 1 mm H2O -> 10 Pa synd om kunden annars. :)

pelle242 skrev:
[länk]
Tack för den sökningen. Sofort bestellen. :)

Tryckfelsnisse var visst framme där.:) Du har helt rätt.

Men istället för att köpa super imbamätare från kina så lär man sig ju mer av att mäta in med u-rör.
Finns ju till och med en chans att det stämmer efter att man justerat in.
Om nu det är syftet med injusteringen. Spelar syftet ingen roll så kör på kinapropellrar. :)

Hur gör man egentligen när man mäter med difftryckmätare? Sätter man för helt och mäter trycket eller hur gör man?

Enkelt uttryckt så har alla vettiga don en tabell som visar tryckfallet över donet vid olika inställningar och flöden. Så givet att du har ett sådant don, du har en tabell med data så går det att tänka ut med hjälp av donets inställning samt tryckfallet över donet

Även bra och lätt att mäta totalflöde över aggregat, fläktar osv. Använda en del av kanalerna som mätfläns eller skaffa ett klassiskt Prandtl-rör. Så en difftrycksmätare är rätt använd universell.

• Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Uppföljning önskas :)

Någon som köpte och har testat en billiga flödes/difftrycksmätare?

Har byggt färdigt mitt FTX system för denna gången och skulle behöva justera in det lite. Men jag vill ju kunna känna in mej lite (tex om tvätten torkar tillräckligt snabbt med tänkt flöde) och behöver ju ha mätaren iaf en vecka, så att hyra en blir stressigt. Dessutom har jag planer på att bygga ut det inom ett par år så en riktig injustering känns inte prisvärd.

Jag byggde mitt FTX-system under tidig höst 2014. I samband med att jag beställde ventilationsprylarna beställde jag även det här kittet:

http://www.kleinschmidtgmbh.com/epa...2/Products/"0563 4171"&ViewAction=ViewProduct

Det kommer komplett med kalibreringscertifikat.

Det tog ett par timmar att justera in ventilationen, och det var en nyttig övning. Man förstår att en ändring på en ventil påverkar flödena i hela systemet.

Efter en tids drift, kanske två månader, mätte jag på några don igen, och alla flöden hade ändrat sig, främst på frånluften. Det betydde att jag hade gått från ett svagt undertryck i huset till ett svagt övertryck, vilket inte är bra alls. Det berodde att jag hade satt in extra filterboxar med grovfilter för att på så sätt spara på finfiltren. Efter en tids drift hade jag fått ett betydande tryckfall över dessa grovfilter.

Man kan konstatera att ventilationssystem är mycket känsliga, och att man riskerar att få helt fel tryck i huset om någon skruvar på luftdonen, eller om filtren börjar sätta igen. Därför är det ingen dum idé att ha en egen flödermätare och kontrollera rätt ofta.

Min anläggning är nu kompletterad med en mätare så att jag kan se det statiska trycket på ett visst ställe mellan luftdonen och grovfiltren. Om detta stiger över, i mitt fall, -30 Pa, är det dags att byta filter. Frånluftfiltrena sätter igen snabbare än uteluftfiltrena. Grovfiltrena är billiga och återanvändningsbara efter dammsugning.

Det här med OVK är en mycket god idé, men man behöver nog göra den ganska ofta, t.ex. när man har bytt huvudfilter.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det viktiga alla borde göra men som många missar är väl en regelbunden kontroll på om man har undertryck eller övertryck i huset.

Speciellt med FTX och filterbyten. Näsa/Ljus/Rörpenna/Rökelse och nyckelhål eller spaltventil eller vad som nu finns till handa.

Beställde precis en MASTECH MS6252B

Tanken är att tillverka någon form av strut till den och försöka använda det för iaf balansering av mitt system. Det jag främst är intresserad av är ju att det är ett hyfsat undertryck totalt sett samt övervåningens utsug matchar de 2 tilluftsdonen.

Intressant!
Jag är lite svag för Kina-instrument av den typen som faktiskt fungerar, för det finns ju en hel del...
Tänker samma sak, istället för en Testo för 4000kr vore det intressant om man åtminstone kunde ha koll på balans och förändring även om den ger 10-20% fel.

Har nu gjort mina första mätförsök. Dessa visar att mina utsug drar ~38l/s (11+11+8+8) och det tycker jag låter lågt med tanke på att jag kör mitt Östberg 100EC på 51% och alla utsug är ganska öppna.

Använder just nu en lätt modifierad köksbunke från -90 talet som tratt.

Är väldigt osäker på hur jag skall ställa in makapären. Den kan ju visa CMS (kubikmeter/s) och kräver också att jag ställer in en area. Då tänker jag att arean blir fläktarean eftersom jag använder tratten och kör all luft därigenom. Med en diameter på 6.5cm är denna area ~0.0033m2. Eftersom mina flöden är väldigt låg i m2/s multiplicerar jag med 1000 och ställer alltså in 3.3m2 som area.
Detta borde betyda att jag kan läsa l/s när mätaren är inställd på CMS.

Tänker jag rätt?
Värdena på frånluften blir ju i rätt storleksordning men jag hade nog väntat mej 20-30% högre resultat. Dock är ju min lilla bunke långt ifrån optimal och ger säkert ett motstånd som påverkar resultatet.

Spännande!
Ja det stämmer. Är fläktöppningen 65mm?
Men fläktöppningen har ju några stag i vägen samt själva navet också, så egentligen är ju själva arean som luften går igenom mindre än 0,033m2.
Det slår isf åt fel håll, dvs ännu mindre flöde.
Vad är det för flödeshadtighet? Kanske mäter fel om det ligger i underkant av mätarens mätområde?

B-varianten det är den med USB?
Vilket håll hamnar displayen åt när man mäter frånluft? Upp i taket? För den mäter väl bara i en riktning.

Man vill ju alltid kontrollera såna här instrument mot något. Frågan är hur. Kanske beräkna flödet från ett luftmunstycke till en kompressor om man har en pålitlig manometer, o sedan skicka det flödet genom en diffusor o vidare genom anemometern. Längre upp i mätområdet kan du ju testa att hålla ut den genom fönstret på bilen. ;)

Mattiasp, vad är det för mätare du har som mäter 30Pa?

martin43 skrev:
Spännande!
Ja det stämmer. Är fläktöppningen 65mm?
Men fläktöppningen har ju några stag i vägen samt själva navet också, så egentligen är ju själva arean som luften går igenom mindre än 0,033m2.
Det slår isf åt fel håll, dvs ännu mindre flöde.
Vad är det för flödeshadtighet? Kanske mäter fel om det ligger i underkant av mätarens mätområde?

B-varianten det är den med USB?
Vilket håll hamnar displayen åt när man mäter frånluft? Upp i taket? För den mäter väl bara i en riktning.

Man vill ju alltid kontrollera såna här instrument mot något. Frågan är hur. Kanske beräkna flödet från ett luftmunstycke till en kompressor om man har en pålitlig manometer, o sedan skicka det flödet genom en diffusor o vidare genom anemometern. Längre upp i mätområdet kan du ju testa att hålla ut den genom fönstret på bilen. ;)
Yes, 65mm. Men sedan är det ju som du säger ribbor, och framför allt sitter ju fläkthuset i mitten och kapar några cm2.

Valde B med USB ingång och hugrometer eftersom den bara kostade någon hundring mer, kanske kul att leka med i framtiden.

Frånluft ger displayen mot taket. Men den har en hold knapp så det är inga problem.

Jag gissar på att största problemet är att det blir för mycket motstånd. Dels är min bunke inte trattformad och dels snurrar fläkten rätt bra vid frånluftsdonen eftersom det är mycket luft som skall igenom det lilla hålet.

Kul hur som helst att kunna jämföra. Trodde att utsuget i tvättstugan blev väldigt svagt pga rördragningen, men det visade sig att det var lika mycket som på toaletten där jag beräknat dubbla flödet. Så jag fick skruva in donet lite :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.